Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-08, 21:24
brf_titanic brf_titanic är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2018
Standard

Hur är det egentligen med bankbyte... är det något styrelsen kan besluta om själv? Nya lån, nya villkor...
Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 22:35
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Ja det ligger inom styrelsens kompetens.
Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 22:50
Mega medlem

Standard

Ok. Tack!
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 22:42
Mega medlem

Standard Uppdatering

I höstas beslutade styrelsen/medlemmarna att göra några större "ombyggnationer". Styrelsen tog in EN offert från EN byggfirma (bekant med styrelsen). Beslut togs att anställa byggfirman. Ingen budget, offerten och kontraktet var katastrof, inga bygglov osv.
Byggfirman sätter igång, arbetet stoppas (pga att en granne hotar med att kontakta kommunen), styrelsen får göra om och göra rätt, bygglov söks... vintern kommer... byggfirman vill ha betalt trots att jobbet bara påbörjats... styrelsen går med på att betala byggfirman en delsumma (som är astronomisk i förhållande till vad byggfirman har "slutfört" av det överenskomna jobbet). Jag protesterar mot att betala ut en så stor summa i förhållande till det jobb som utförts och menar att om föreningen ska betala ett "förskott" till byggfirman måste ett kontrakt skrivas där man säkerställer att byggfirman kommer tillbaka och slutför jobbet för tidigare överenskommen total summa. Mail utbyts där styrelsen går i godo för byggfirman... "man måste lita på folk..." och dyl. Jag insisterar och protesterar (finns mail)... Styrelse beslutar dock att beta ut ett "förskott" till byggfirman utan någon som helst "säkerhet"...

Våren kommer... föreningen har fått bygglov... Kallelse till extra föreningsstämma. Agenda: "Beslut ang fortsatt bygge och... XXX.XXX kr utöver redan utbetalt förskott..." Byggfirman vill alltså ha XXX.XXX kr utöver det föreningen redan betalat ut... i förskott... för det ej färdigställda arbetet!
VAD.VAR.DET.JAG.SA?!!!
Jag skickar ett mail till styrelsen och ber om en förklaring varför föreningen ska betala så mycket mer, pga att styrelsen valde att betala byggfirman i förskott utan några som helst försäkringar eller kontrakt... jag ber även styrelsen specificera vad det är som kostar XXX.XXX kr mer för samma bygge? Styrelsen svarar inte. I kallelsen bifogas inget beslutsunderlag...

Extra stämma hålls. Styrelsen mot en medlem röstar för att betala byggfirman XXX.XXX kr extra... för att färdigställa samma jobb som skulle kostat XXX.XXX kr mindre i höstas. Styrelsen har inte tagit in offerter från andra byggfirmor... och styrelsen vägrar att svara mig (den enda medlemmen som inte sitter i styrelsen) varför samma jobb ska kosta XXX.XXX kr mer...

Kan styrelsen neka mig information om vad XXX.XXX kr ska användas till och varför...?
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 14:19
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Kort svar är ja eftersom styrelsen förvaltar fastigheten.
Jag tycker att enligt hur du beskriver din förening att den är jäkligt rutten jag hade sålt direkt.
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 16:36
Mega medlem

Standard

Ok, så medlemmarna ska bara ta ett beslut att "ge" styrelsen XXX.XXX kr. Vad styrelsen sedan gör med pengarna blir en "överraskning"?

Tyvärr kan jag inte sälja just nu... Måste hitta andra lösningar att få ordning på styrelsen/föreningen ;-)
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 18:27
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen ner Bygga utan gk av boende

Citat:
Ursprungligen skrivet av brf_titanic Visa inlägg
Ok, så medlemmarna ska bara ta ett beslut att "ge" styrelsen XXX.XXX kr. Vad styrelsen sedan gör med pengarna blir en "överraskning"?

Tyvärr kan jag inte sälja just nu... Måste hitta andra lösningar att få ordning på styrelsen/föreningen ;-)
Du har verkligen drabbats hårt.
Spontant skulle jag nog säga att det är polisiärt. Trolöshet mot dig som huvudman.
Det andra är att styrelsen bör kalla till skiljeman hos Hyresnömnden.
Slutligen, att du väljer att sitta lugnt i båten och avvaktar slutligt godkännande.
Du skulle då gå på investeringskostnaderna. Styrelsen har nekat nollning, sk jämförelse. Finns det nya kvaliteter? Utan vinst är det polisiärt. Lika tidigare är lika med förlust. Alltså en felinvestering.
Med vana från polisärenden säger jag, det är inte olaglig att göra fel. MEN nu har du argument eftersom du har protesterat men inte blivit hörd.
Alltså har de vetat.
Enligt PBL ska investeringsanalys och samråd ske före start. ABK 96 förr möjligen AB04 nu. PBL kap 9:13. Kan också förnyats. (moderniseras ofta)

Utan uppdrag och direktupphandling, ett ev jävförhållande utan konkurrens är inget bra om du inte fått någon förbättring och med din historik.

Jag kan inte Konsumentlagen men jag tänker att där finns data som du borde ha nytta av. Du är ju en konsument som far illa och vars lagen ska skydda från precis det du nu är utsatt för.

Jag vill också ha sagt att detta händer i stora BFR också. Det är inte ett dugg enklare då 99.9% av boende är ja-sägare till vad som helst.
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 19:17
Mega medlem

Standard

Korsdraget, såhär gick diskussionerna (per mail) i höstas. Så jag skulle säga ja, dom visste vad dom gjorde...

Jag: "I think we should have a new signed contract with X before we pay. If we don’t have that, its a huge risk that X will not come back to finish the work.
The X kr, are just ok if he will finish the work as we agreed, otherwise X kr is extremely overpriced!
If we pay him without a contract and he don’t come back the risk is that we will have to search a new building firm that will cost much much more."

Styrelsen: "I understand your concern but if we do this to him (which can be seen as blackmailig) don’t you think it is unfair to him? On a human level I mean. I hope we can agree that he has been very nice to us. Doing this will just hurt our relationship."

Jag: "I agree that he is a very nice person, that he has been very helpful, understanding… but i anyway have this concern. We unfortunately have to anticipate the worst… to not put ourselves in trouble IF….
If he don’t come back, we will have to find a new builder and the price will be two times more..."

Styrelsen: "Your concerns are noted!
Sometimes we have to also put trust in people. And that person I trust...
We also have a decision to do the payment from the last meeting."

Osv.

Och baserat på styrelsens "trust" "human level" och dyl. gjorde föreningen en orimlig utbetalning till X, som nu vill ha XXX.XXX kr mer än vi kom överens om i höstas...
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 19:38
Mega medlem

Standard

Kallelse till extra föreningsstämma:

7. ...
8. Beslut om vidare byggnation a XXX.XXX kr (XXX.XXX kr utöver redan nedlagda kostnader under 2017).

Mitt svar på kallelsen:
"Om jag (medlem i föreningen - 25%) ska kunna ta ställning på extra stämman den X maj 2018 behöver jag följande:

Motivering varför budgeten har fördubblats sedan oktober 2017 (ny offert/kontrakt).

Offerter från andra byggfirmor.

Motivering varför styrelsen anser att vi ska anlita just X igen efter att vi betalat ett extremt överpris för X, mot "försäkringen" att det är en delbetalning av den totala summan för hela projektet, som nu visar sig vara en ”bluff”.

En förklaring från styrelseledamot X som gick i godo för sin byggjobbarkompis och försäkrade föreningen (trots varningar/förmaningar från mig!) att det inte finns någon risk att betala ut ett förskott till X (utan att skriva nytt kontrakt för att säkerställa att jobbet blir slutfört för den summan som vi skrivit kontrakt på från början).

Motivering från styrelseledamot X varför föreningen ska betala XXX.XXX kr extra för att han är vårdslös och driver en ekonomisk förening baserad på kompisrelationer, ”tillit”, ”humanitet”. Är Brf X en välgörenhetsförening?"

Är det orimlig att en medlem/ägare kräver svar på dessa frågor?
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 20:38
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag förstår inte varför ni tar upp en sån här fråga på en årsstämma? På vilken grund ska föreningen och inte styrelsen fatta beslutet?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ny styrelse (från när gäller den) olma Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2015-06-03 10:35
Stämman valde "interimistiska ledamöter" och inte vanliga ledamöter som i kallelsen neptunus Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2013-08-19 12:24
Göra om suppleanter till ledamöter i brf styrelse Piggelin-swe Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-09-04 09:15
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-06-16 23:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare