Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-01, 13:48
2aveonaj 2aveonaj är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Vad menar du med 5000/kvm och 125 år? Kostade garageplatserna 625 tkr/kvm att anlägga?
Var får 625' i från?
kostnaden enligt byggföretaget är ca 5'/kvm som har en avskrivningsplan på 125år

Carpe Diem
Christer
Svara med citat
Gammal 2017-05-01, 14:06
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

5000/år x 125 år = 625 000

Tack för förtydligandet!
Hur mkt hyra tar de in för platserna och hur stor är toyalytan?
Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 20:10
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
5000/år x 125 år = 625 000

Tack för förtydligandet!
Hur mkt hyra tar de in för platserna och hur stor är toyalytan?
det var mycket motstånd att få reda på hyran / kvadratmeter styrelsen saknar dessa uppgifter? har frågat de som har parkeringsplatser och då framkom att:
de minsta parkeringsytorna kostar 62:-/kvm/månad?
de större parkeringsytorna kostar 42:-/kvm/månad?
det medför att de mindre ytorna subventionerar de större ytorna???
det finns ett parkeringsgarage i området som ägs av en brf där kostar en parkering 120:-/kvm/månad deras garage redovisar ett litet överskott som ska täcka framtida kostnader, där har de en differentierad avskrivningsplan, och alla kostnader för garaget redovisas.
den totala ytan har inte styrelsen men tycker att om jag prompt önskar den så går det utmärkt att mäta garaget.
Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 13:38
Elessar Elessar är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: May 2017
Standard Hyressättning av p-platser

Har styrelsen rätt?
Och vad skulle ni tycka om mitt förslag?

Kötiden hos oss är c:a 5 år för bilplats i garage eller utomhus, och det finns inga möjligheter att ordna fler platser.
Jag föreslog därför styrelsen att höja hyran för p-platserna, vilket jag tyckte var naturligt då efterfrågan kraftigt överstiger tillgången och prissättningen t.o.m. för garage var lägre än för den allmänna parkeringens uteplatser i närheten.

Men styrelsen svarade att hyror/avgifter inte är något man dryftar med enskilda medlemmar.
Då föreslog jag istället att de tar mitt förslag som en motion till stämman.
Men de svarade att motioner om hyror/avgifter inte kommer att behandlas på stämman. Att sådant är en fråga enbart för styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 16:53
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elessar Visa inlägg
Har styrelsen rätt?

Kötiden hos oss är c:a 5 år för bilplats i garage eller utomhus, och det finns inga möjligheter att ordna fler platser.
Jag föreslog därför styrelsen att höja hyran för p-platserna, vilket jag tyckte var naturligt då efterfrågan kraftigt överstiger tillgången och prissättningen t.o.m. för garage var lägre än för den allmänna parkeringens uteplatser i närheten.

Men styrelsen svarade att hyror/avgifter inte är något man dryftar med enskilda medlemmar.
Men de svarade att motioner om hyror/avgifter inte kommer att behandlas på stämman. Att sådant är en fråga enbart för styrelsen.
Att det inte finns parkeringsplatser till alla är väldigt vanligt och långa köer är resultatet. Det är styrelsen uppdrag att anpassa avgifter och hyresintäkter så att budgeten kan hållas. Betänk att någon lämnar in motion att hyran eller avgiften ska vara 0 kronor. Säger stämman ja kommer föreningen gå i konkurs.
Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 17:06
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Elessar Visa inlägg
Har styrelsen rätt?

Styrelsen bestämmer avgifterna. Det är ingen som man brukar fastställa i stämman.
Att höja parkeringsavgifterna bara för att frigöra platser tror jag inte att det blir omtyckt bland era medlemmar.
Du kan alltid skriva en motion för ändring av kösystem. Istället för tur-och-ordning föreslår du ett budgivningssystem utan att nämna några avgifter.
Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 18:59
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det är styrelsen uppdrag att anpassa avgifter och hyresintäkter så att budgeten kan hållas. Betänk att någon lämnar in motion att hyran eller avgiften ska vara 0 kronor. Säger stämman ja kommer föreningen gå i konkurs.
Jo det förstår jag, att det är styrelsens uppdrag att anpassa avgifter och hyresintäkter så att budgeten kan hållas. Men det kan ju inte vara fel att även ta med kötiderna i beräkningarna, om nu budgeten ändå kan hållas.

Att medlemmarna på stämman skulle rösta igenom ett förslag som försätter föreningen i konkurs, som innebär att de förlorar de miljoner de lagt ut för nyttjanderätten, tror jag är en försumbar risk.

Citat:
Ursprungligen skrivet av liqwid78 Visa inlägg
Styrelsen bestämmer avgifterna. Det är ingen som man brukar fastställa i stämman.
Att höja parkeringsavgifterna bara för att frigöra platser tror jag inte att det blir omtyckt bland era medlemmar.
Du kan alltid skriva en motion för ändring av kösystem. Istället för tur-och-ordning föreslår du ett budgivningssystem utan att nämna några avgifter.
OK, då gjorde alltså styrelsen rätt i att dels vägra diskutera saken med mig och dels att inte acceptera en motion från mig om saken.
Nej att anpassa avgifterna för p-platserna är säkert inte populärt hos de som har en plats, men kortare kötid skulle bli populärt för alla de som står i kö.
En motion om ett budgivningssystem var en intressant idé
Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 10:42
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av liqwid78 Visa inlägg
Vad tycks om denna motion?

Motion till stämman i Brf XX

Denna motion vill att stämman tar ställning till ett förslag om ändring av systemet för fördelning av bilplatserna i garage och utomhus som föreningen har.
Istället för det nuvarande kösystemet med fleråriga väntetider föreslås ett budgivningssystem.
Att därför samtliga nuvarande hyresavtal för dessa sägs upp, och att platserna istället erbjuds samtliga medlemmar efter budgivning.

Vi kan anta att de relativt få som idag har en bilplats inte uppskattar idén. Men kan väl ändå hoppas att dessa känner en viss tacksamhet för den tid de kunnat ha bilplats till en förhållandevis låg kostnad. Och att de gärna delar med sig till medlemmar som värderar en plats högre en de själva.

De som idag står i en tröstlös lång kö skulle säkert uppskatta den nya föreslagna fördelningsprincipen. Men även de som inte behöver en bilplats skulle säkert uppskatta de med all säkerhet större hyresintäkterna till föreningen detta förslag skulle ge.
Sådana behövs verkligen då styrelsen genomfört flera kostsamma renoveringar och höjt lägenhetsavgifterna två gånger senaste 12 månadsperioden. Och samtidigt planerar för renovering av bilplatser både i garage och utomhus.
Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 12:20
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Jag tror inte på ett budgivningssystem. Ska olika platser kosta olika beroende på budet? De som redan har kontrakt har också minimum 9 månaders uppsägningstid.

Ska man motionera kan man yrka på:

- att styrelsen redovisar föreningens hyresmodell för p-platser och ser över att den är ändamålsenlig enligt marknadspris och kostnader för underhåll etc
- att styrelsen redovisar kösystemets regler och med en kölista synlig för medlemmarna (förutsatt att ingen invänder pga av PUL, man kan anonymisera och välja visa boendetid enbart)
Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 13:31
Mega medlem

Standard 0kr i garagehyra

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Att det inte finns parkeringsplatser till alla är väldigt vanligt och långa köer är resultatet. Det är styrelsen uppdrag att anpassa avgifter och hyresintäkter så att budgeten kan hållas. Betänk att någon lämnar in motion att hyran eller avgiften ska vara 0 kronor. Säger stämman ja kommer föreningen gå i konkurs.
Styrelsen måste upprätta en differentierad kostnadskalkyl och hyran måste täcka dessa kostnader + oförutsett så noll kan de ej sätta för då blir BRF innehavarnas kostnad att öka så inte föreningen går minus
men kollar man så tar de flesta BRF ut för lite i garage hyra eftersom hyran täcker ej samtliga kostnader och då blir det de som ingen garageplats har som får subventionera garaget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare