Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-01, 19:43
sklswe sklswe är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Överlåtelse- & pantavgift i brf

Jag undrar vilka avgifter ni tar för överlåtelse och pantförskrivning? Just nu tar vi ingen, men har jobbet.

GLAD PÅSK
Gammal 2010-04-02, 02:33
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

För att få ta ut avgifterna måste det stå i föreningens stadgar. Det finns ingen "lag" på avgifternas storlek, men man har bedömt i rättsfall att 1 % av prisbasbeloppet för pant och 2,5% i överlåtelseavgift är okej.

Man får alltså ta ut högre om man vill men det är inte prövat.

Vi tar ut dessa avgifter. Vill minnas att det är 428 kr/ pant och 1 060 kr/överlåtelse i år.

Vi tar panten av köparen, en avgift för varje pant och vi tar överlåtelseavgiften av säljaren. Detta är också lite olika i föreningarna.

Pantavgift tas även ut om någon medlem "pantar igen"= lånar mer pengar.

Det fina med vår brf är att vi tar in pengarna själva. De flesta som är anslutna till HSB, Riksbyggen eller SBC ser aldrig röken av dessa slantar.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 14:09
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard kan man vänta länge innan krav på ö_avgift?

Bostadsrättslagen ärtunn har vi konstaterat. Den handlar också mest om skyldigheter för medlemmarna medan rättigheter o styrelsens ansvar finns inte mer än utvalda §.

Någon som kan om hur föreningen kan ta ut överlåtelseavgift, och om det finns någon lag som talar om tider för detta förfarande?

Jag överlät min del i en bostadsrätt för ett år sedan till min fru. idag kom det ett "krav".

Allt som står i kravbrevet är.

faktura nummer xxxx
förfallodatum 20100116 (alltså 9 månader sedan)
Inga påminnelser eller tidigare krav har inkommit)
"om skulden inte regleras inom 7 dagar kommer ärendet skicks för vidare inkassoärenden"

(att beloppet 1070kr handlar om mitt överlåtande i november 2009 är en gissning)
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 17:06
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Bostadsrättslagen ärtunn har vi konstaterat. Den handlar också mest om skyldigheter för medlemmarna medan rättigheter o styrelsens ansvar finns inte mer än utvalda §.

Någon som kan om hur föreningen kan ta ut överlåtelseavgift, och om det finns någon lag som talar om tider för detta förfarande?

Jag överlät min del i en bostadsrätt för ett år sedan till min fru. idag kom det ett "krav".

Allt som står i kravbrevet är.

faktura nummer xxxx
förfallodatum 20100116 (alltså 9 månader sedan)
Inga påminnelser eller tidigare krav har inkommit)
"om skulden inte regleras inom 7 dagar kommer ärendet skicks för vidare inkassoärenden"

(att beloppet 1070kr handlar om mitt överlåtande i november 2009 är en gissning)
Som tidigare skrivits så står det oftast i stadgarna hur mycket det handlar om.

7 kap. §14 i bostadsrättslagen ger föreningen rätt att ta ut en sådan avgift om den finns specificerad i stadgarna.

Citat:
Avgifter till föreningen

14 § Varje medlem skall betala en avgift till bostadsrättsföreningen i form av en insats när bostadsrätt upplåts till honom. Föreningen har dessutom rätt att ta ut en årsavgift för den löpande verksamheten samt, om det anges i stadgarna, upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift.
vad gäller kravet så hade jag bestridit fakturan för att den inte är specificerad vad den gäller.
dessutom att du inte fått orginalfakturan.

Tyvärr får du räkna med att betala den i de långa loppet men man kan alltid hävda sin rätt.
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 21:28
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard överlåtelser

Tack Mikho, för synpunkter.

Det som är mest av intresse som du inte tar upp är tiden.

Läser man på sidor om hur de skall agera för att få in pengar från kunder,tillexempel inkassoföretagsreklam m.m så står det att man måste vara "snabb" att driva ärenden.

Påminnelse behövs inte men som du säger jag flyttade från föreningen 5 dagar innan fakturan skickades/eller lämnades i brevlådan (enligt kravbrevet). Sedan händer inget förrän kravbrevet kom idag.

Det kan man knappast kalla att "skynda sig att skriva kravbrev"?

En parentes hur många överlåtelseavgifter kan föreningen ta ut?
om tillexempel ett par som äger en bostadsrätt 50% var och skänker sina 2 barn 25% var, blir det 1,2 eller 4 överlåtelsaavgifter?
Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 23:48
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Hur många överlåtelseavgifter kan föreningen ta ut vid överlåtelse?

Citat:
om tillexempel ett par som äger en bostadsrätt 50% var och skänker sina 2 barn 25% var, blir det 1,2 eller 4 överlåtelsaavgifter?
Intressant fråga som jag inte tänkt på tidigare, men, utan att ha checkat vad regelverket säger exakt om detta så torde det alltid vara endast en överlåtelseavgift per överlåtelsetillfälle oavsett hur många överlåtelsen sker till!
Dvs precis som när ett par köper en lägenhet gemensamt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 01:22
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Tack Mikho, för synpunkter.

Det som är mest av intresse som du inte tar upp är tiden.
Det låter som det är förvaltaren som slarvat, har haft liknande fall i min förening på den tiden då överlåtelseavgiften togs ut av säljaren.
Hände ett par gånger att säljaren helt enkelt struntade i att betala eller inte gick att få tag på då ny adress saknades. Vi hade vid den tidpunkten ett antal försäljningar från bland annat danskar som valde att flytta tillbaka till Danmark.

I mer en ett fall blev detta liggande väldigt länge hos förvaltaren innan vi i styrelsen fick redapå att den inte betalts.

Detta kan vara orsaken till tiden, men behöver inte vara så

Just det .. din andra fråga om antalet överlåtelseavgifter.
1 st per tillfälle så om allting sker vid samma tillfälle endast en överlåtelseavgift.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Överlåtelse-och pantsättningsavgift i brf Trollet Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-09-05 11:48
Överlåtelse av tomträtt i brf Malla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-12-30 19:47
Överlåtelse- och pantsättningsavgift i brf Sandlådan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-12-15 18:42
Överlåtelse- och pantsättningsavgift bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:41
Överlåtelse av hus i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:09

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare