Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-06, 08:28
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Arvoden - IGEN

Så åter till denna 'never ending story':

Jag har studerat Admins statistik över arvoden från den 2 dec 2008. Nu vill jag jämföra siffrorna med vår styrelsen arvoden.

3 * prisbasbeloppet + 400 kr/styrelsemöte/-ledamot

Totalt 2011: 154 200 kronor
Per lgh: 1 244 kronor
Per ledamot och år: 38 550 kronor

PBB 2008: 41 000 kr
PBB 2012: 44 400 kr

dvs en ökning med 9%. Blir det en någorlunda 'rättvisande bild' om jag räknar upp Admins statistik från 2008 med 10% (lite generositet kan man ju tillåta sig ).

PS. Hoppas jag räknat rätt. Matematik och statistik är inte min grej!
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 09:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vilket arvode ska en styrelse i en brf ha?

Min åsikt är då att arvoden ska baseras på kompetens/kunskap, erfarenhet och vad som presteras. Det finns ingen statistik som kan visa vad rätt arvode ska ligga på eftersom det råder rena vilda västern i brf:rna och i de förtroendevaldas arvoden. Alla arvodeslistor är därför meningslösa, även den statistik jag tagit fram.

Arvode i bostadsrättsföreningar fördelas i princip aldrig baserat på de tre viktigaste och grundläggande parametrarna, eller ens på någon enda av dessa.

En förutsättning för att ett rättvist arvode ska kunna sättas är att föreningen först gör en utredning om vad styrelsen gör och hur lång tid det tar. Sedan utreder man vad styrelsen borde göra, fastställer en arbetsordning för styrelsen och uppskattar hur lång tid detta tar. Först då har man en grund för arvodet.

Som exempel kan nämnas att styrelseordföranden i den brf där jag bor berättade för mig att styrelsen funderade i flera timmar över hur de skulle formulera två meningar på anslagstavlan om brandvarnare. Resultatet, efter många mantimmar, blev helt galet i dessa två meningar.
Det hade tagit mig tre minuter att formulera meddelandet, och det hade dessutom blivit rätt.

Så frågan är bl.a. om föreningen är beredd att belöna okunskap med mer arvode bara för att det åtgår mer tid?

Lista med styrelsearvode för bostadsrättsföreningar - sorterat på arvode per lgh

Vad ska styrelsearvodet ligga på?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-06 klockan 16:37.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 12:12
Exa-medlem

Standard Fler frågor

Anser Admin att en uppräkning enligt nedan är meningslös?

dvs en ökning med 9%. Blir det en någorlunda 'rättvisande bild' om jag räknar upp Admins statistik från 2008 med 10%

Vem är lämplig att göra en nedanstående utredning? Årstämman, en grupp engagerade medlemmar? Kan beslut fattas under punkten 'Arvoden' på dagordningen, dvs kräver inte en motion?

Föreningen först gör en utredning om vad styrelsen gör och hur lång tid det tar. Sedan utreder man vad styelsen borde göra

Vem faställer arbetsordningen och gör uppskattningen enligt nedan?

fastställer en arbetsordning för styrelsen och uppskattar hur lång tid detta tar. Först då har man en grund för arvodet
.

Förlåt en fåkunnig!

PS. Min uppfattning om vad styrelsen ansvarar för skiljer sig diametralt från vad som görs i praktiken.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 14:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Arbetsordning och arbetsgrupp i brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Anser Admin att en uppräkning enligt nedan är meningslös?
Jag tycker statistiken för styrelsers arvoden är meningslös, sedan är det kanske inte fel om arvodet till styrelsen förändras i takt med prisbasbeloppet. Men vad hjälper det om arvodesnivån till att börja med är fel?

Ska en kunnig och effektiv styrelse ha lika stort arvode som en ineffektiv styrelse som inte kan något om något?

Citat:
Vem är lämplig att göra en nedanstående utredning? Årstämman, en grupp engagerade medlemmar?

Stämman bör fatta beslut baserat på en kunnig arvodesgrupp som tillsatts av stämman.

Citat:
Kan beslut fattas under punkten 'Arvoden' på dagordningen, dvs kräver inte en motion?

Visst, rent juridiskt behövs ingen motion, men jag tror en motion i frågan förenklar avsevärt, såtillvida inte stämman består av idel intelligenta personer.

Citat:
Vem faställer arbetsordningen och gör uppskattningen enligt nedan?

Som sagt, förutsätter en engagerad och kunnig samt arvoderad arbetsgrupp. Inte helt enkelt, men när det väl en gång är gjort så har föreningen tagit ett jättekliv i rätt riktning. Arbetet blir bättre och effektivare, föreningen går inte på kryckor och sannolikheten att rätt personer väljs in i styrelsen framöver ökar avsevärt. Samt att valberedningsarbetet förenklas kraftigt.

Citat:
Min uppfattning om vad styrelsen ansvarar för skiljer sig diametralt från vad som görs i praktiken.
Och enda sättet att bringa ordning i kaoset är av stämman fastställda rutiner, arbetsbeskrivningar och "kunskapskrav".
Ett jättearbete för en brf, men alternativet är att det fungerar så illa som det gör i väldigt många brf:ar där man inte drar nytta av medlemmarnas kompetens och engagemang, samt där man måste uppfinna hjulet vart och vartannat år.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 14:39
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard hsb riksbyggen

Undrar varför inte HSB o Riksbyggen har tagit fram några riktlinjer?

Men det vet ju vi i detta forum att det är det sista de skulle göra.

Utöka valberedningens arbete o modernisera o anpassa till styrelsearbete för bostadsrättsföreningar.

Valberedningen skall också matchas med rättvist arvode.

till sist för nu, avskaffa vice värduppdrag där det är samma person som sitter i styrelsen.

till mer sist för nu organisationsstyrelseledamöterna skall redovisas vad de gör för nytta.

Föreningen betalar arvode för dem också oavsett vad kolosserna säger i reklamen för dessa "expertledamöter".
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 16:25
Exa-medlem

Fråga En bra början

Tack, Admin, för ditt uttömmande svar!

Jag skall försöka få till en stånd en arbetsgrupp vid kommande stämma. Alltid en början och så kanske man kan komma med ett bra förslag om ett år!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tak på arvoden Neon Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2012-03-14 23:36
När ska arvoden utbetalas? karintaavo52 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 28 2011-02-08 21:35
Arvoden i en styrelse plattipus Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 14 2010-04-06 18:43
Arbetstagarrepresentanternas hemliga arvoden och HSB Malmös lagbrott Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-08-13 20:53
Nivå på arvoden för styrelse? nyombildad Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 18 2008-04-19 23:21

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare