Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-06, 09:01
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Fråga Överlåtelse- och pantavgifter

Jag gör ett nytt försökt med rubricerade fråga och uppdaterat Excel-ark.

Vid genomläsningen av 2012-års redovisning reagerade jag på att intäkterna för överlåtelser och pantavgifter var avsevärt lägre än 2011.

Överlåtelser 2011: 9 st
Överlåtelser 2012: 14 (eller 13). Osäkert då antalet varierar i redovisningen

Jag har gjort ett amatörmässigt Excel-ark i ett försök att förstå redovisningen, se bilaga, utan att bli något klokare. Borde inte differenserna ta ut varandra mellan åren? Jag hoppas, ni förstår vad jag menar. Har ingen som helst erfarenhet att uttrycka mig i det här området.

Tyvärr vet jag inte, om överlåtelser administreras av föreningens ekonomiska förvaltare. Men jag tror inte inte det
Bifogade bilder
Filtyp: pdf Överlåtelse_o_Pantavgifter_2012_HP.pdf (21.2 KB, 10 visningar)
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 11:29
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard Ekonomiska förvaltare

Ofta är det så att den ekonomiska förvaltare kräver att hantera överlåtelserna, så att de kan få hela beloppet för avgiften.

Vem är detta ?
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 12:02
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Ekonomisk förvaltare

Österåkers Bostadsrättsförvaltning AB

http://www.obfab.se/162/Startsidan.html
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Överlåtelse och pantsättningsavgifter klippa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2012-04-19 18:53
Överlåtelse-och pantsättningsavgift i brf Trollet Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-09-05 11:48
Överlåtelse av tomträtt i brf Malla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-12-30 19:47
Överlåtelse av hus i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:09

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare