Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-24, 23:13
huebner huebner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard Medlem i brf vill inte kvittera ut sin nyckel

Har en medlem i vårt bostadsföreningen som vill inte kvittera ut nycklar till den nya låssystem som har bytas ut för ca 2 år sen.
Har skrivit brev till honom 1 gång och den förra ordförande gjorde flera misslyckade försök och bad honom att kvittera ut sina nycklar men utan att lyckas..

Sen jag har blivit ordförande så medlemen ringt till mig flera gånger i veckan och begjärt att får sin nyckel men har svarat att "Era nycklar får ni ut genom utkvittens". Så skriker personen "så får man inte göra" så lägger medlemen på luren..

Under årsstämman för två veckor sen fick han möljighet under vittnes närvaro kvittera ut nycklara och åter igen avbjöde medlemen.. det sluta med fick ta emot verbalt hot ifrån medlemen att jag ska "ställas inför tingsrätten och ska begära skadastånd"..

Så min fråga är.. kan man ge bort nycklar till ett skyddat låssystem utan kvittens? Stå det nånståns i lagen? Tro att Tingsrätten kan ta upp ett sånt tramsligt fall?
Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 11:57
häxan surtant häxan surtant är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard kvittens

Hur viktig är kvittensen? Medlemmen vill ju ha sina nycklar och styrelsen vill att han ska få dem. Två medlemmar ur styrelsen skulle kunna överlämna nycklarna till honom och sedan skriva på raden för kvittens att de båda bevittnat att han mottagit nycklar vid visst datum och tidpunkt. Nu vet jag inte om det är juridiskt hållbart. Det kanske är dax att rådfråga juridiskt kunnig person för att få råd om hur det kan lösas.
Hoten från medlemmen om tingsrätt osv. kan ni ju ta med en nypa salt. Verkar inte som det finns någon substans. På vilka grunder skulle medlemmen t.ex begära skadestånd och från vem?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Borttappad nyckel vid andrahandsuthyrning i brf rosenlorden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-09-19 12:25
Juristen: Jag vill inte säga att vi inte lyssnar på dem - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2010-11-04 20:21
Får en som inte är medlem i föreningen ingå i styrelsen? Jereri Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-09-21 22:59
Lätt bli av med medlem i brf som inte betalar in avgift? Polakow Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-06-07 12:11
Föreningar som inte vill ha underhållsfond kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2010-01-16 20:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare