Citat:
Så vad står det i SBC:s normalstadgar?
|
Det kan du googla fram exakta ordalydelsen men den är vida känd för sin förmåga att skapa förvirring i föreningarna. HSB och Riksbyggen har liknande skrivningar i sina normalstadga och det som skapar förvirringen är att underhållsansvaret för byggdelen "lgh dörr" är delat vilket skapar denna förvirring. Lika gäller i viss mån fönster, golvbrunn mm.
Vad man har velat åstadkomma är att föreningen ansvarar för att byta ut ALLA dessa byggdelar när de är tekniskt slut - men under dess ekonomiska livslängd så skall dess FUNKTION underhållas av medlemmen. Därav förvirringen och därav juristernas önskan att få till stämmobeslut vid utbyten eftersom ett stämmobeslut undanröjer alla ev. juridiska tveksamheter i stadga.
Lite kul är det att det egentligen är samma jurister (inte personer men samma juridiska avdelningar hos dessa aktörer) som lyckats formulera sina stadga så dåligt att de själva i bland har svårt att tolka dem och alltså råder föreningarna att gå till stämma...
Citat:
Du har märkvärdigt mycket åsikter om vem jag är och vad jag borde göra …
|
Nej jag har inga åsikter om vem du är som person i övrigt över huvud taget. Men tro mig: Ditt agerande är inte alls unikt och stöter på exakt detta agerande hela tiden då jag jobbar med Bostadsrättsföreningar dagligen sedan väldigt många år. Jag vet att ni inte vill ta ansvar men gärna gnäller och klagar högt och tydligt. Problemet det skapar förstår ni inte - det blir svårt att få någon överhuvud taget att engagera sig för ingen vill jobba i den miljön med bråk och tjafs.
Demokrati är stort och vackert och ger alla människor rättigheter men också skyldigheter. Skyldigheten i en förening är att antingen vill du ha det på ett visst sätt eller jobba för något - ja då tar du också ansvaret och jobbar för det genom att ställa upp för val och engagerar dig. Skyldigheten är också att och du inte vill jobba för det då håller du tyst och rättar in dig i ledet istället.
Därför att ALLA förlorar (både de som vill åt höger eller vänster) på att en grupp bara kastar grus istället för att göra något aktivt eller vara tysta och släppa fram de goda krafterna.