Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-16, 18:09
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Såvitt jag känner till har ingen förlorat sin bostadsrätt enbart på den grunden att den inte bebos permanent,
alltså även om det inte har hänt något särskilt på grund av bristande tillsyn.

Men Tomas A har ju möjligheten att dra det till domstol om de vill skapa ett prejudikat om att det med
stöd av 7:18 p3 går att få någon uppsagd enbart på grund av att lägenheten inte bebos permanent.

Min gissning är dock att de skulle förlora ett sådant mål eftersom föreningen enligt 6§ endast får åberopa
avvikelse som är av avsevärd betydelse för föreningen eller någon annan medlem i föreningen.
Det som teoretiskt skulle åberopas som ytterligare skäl där föreningen lidit skada pga av att tillsyn ej skett och lett till ex vattenskador. Både pengar ut för föreningen och för dess medlemmar som fått skador på i deras lägenheter. Även om det finns försäkring så täcker det bara delar av det pga av åldersavdrag. Samtliga i föreningen drabbas dessutom genom högre premier på försäkring.

När det gäller om lägenheten enbart inte bebos permanent så måste man i ovan fall också bevisa att lägenheten inte heller får regelbunden tillsyn för att det ska uppstå en risk för skada. Om lägenheten inte bebos permanent SAMT får regelbunden tillsyn ser jag det som svårt att åberopa enbart "permanentboende" som skäl. Tolkningen av lagen sker bara genom att fall tagits upp rättsligt, och kan då bli prejudicerande. Känner dock inte till något sådant fall.

Sedan kan man fråga sig vilka skäl som anges om man behåller en lägenhet år ut och år in utan att bo där. Tror man att det kan bli en investering och sälja den för så mycket som möjligt? Det är ju ändå behäftat med en ganska stor kostnad att betala månadsavgifter så lite märkligt kan jag tycka att detta är.
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 19:58
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Sedan kan man fråga sig vilka skäl som anges om man behåller en lägenhet år ut och år in utan att bo där. Tror man att det kan bli en investering och sälja den för så mycket som möjligt? Det är ju ändå behäftat med en ganska stor kostnad att betala månadsavgifter så lite märkligt kan jag tycka att detta är.
Det kan nog vara som du misstänker att det fungerar som en penningplacering med hopp om värdestegring.
Blir det många sådana fall, och detta försvårar för föreningen att fungera, kanske det skulle kunna
anses ha "avsevärd betydelse föreningen" och i så fall går att angripa.
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 23:58
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Permanent boende OBS.

Problemet rör Bostadsförening.
Det handlar alltså om äganderätt med storlek enligt avtal. alltså just det som skiljer bostadsförening från bostadsrätt.
Evig besittningsrätt. Om den inte är evig står antal år i stadgarna.
Föreningen förvaltas enligt Föreningslagen. Jämför med AB.

Vad styrelsen har att göra med hur ägaren disponerar sitt ägande förstår inte jag. Det avgörs inte ens i hyresnämnden såvida inte stadgarna säger det. Det avgörs i domstol. Läs stadgarna som inte får gå före Lagen enligt vad jag lärd.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stadgar om permanent boende Mona84 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2015-10-01 14:35
Permanent boende Pannrummet Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2014-08-20 23:26
Extra avgift för permanent boende Sune Bostadsrättsforum 11 2014-03-27 14:54
Hyra ut bostadsrätt permanent the_grudge Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2013-08-22 21:44
Använder gästparkeringen permanent Chrissofsweden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-04-27 12:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare