Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-06, 13:49
2aveonaj 2aveonaj är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elessar Visa inlägg
Vad tycks om denna motion?

Motion till stämman i Brf XX

Denna motion vill att stämman tar ställning till ett förslag om ändring av systemet för fördelning av bilplatserna i garage och utomhus som föreningen har.
Istället för det nuvarande kösystemet med fleråriga väntetider föreslås ett budgivningssystem.
Att därför samtliga nuvarande hyresavtal för dessa sägs upp, och att platserna istället erbjuds samtliga medlemmar efter budgivning.

Vi kan anta att de relativt få som idag har en bilplats inte uppskattar idén. Men kan väl ändå hoppas att dessa känner en viss tacksamhet för den tid de kunnat ha bilplats till en förhållandevis låg kostnad. Och att de gärna delar med sig till medlemmar som värderar en plats högre en de själva.

De som idag står i en tröstlös lång kö skulle säkert uppskatta den nya föreslagna fördelningsprincipen. Men även de som inte behöver en bilplats skulle säkert uppskatta de med all säkerhet större hyresintäkterna till föreningen detta förslag skulle ge.
Sådana behövs verkligen då styrelsen genomfört flera kostsamma renoveringar och höjt lägenhetsavgifterna två gånger senaste 12 månadsperioden. Och samtidigt planerar för renovering av bilplatser både i garage och utomhus.
Att ha en budgivning för P-platserna blir svår att genomföra ska den som ger högst bud gälla för samtliga eller?
Det är bättre att ni på stämman kräver att få se hur kostnaderna för parkeringsplatserna ser ut och hur stor del som avsätts för framtida kostnader och hur avgiften tas ut är den pris per kvm eller fast pris för en P-plats, fast pris kan medföra att de som har mindre yta får subventionera de större. Är det så att de redovisar en kalkyl som inte täcker kostnaden då ska du tala med samtliga BRF innehavare som inte har P-plats och ni tillsammans sänder en skrivelse till styrelsen och kräver att avgiften höjs så ni ej behöver subventionera dessa.
Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 14:18
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
- att styrelsen redovisar kösystemets regler och med en kölista synlig för medlemmarna (förutsatt att ingen invänder pga av PUL, man kan anonymisera och välja visa boendetid enbart)
Ja jag stöder alla ansatser till öppenhet i föreningens arbete.
Emot alla försök till inskränkningar. Motiveringarna är ofta horribla och kostnaderna av smusslet svåra att beskriva och förstå.
På vilket sätt skulle det vara brott mot PUL att redovisa en lista över innehavare av garageplatser? Den som ev. vill köpa en bil, kanske även vill veta vad parkeringsplatsen kostar, och hur stora chanser man har att erhålla en plats i föreningen.
Det är lag på att man ska redovisa lista över medlemmar i föreningen till varje medlem som begär det. Det måste finnas en mening bakom detta.

På vilket sätt skulle det kunna anses integritetskränkande att man även redovisar vilka som har garageplatser? Och kölistan, med anmälningsdatum?
Vill vi nog gärna även kunna se och försöka hålla koll på att det inte sker brott mot annan lagstiftning t ex likabehandlingsprincipen?
Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 17:32
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Ja jag stöder alla ansatser till öppenhet i föreningens arbete.
Emot alla försök till inskränkningar. Motiveringarna är ofta horribla och kostnaderna av smusslet svåra att beskriva och förstå.
På vilket sätt skulle det vara brott mot PUL att redovisa en lista över innehavare av garageplatser? Den som ev. vill köpa en bil, kanske även vill veta vad parkeringsplatsen kostar, och hur stora chanser man har att erhålla en plats i föreningen.
Det är lag på att man ska redovisa lista över medlemmar i föreningen till varje medlem som begär det. Det måste finnas en mening bakom detta.

På vilket sätt skulle det kunna anses integritetskränkande att man även redovisar vilka som har garageplatser? Och kölistan, med anmälningsdatum?
Vill vi nog gärna även kunna se och försöka hålla koll på att det inte sker brott mot annan lagstiftning t ex likabehandlingsprincipen?
Ja det är medlemsförteckning är det som ska finnas tillgänglig. Om namn + andra uppgifter sprids är det för en del personer integritetskränkande, oavsett om du eller jag tycker annorlunda. Jag känner ganska många som överhuvudtaget inte vill figurera öppet med namn kopplad med någon uppgift.
Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 20:29
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Ja det är medlemsförteckning är det som ska finnas tillgänglig. Om namn + andra uppgifter sprids är det för en del personer integritetskränkande, oavsett om du eller jag tycker annorlunda. Jag känner ganska många som överhuvudtaget inte vill figurera öppet med namn kopplad med någon uppgift.
Tydligen har lagstiftarna inte tagit hänsyn till sådana överkänslighetsproblem i lagkravet om medlemsförteckning. Men vi (i föreningen) kan sannolikt ta hänsyn till den som visar sig vara överkänslig för att ståta med namn i garageförteckningen. Sannolikt inte fler än att den person som ev. hör av sig, kan anonymiseras på listan utan problem. Nödvändigt dock att listan finns och kan kontrolleras att den inte är föremål för fuffens av något slag.
Vi vet att denna fråga dyker upp ibland, och vi vet att problem finns. Garageplatser liksom parkeringsplatser kan vara mycket begärlig vara. Saken ska därför hanteras enligt klara och bestämda regler.
Man ska inte behöva resa frågan om huruvida dessa platser fördelas i strid mot likabehandlingsprincipen.
Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 23:57
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Tydligen har lagstiftarna inte tagit hänsyn till sådana överkänslighetsproblem i lagkravet om medlemsförteckning. Men vi (i föreningen) kan sannolikt ta hänsyn till den som visar sig vara överkänslig för att ståta med namn i garageförteckningen. Sannolikt inte fler än att den person som ev. hör av sig, kan anonymiseras på listan utan problem. Nödvändigt dock att listan finns och kan kontrolleras att den inte är föremål för fuffens av något slag.
Vi vet att denna fråga dyker upp ibland, och vi vet att problem finns. Garageplatser liksom parkeringsplatser kan vara mycket begärlig vara. Saken ska därför hanteras enligt klara och bestämda regler.
Man ska inte behöva resa frågan om huruvida dessa platser fördelas i strid mot likabehandlingsprincipen.
Som sagt integritet är rätten/möjligheten att ha kontroll över sin egen privata sfär. Jag dömer inte andras behov utan respekterar dem.
Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 08:52
Elessar Elessar är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: May 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 2aveonaj Visa inlägg
Att ha en budgivning för P-platserna blir svår att genomföra ska den som ger högst bud gälla för samtliga eller?
Jag tänkte mig att alla som är intresserade av en specifik plats får skicka in ett bud med t.ex. mejl. Och då går platsen till högstbjudande. Och de som budat får svarsmejl om vad platsen gick för.
Det blir lite mer administration för styrelsens förvaltare, men det kan det vara värt om alla medlemmar med detta skulle få en reell chans till bilplats.

Man kan även tänka sig en förenklad procedur inledningsvis.
Alla platserna erbjuds samtidigt på en gång. Intresserade medlemmar har t.ex. 2 veckor på sig att inkomma med bud. Sen går alla, i vårt fall 50 platserna till de 50 med högst bud.
Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 22:26
Mega medlem

Standard

Citat:
Jag tänkte mig att alla som är intresserade av en specifik plats får skicka in ett bud med t.ex. mejl. Och då går platsen till högstbjudande. Och de som budat får svarsmejl om vad platsen gick för.
Det blir lite mer administration för styrelsens förvaltare, men det kan det vara värt om alla medlemmar med detta skulle få en reell chans till bilplats.

Man kan även tänka sig en förenklad procedur inledningsvis.
Alla platserna erbjuds samtidigt på en gång. Intresserade medlemmar har t.ex. 2 veckor på sig att inkomma med bud. Sen går alla, i vårt fall 50 platserna till de 50 med högst bud.
Hur ska man redovisa vem och vilka och till vilket pris? alla vill nog inte skylta med sina uppgifter och hur ska övriga veta att budgivningen gick rätt till?
ska det vara en öppen eller kan det finnas någon som lämnar i sista stund med information och lägger en krona över den 49 onde priset?
Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 00:55
Peta-medlem

Standard

Citat:
Hur ska man redovisa vem och vilka och till vilket pris? alla vill nog inte skylta med sina uppgifter och hur ska övriga veta att budgivningen gick rätt till?
ska det vara en öppen eller kan det finnas någon som lämnar i sista stund med information och lägger en krona över den 49 onde priset?
Vet vi om budgivningen går rätt till när vi köper våra lägenheter.
Och jag vet inte vilka som har en p-plats idag.
Nej jag hade nog inte tänkt mig en öppen budgivning, utan alla skulle få 2 veckor på sig att skicka in ett bud, och sen skulle de 50 högsta få varsin plats.

Men jag kommer inte att skicka in denna motion. Allt talar för att jag skriver kontrakt på en annan lägenhet på torsdag. Där har dom f.ö. en annan variant av kösystem. Åtminstone inledningsvis. Att stora lägenheter har företräde.
Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 14:45
Mega medlem

Standard

Citat:
Vet vi om budgivningen går rätt till när vi köper våra lägenheter.
Och jag vet inte vilka som har en p-plats idag.
Nej jag hade nog inte tänkt mig en öppen budgivning, utan alla skulle få 2 veckor på sig att skicka in ett bud, och sen skulle de 50 högsta få varsin plats.

Men jag kommer inte att skicka in denna motion. Allt talar för att jag skriver kontrakt på en annan lägenhet på torsdag. Där har dom f.ö. en annan variant av kösystem. Åtminstone inledningsvis. Att stora lägenheter har företräde.
OK men den som bor i liten BR har troligen lika stort behov av P-plats som den som har en stor?
men en viktig detalj är att kontrollera att P-platserna går med vinst så inte BR som inte har P-plats får vara med och betala för dessa.
Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 00:45
Peta-medlem

Standard

Citat:
OK men den som bor i liten BR har troligen lika stort behov av P-plats som den som har en stor?
men en viktig detalj är att kontrollera att P-platserna går med vinst så inte BR som inte har P-plats får vara med och betala för dessa.
Ja behovet är säkert lika stort. Men jag tror dom tänker sig att fastigheten mest har mindre lägenheter, och därför många unga förstagångsköpare som kanske inte har råd med de ganska dyra garagen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare