Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-07, 14:47
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Tystnadsplikt för styrelseledamot?

Hej
söker svar på frågan om tystnadsplikt.
Jag sitter i styrelsen för BRF Karlstadshus nr 8, där inträdes ordningen är något turbulent och godtycklig.
kunskapen om en brf styrelses ageranden och skyldigheter saknas i mångt och mycket.
min fråga är i vilken utsträckning tystnadsplikten gäller: styrelse medlem, suppleant, förenings medlem.
jag har läst på en internet sida ( http://hotpot.se/riksbyggen.htm#_Paragraf_%C2%A745 )
att lagen inte innefattar BRF och ekonomisk förening.
Då borde det innebära att jag kan visa protokoll för föreningsmedlem utan att rättslig påföljd kan göras. för om jag tolkar stadgarna rätt så är det upp till styrelsen att avgöra om man vill visa protokoll eller inte, och jag sitter ju i styrelsen.
tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 19:01
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard tyst

Tyst?
Att informera sina medlemmar kan man bara "fällas för" om man som styrelseldamot skadar föreningen.
Tydligen är det många som inte har fattat det.
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 20:10
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Det råder ingen tystnadsplikt mellan styrelsens ledamöter och medlemmar i föreningen. En situation där ledamöter/styrelsen inte svara på medlemmarnas frågor, kan få kostsamma följder för föreningen och eventuellt styrelse eller enskilda ledamöter. Det jag syftar på är att medlemmar genom ett minoritets inflytande kan få tillstånd en kostsam granskning av föreningens förehavande.

Vår lilla förening är föremål för en omfattande granskning som inlednings vis kommer att kosta föreningen ca 250 000 kr. hela denna kostnad kan regleras hos styrelsen eller enskilda ledamöter. Kostnaden kommer förmodligen att sammanfalla med andra yrkande som juridiska arvoden och andra anspråk som relateras till granskningen.

Min rekommendation, är att alltid svara på medlemmarnas frågor genom skriftligt undertecknade handlingar som styrelsen gemensamt har upprättat
Gammal 2010-11-07, 21:13
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Standard

och jag som lyckats med att få en skriftlig varning av ordförande, bara för att jag pratade med en kompis om hur vida styrelsen gör fel när dom flyttar upp suppleanter som dom tycker och inte följer valda ordning.
tänkte satsa på minst 3 för att se vad dom ska göra sedan då
kan ju alltid gå till polisen, går säkert anmäla för trakasseri eller något annat roligt, kan ju alltid krama ur ett skadestånd eller nått........
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:24
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
och jag som lyckats med att få en skriftlig varning av ordförande, bara för att jag pratade med en kompis om hur vida styrelsen gör fel när dom flyttar upp suppleanter som dom tycker och inte följer valda ordning.
Tänkte satsa på minst 3 för att se vad dom ska göra sedan då kan ju alltid gå till polisen, går säkert anmäla för trakasseri eller något annat roligt, kan ju alltid krama ur ett skadestånd eller nått........
Er ordförande har nog fått uppgiften som ordförande om bakfoten. En ordförande i en brf har som uppgift att sammankalla till styrelsens sammanträden administrativt. D.v.s ordförande skall skriftligen eller på annat dokumenterat säkert sätt kalla till styrelsens sammanträden när han/hon finner skäl till detta, eller när någon av de ordinarie ledamöterna finner skäl till att styrelsens skall sammankallas för att besluta i något ärende. Styrelsens ordförande skall även tillse att sammanträden dokumenteras enligt författning samt om möjligt föredra sammanträdena på ett bra och strukturerat sätt. Styrelsens ordförande har ingen annan roll i föreningens styrelse. En del som får denna position kan bilda sig uppfattningar som strider mot allt vad rollen som ordförande innebär. En del tror att det är ordförande som bestämmer om allt och har mandat att bete sig hur som helst.

Styrelsens ordförande har inget mandat att utfärda skriftliga varningar och absolut inte till ledamöter inom styrelsen. Skriftliga anmärkning, varningar eller påbud utfärdas av styrelsen gemensamt och är ägnat åt medlemmar som missköter sig i föreningen.

Mitt förslag är att du vid nästa styrelsesammanträde väcker frågan om ordförandes sätt att agera, när det gäller skriftlig varning som utställs på ledamöter inom styrelsen. Det kan även vara på sin plats att utfärda ett misstroende mot ordförande och påtala att det finns anledning att votera om ordförandens vara eller icke vara med anledning av dennes uppenbara brist på kompetens.

Senast redigerad av Admin: 2010-12-07 klockan 09:51. Anledning: Fix
Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 23:28
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Skriftlig varning från ordförande till ledamot

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Instämmer med Trötter, ordföranden i din brf verkar inte ha alla hästar hemma.

Du kan inte anmäla ordföranden till polisen, eftersom det är ett civilrättsligt ärende.

Du kan heller inte visa protokoll rakt av bara för att du sitter i styrelsen. Det är dels avhängigt om det i protokollet du visar innhåller något av känslig natur för någon medlem, men framför allt så handlar det om likhetsprincipen. Har alla medlemmar möjlighet att se styrelseprotokollet så är det inga problem. Däremot kan du fritt prata med andra medlemmar om precis vad som helst som diskuterats inom styrelsen, förutom det som är av "känslig" natur för enskild medlem och det som "kan skada föreningen" (och då inte på något vagt sätt). Någon tystnadsplikt finns inte!

Om du fått en skriftlig varning så måste detta ha beslutats av en majoritet inom styrelsen. Ordföranden kan, precis som Trötter säger, inte varna medlemmar på eget bevåg. Jag tycker er förening borde se sig om efter en annan ordförande, för den ni har nu kan ställa till med stor skada.

Eller så kan du ge ordföranden en skriftlig varning för att han tar sig friheten att utfärda skriftliga varningar utan rätt till detta.

För mer om tystnadsplikt, sekretess, lojalitetsplikt, vårdplikt (av vissa kallat "vårdnadsplikt"), öppna protokoll, se bl a;
- Styrelsen, tystnadsplikt gäller ej !!!

- Tystnadsplikt och offentliga protokoll - Medlems rätt att läsa styrelseprotokoll och har styrelsen tystnadsplikt?
- Tystnadsplikt/sekretess gentemot medlemmar - Säger lagen att styrelsen i en brf inte får informera om vissa saker?

- En styrelse ska iaktaga tystlåtenhet... enligt... gissa vem ! - Tystlåtenhet enligt HSB eller engagera medlemmar enligt sunt förnuft?
- HSB:s nya normalstadgar 2011 - öppenhet i brf minskas - HSB försöker desperat minska öppenheten i föreningen på alla sätt de kan
- HSB:s spridning av vilseledande information om tystnadsplikt i en brf
- Hur bostadsrättsföreningen skadas pga HSB:s felaktiga påstående om att "tystlåtenhet" gäller i en brf-styrelse - (motion)
- HSB:s kod för föreningsstyrning minskar öppenheten

- Sysslomannaställning och ev. tystlåtenhet för styrelsen om det som direkt kan skada föreningen - Inga whistleblowers önskas av HSB
- Vad innebär syssloman?

- Om tystnadsplikt - Är detta ett skämt? - "Tystnadsplikt viktig del av föreningsdemokratin" ??? ??? ???

- Informationsplikt till övriga ledamöter i styrelsen för brf? - Tillgång till protokoll från stämma och styrelsemöten

- Styrelse, arbetsutskott, tystnadsplikt i brf - Svårt engagera medlemmar om tystnadsplikt

- Tystnadsplikt fastighetsskötare från Riksbyggen

- Arbetsordning för styrelse

- Demokrati, information och öppenhet i en bostadsrättsförening - Förslag på riktlinjer för öppenhet i en brf

- Styrelseledamot i brf som vill införa tystnadsplikt för suppleanter i styrelsen - (motion) Se även Motioner till HSB Malmös årsstämma 2009

- Revisors tystnadsplikt och offentliga handlingar
- Har revisorn i en brf tystnadsplikt?
- Vad får en revisor i en bostadsrättsförening granska?
- Revisor skyddar styrelse från insyn - konkret exempel
- Utbyte av Ernst & Young som revisor pga deras syn på tystnadsplikt till fara för bostadsrättsföreningen (motion)
- Revisorn är köpt av HSB

- Valberedning, tystnadsplikt - Har valberedningen rätt att ställa frågor till styrelsen?
- Får valberedningen i en bostadsrättsförening läsa styrelseprotokoll? - Gäller tystnadsplikt och sekretess för protokoll i en brf-styrelse?
- Kan styrelsen i en brf delge valberedningen sammanträdesprotokoll? - Gäller tystnadsplikt och sekretess för styrelseprotokoll i en brf-styrelse?
- Relationen valberedning/styrelse i brf - Vad gäller avseende tystnadsplikt för valberedning i en bostadsrättsförening?

- Har HSB-ledamoten tystnadsplikt? - (se även HSB-ledamotens arbetsuppgifter)
- HSB-ledamoten - styrelsebeslut - ingen tystnadsplikt - (motion)
- HSB-ledamoten (HSB:s säljare i brf-styrelsen) en fara för föreningen - HSB tror att HSB-ledamoten har tystnadsplikt - Utbyte av HSB-ledamot (motion)

- HSB Landskrona vill inte lägga ut stämmoprotokoll - Vad är det HSB är rädd ska komma fram till medlemmarnas kännedom?

- Publicering av stämmoprotokoll och röstlängd på hemsida enligt HSB... och vad som egentligen gäller - Vad gäller enligt PUL?

- HSB Riksförbund påstår att medlem inte ens har rätt att skriva av stämmoprotokoll - Tror HSB att de kan lura medlemmarna så här lätt?

- Kopiering av stämmoprotokoll till de medlemmar som önskar detta - (motion)
- Brf-styrelse vägrar lämna ut stämmoprotokoll... med stöd av HSB

- En oberoende granskning av Riksbyggen - Argument för tystnadsplikt saknas
- Riksbyggen/HSB, medlems rätt att läsa protokoll från styrelsemöte - Tystnadsplikt förtroendevalda?
- Riksbyggen om rätten att ta del av styrelseprotokoll
- Göran Olsson, SBC och Per Isacsson, Fastighetsmäklarna AB om öppna protokoll

- Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? - En omfattande tråd som går in på djupet om offentliga styrelseprotokoll
- Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning?- Mer diskussioner som går in på djupet om offentliga styrelseprotokoll

- Hemligheter i en bostadsrättsförening - Offentliga eller hemliga protokoll?

- Utdrag från styrelseprotokoll - Är styrelsens protokoll öppna för medlemmarna? (motion)
- Rätt att läsa styrelseprotokoll, utdrag från sammanträdesprotokoll - Vad händer om styrelsen inte lämnar utdrag från styrelseprotokoll?
- Offentliga styrelseprotokoll, vad bör censureras?
- Styrelseprotokoll och deras offentlighet - Är föreningsstyrelsens protokoll offentliga?
- Tillgång till styrelseprotokoll i brf - HSB vill inte ha öppna styrelseprotokoll eller stämmoprotokoll
- Sekretess på styrelseprotokoll? - Varför inte offentliga styrelseprotokoll för medlemmar i brf?
- Styrelseprotokoll - Rätt att ta del av? - Har medlemmar i en brf rätt att ta del av hela eller delar av styrelseprotokoll?

- Offentliga styrelseprotokoll - Öppna eller slutna styrelseprotokoll? (motion)
- Offentliga styrelseprotokoll - Stadgar måste ändras (motion till HSB)

- Offentliga styrelseprotokoll - De inlägg som inledde diskussionerna om öppna styrelseprotokoll och frågan om tystnadsplikt finns för styrelse
- Offentliga protokoll eller inte i en brf
- Tystnadsplikt, vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt - Hur olika medlemmar ser på bristen på öppenhet i bostadsrättsföreningen
- Om tystnadsplikt eventuellt och skadestånd - Vad säger HSB och olika bostadsrättsföreningar om tystnadsplikt för styrelsen?
- Tystnadsplikt och sysslomannaställning i brf - Enligt en ordförande i en brf
- Motion om tystnadsplikt - Om tystnadsplikt
- Tystnadsplikt för styrelse? Vad kan skada förening/medlemmar?
- Tystnadsplikt, "vålla föreningen ekonomisk skada"
- Tystnadsplikt och HSB-ledamotens ansvar i samband med detta

- Ordförande i brf undanhåller information med "tystnadsplikt" som skäl
- Styrelse som missköter sitt uppdrag får sitta kvar pga att ledamöter tror de har tystnadsplikt - I stället är det tvärtom enligt lag, sekretess saknas i en brf!
- Styrelseledamot rädd för att informera medlemmar pga tron att tystnadsplikt gäller i en brf-styrelse

- Öppenhet och ansvarsfrihet - Hur ska medlemmar kunna bevilja styrelse ansvarsfrihet utan öppenhet i föreningen?

Samt;
Att informera och/eller vilseleda

Lagen om upplysningsplikt - Informationsplikt

Enskild medlems rättigheter för insyn i styrelsens arbete?

Får medlemmar utanför styrelsen närvara på ett styrelsemöte?

Begära ut dokument från styrelsen i brf

Kan styrelse vägra lämna ut information?

Har jag som medlem rätt att se budgeten i föreningen?

Insyn i föreningens resultatrapport och balansräkning

Hemlighetsmakeri i brf?

Hur åtgärda dålig demokrati i brf?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-03-14 klockan 15:22.
Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 20:02
Puken Puken är inte inloggad
Medlem

Standard

Tystnadsplikt borde finnas om det kan leda till men för en enskild medlem. Framförallt om det handlar om medlemsärenden.
Sedan funderar jag på om det är skillnad att diskutera ett möte före eller efter att protokollet är undertecknat och justerat?
Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 14:54
guben guben är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Som föreningsvald revisor har jag av styrelsen uppmanats att skriva under en s.k. Tystnadsplikt (vilket jag har gjort).
Man påstår att det är framtaget av HSB, tycker dock formuleringarna är något otydliga. Jag har läst på forumet vad som skrivits om tystnadsplikt etc generellt, det vanligaste är väl att plikten begränsas till sådant som kan skada föreningen etc.
I mitt fall gäller det formuleringen nedan,skulle gärna vilja ha en kommentar av någon, gärna juridikkunnig medlem om vad detta egentligen betyder:

"Tystnadsplikt (är detta verkligen rätt term, fast det är väl texten som bestämmer vad jag åtagit mig, inte rubriken?)
En styrelseledamot/föreningsvald revisor får inte till någon person utanför styrelsen yppa information som ledamoten får genom sitt styrelseuppdrag och som kan skada föreningen, medlem i föreningen eller [b]annan fysisk eller juridisk person" (detta avgränsar ju åtminstone vad som inte får yppas men genom att lägga in "annan......person" skulle man t.ex. vara förhindrad att tala om för medlemmarna/revisionsrapport om styrelsen gör en felaktig upphandling,då skulle ju den valde leverantören skadas). Vidare sägs det:
"Tystnadsplikten gäller under den tid som styrelseuppdraget/revisorsuppdraget varar och även tid(?) därefter." (vadå tid, hur länge blir det då?)Sedan har man lagt till:
"Tystnadsplikten gäller även för suppleant(gäller både ledamot och revisor)
Datum+ Underskrift"

Jag tycker struktur och formuleringar skvallrar om ett amatörmässigt hopkok snarare än en av HSBs jurister skriven mall.
Vad tycker ni?

Jag tänker i alla fall nu låta min revisorssuppleant skriva under ett sådant avtal, hoppas jag inte lurar in honom i ett "slavkontrakt"
Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 17:26
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av guben Visa inlägg
Som föreningsvald revisor har jag av styrelsen uppmanats att skriva under en s.k. Tystnadsplikt (vilket jag har gjort).
Du har alltså frivilligt skrivit under på att iaktta tystnad, på ett sätt som lagstiftningen i sig inte ålägger dig. ! ?
Det var väl onödigt.
Skulle jag (med nuvarande kunskaper) aldrig göra.

Citat:
Man påstår att det är framtaget av HSB, tycker dock formuleringarna är något otydliga.
Visst är det ett påfund av HSB.
Men varför ska du gå på deras dumheter? Finns det något skäl att gå med på egencensur utöver vad lagen kräver. För att tillfredsställa HSB:s och ev styrelsens perversa behov?

Citat:
Jag tänker i alla fall nu låta min revisorssuppleant skriva under ett sådant avtal, hoppas jag inte lurar in honom i ett "slavkontrakt"
[/quote]

Skrynkla detta papper.
Be din medhjälpare istället att bara följa gällande lagstiftning, stötta honom i arbetet, och uppmuntra honom att vara särdeles frispråkig och meddelsam. Umgås flitigt med övriga medlemmar, samt lugnt invänta/strunta i HSB:s reaktion.

Var har du läst att du skulle behöva skriva på några papper ytterligare för att kunna verka i den funktion som stämman utsett dig till ?
Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 18:16
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Var har du läst att du skulle behöva skriva på några papper ytterligare för att kunna verka i den funktion som stämman utsett dig till ?
Detta är det centrala. Stämman utser revisorn. Inte styrelsen. Styrelsen är därför inte revisorns chef och kan heller inte utöva makt över eller ge pålagor till revisorn. Pappret om tystnadsplikt är inte värt någonting.
Först ifall stämman bestämmer att du skall skriva på ett sådant papper blir saken annorlunda.

Betrakta tystnadsplikten som helt frivillig.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelseledamot i valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2020-10-12 18:43
Utöka med en styrelseledamot utan stämmans beslut shato Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-09-16 22:41
Tystnadsplikt fastighetsskötare från Riksbyggen Beaufort Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-03-03 12:36
Om styrelseledamot i brf har skuld till föreningen.... primary Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-11-15 13:21
Motion från styrelseledamot = krigshandling? mejja Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-04-15 12:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare