Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-03, 12:00
Switek Switek är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Standard Butikslokal i bostadsrättsförening - kompensation vid stambyte brf

Jag har en butik i en fastighet som nylingen omvandlats till bostadsrätt. Jag fick inte vara med vid ombildningen eftersom föreningen ville att butikslokalerna skulle fortsätta med hyreskontrakt.

Nu tänker föreningen göra ett stambyte i huset. Jag har inte fått någon information om detta alls och jag vet inte vad som gäller i min situation.
Mitt kontrakt gäller fram till slutet av 2013 och är indexreglerat.
  1. Hur lång tid innan ett stambyte ska göras måste värden (bostadsrättsföreningen) förvarna mig?
  2. Ett stambyte är omfattande och jag kommer troligen att tvingas hålla butiken stängd under denna period. Har jag rätt till nedsättning av hyra eller ersättning för förlorad inkomst under denna tid som jag tvingas hålla butiken stängd pga renovering?
  3. Kan föreningen höja min hyra pga av stambyte under min nuvarande avtalsperiod?
Tacksam ifall någon har lite info eller tips att dela med sig runt dessa frågor.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 11:23.
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 07:15
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard Nedsättning av hyra/ersättning för förlorad inkomst vid stambyte

Alltid svårt att svara på denna typ av frågor men min uppfattning är:

1. Skälig tid, finns inget reglerat vad som är skälig tid men uppskattningsvis bör du i god tid (i princip när anbudsförfarandet startar) få reda på att stambyte ska utföras. Därefter hålls du informerad att anbudsförfarandet är klart, vilka datum som gäller samt en påminnelse ca två veckor innan tillträde till din lokal behövs för hantverkarna.

2. Som hyresrätt så sitter du i en liten annan sits än en BRI plus att du idkar näringsverksamhet i lokalen. Jag hade samtalat med styrelsen och försökt komma fram till en nedsättning av hyran under tiden arbetet pågår. Troligtvis kan du endast få nedsättning för en del av lokalen, inte hela.

3. Hyreskostnaden står reglerat i hyreskontraktet och brukar oftast förändras en gång om året. Skulle hyresavgiften skilja sig efter stambytet, eller den ökat "mer än tidigare", så kontakta hyresnämnden. Betalar du den höjda hyran räknas det som att du accepterat och därefter finns det inte mycket att göra.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 11:24.
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 09:53
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Fastighetsägarnas standardavtal för lokalhyra i brf

Om ni använder fastighetsägarnas standardavtal för lokalhyra finns det en klausul som anger om du har rätt till ersättning eller inte samt även vilka åtgärder fastighetsägaren ska åta sig vid ombyggnation.
Om föreningen glömt att reglera den här situationen har de små möjligheter att inskränka ditt nyttjande utan ersättning.

Hyresvärden kan inte höja hyran under pågående avtalsperiod, för att indexklausul ska vara tillåten måste hyresavtalet vara minst 3 år vilket i sin tur kräver en uppsägningstid på 9 månader. Alltså kan hyresvärden först säga upp avtalet för omförhandling 9 månader innan 2013.
Du behöver heller inte gå med på föreslagen hyreshöjning i sådant fall utan det kan bli förhandling där hyresnämnden prövar skäligheten i föreslagen hyreshöjning.

Not.
Hyreskontrakt för lokal. Formulär 12B.2 från Fastighetsägarna Sverige
Detta formulär är en reviderad version av det tidigare formuläret 12B. Det är upprättat i samråd med SABO, Svensk Handel och Sveriges Hotell- och Restaurangföretag (SHR). Till detta kontrakt finns även en handledning.

Där står bl.a.;
Citat:
Underhåll m m
Hyresvärden ska utföra och bekosta eforderligt underhåll av lokalerna och av honom tillhandahållen inredning.
Dock att hyresgästen svarar för _______________

Hyresgästen ska utföra och bekosta erforderligt underhåll av ytskikt på golv, väggar och tak jämte av inredning tillhandahållen av hyresvärden.
Hyresgästens underhållsskyldighet omfattar därutöver ________________

Om hyresgästen åsidosätter sin underhållsskyldighet och ej inom skälig tid vidtar rättelse efter skriftlig anmodan äger hyresvärden rätt att fullgöra skyldigheten på hyresgästens bekostnad.
och

Citat:
Fördelningen av underhållsansvaret framgår av särskild bilaga
samt

Citat:
Nedsättning av hyra
Hyresgästen har inte rätt till nedsättning av hyran för tid då hyresvärden låter utföra arbete för att sätta lägenheten i avtalat skick eller annat arbete som särskilt anges i avtalet.

Hyresgästens rätt till nedsättning i hyran när hyresvärden utför sedvanligt underhåll av de förhyrda lokalerna eller fastigheten i övrigt regleras i bilaga.
Bilagan om vad som ska gälla vid underhåll för hyreslokalen kan se ut som följer;

Citat:
Parterna har enats om följande om nedsättning av hyran vid sedvanligt underhåll (kryss i ruta innebär att den därefter följande texten gäller).

Nedsättning av hyran för hinder eller men i nyttjanderätten till följd av att hyresvärden låter utföa sedvanligt underhåll av de förhyrda lokalerna eller fastigheten i övrigt utgår i enlighet med hyreslagens regler.

Hyresgästen har inte rätt till nedsättning av hyran för hinder eller men i nyttjanderätten till följd av att hyresvärden låter utföra sedvanligt underhåll av de förhyrda lokalerna eller fastigheten i övrigt.
Det åligger dock hyresvärden att i god tid underrätta hyresgästen om arbetets art och omfattning samt när och under vilken tid arbetet ska utföras.

Parterna är överens om att rätten till nedsättning av hyran när hyresvärden utför sedvanligt underhåll av de förhyrda lokalerna eller fastigheten i övrigt ska regleras enligt följande....
och

Citat:
Skötsel och drift
Om inte annat överenskommits åligger det hyresvärden att i förekommande fall ombesörja skötsel, drift och underhåll av allmänna och gemensamma utrymmen.
Hyresgästen äger ej rätt att utan hyresvärdens skriftliga godkännande, i lokalen eller eljest inom fastigheten, utföra inrednings- och/eller installations- eller ändringsarbeten som direkt berör bärande byggnadsdelar eller för fastighetens funktion viktiga installationer såsom VA, el, ventilationssystem etc, tillhöriga hyresvärden.
Sprinklerhuvuden och anordningar för ventilation får inte av hyresgästen byggas in i inredning så att effekten av sådana anordningar försämras. Det åligger hyresgästen att vid utförande av inredningsarbeten se till att funktionen hos radiatorer och andra uppvärmningsanordningar i allt väsentligt behålls.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 11:59.
Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 10:59
Switek Switek är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av j.a Visa inlägg
Om ni använder fastighetsägarnas standardavtal för lokalhyra finns det en klausul som anger om du har rätt till ersättning eller inte samt även vilka åtgärder fastighetsägaren ska åta sig vid ombyggnation.
Om föreningen glömt att reglera den här situationen har de små möjligheter att inskränka ditt nyttjande utan ersättning.
Ja, vi har avtalet skrivet på Fastighetsägarnas formulär nr 12B (4 sidor).
Där finns det på sidan 3 en text som säger "Hyresgästen har inte rätt till nedsättning i hyran för tid då hyresvärden låter utföra arbete för att sätta lägenheten i avtalat skick eller annat arbete som särskilt anges i avtalet".

Ett stambyte räknas väll inte som "avtalat skick" ?
Det finns inget annat angivet i kontraktet om annat arbete/bygge etc.

Tack för vettiga svar.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-07 klockan 12:00.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Butikslokal sökes sporti2 Bostadsrättsforum 0 2010-10-23 16:09
Reducering av avgift i brf vid reparation av vattenläcka - Kompensation Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 0 2009-03-30 15:52
Kompensation i samband med vattenskador i bostadsrätt enligt lag (BRL) looptroop Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-03-24 11:58
Kompensation för försening av bostadsrätt? eric Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2008-10-09 10:54
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts nysson Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2008-09-02 23:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare