|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Sitter och roar mig med att läsa prospekt och ekonomisk plan för en nyproduktion i mina gamla jaktmarker Stockholm (BRF Innovationen) och undrar över en sak som jag inte lyckats hitta information om.
I lägenhetsförteckningen i den ekonomiska planen delas lägenheternas priser upp i 2 delar, insats och upplåtelseavgift även för förstagångsköparen. Varför gör man på detta vis? Insatserna i sig räcker ju inte till för att betala för kåken, utan upplåtelsen (+ givetvis föreningens rätt mastiga lån) måste till. Varför inte göra insats av hela beloppet som "krävs"? Även i min nuvarande lilla norrländska stad produceras det nytt och där gör man inte så i dessa bolags ekonomiska planer. /tomas |
|
|||
|
|||
![]() Jag tror det beror på att man erbjuder olika priser och olika månadsavgifter för samma bostadsrätt. Dock måste ju grundpriset vara lika för lika bostadsrätt i ekonomisk plan = insats. Skillnaden hanteras alltså med hjälp av upplåtelseavgift.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Upplåtelseavgift | Honk | Bostadsrättsforum | 12 | 2014-01-31 22:13 |
Insats och upplåtelseavgift mm | Nybörjare | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 3 | 2013-02-04 15:57 |
Tvingad till viss inredning efter stambyte i brf - Trots stämmobeslut om annat | Restless Heart | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 1 | 2010-01-23 11:46 |
Innebär likhetsprincipen att en åtgärd i viss lägenhet blir prejudicerande? - Badrum | bostadsrättsinnehavare | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 2 | 2009-06-04 14:11 |