Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-09, 09:57
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag förstår heller inte problemet här.

TS har ju en stadga som är förberedd för debitering efter förbrukning, och har installerat mätning. Varför då allt tjöt om schabloner och stor/liten lgh?

Mät och debitera. Klart.

Att det faktum att mäta vatten sedan är en dålig affär för förningen är ju en annan sak me n nu är ni ju där...
Svara med citat
Gammal 2018-05-09, 15:19
Lärling Lärling är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2018
Standard

Problem är enkelt, precis som med Bredband eller TV-Gruppanslutning få föreningen en nytt kostnad för mätning per lgh, större lgh få betala respektive mer om det är inte specificerat per lgh.

Genom mätningen ska alla betala för sina respektive kostnader, der är bra men är det inte specificerat betala man för sin förbruk och för den nästan lika stor mätkostnad enligt andelstal igen...
Och medan hyresvärder måste göra en ,,hyresjustering" at ta bort den respektive ,,normalförbrukning" detta är en ersättning som bostadsrätter inte ersätter und jag tycker är helt orättvis eftersom man betala mer för at förlåra mer.

Gärna förklara om jag tänker fel

edit: naturligtvis vet jag at idag är allting kört, men at specificera kostnader per lgh är rättvis och krävs ingen nytt investition, stämma kann besluta ,,rättvis" precis som stämman tyckte at IMD själva är lönsamt och rättvis och betala för rättvis, men jag är ingen bra försäljare så jag tror det kommer aldrig genom,
dessutom krävs återinvestering när utesittningstid för vattenmätare är slut efter 10år, och jag tycker at det är viktigt at göra medlemmar medveten at det finns en problem och dessutom at vi kan alltid gå tillbaka när vi måste byta mätare om man få medvete till medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-05-09, 20:56
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja då förstår jag vad du menar!

Du har fattat precis. Även om den totala förbrukningen i och med IMD går ner, så kommer föreningens kostnader för mätning, debitering och återinvestering av utrustningen göra att på totalen så förlorar föreningen och medlemmarna.

Och precis dom du säger så blir föreningens kostnader för detta fördelat ”orättvist” i och med att detta är oberoende av vad lgh faktiskt förbrukar.

Synd att du inte fick gehör för denna insikt i stämman innan beslutet togs.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare