Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-04-04, 18:02
Tami Tami är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2021
Standard Problem under min lägenhet vid renovering

Hejsan fick idag samtal/meddelande av vice ordförande i min förening (Riksbyggen).

Jag har gjort en totalrenovering av en lägenhet byggd 1993.
Under renoveringen så har flytspackel eller betong runnit ner till en grannes förråd.
Han var även rädd att de kommit in i deras värmesystem men de är enligt mig omöjligt.
Jag har bara inkommande vatten på ett ställe. De stängdes av via ballofixer och alla rör som kom upp ur golvet går bara i min lägenhet. Dessa kapades och de drog nya rör i taket som vi sänkte.

De ska nu ta in en vvsare som ska kolla i förrådet och eventuellt kolla med fiberoptik i deras värmesystem för att se om något hamnat där.

Dessa kostnader som uppstår vill han att jag ska ta.
Självklart gör jag upp med grannen som fått sina saker förstörda.
Men finns de ingen typ av försäkring som hjälper till?
Deras, min eller företaget som gjort badrummet?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG-20220404-WA0026.jpg (58.6 KB, 9 visningar)
Filtyp: jpg IMG-20220404-WA0025.jpg (90.1 KB, 8 visningar)
Svara med citat
Gammal 2022-04-04, 20:53
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Knepig ordning på detta, i första hand borde du anmodats av föreningen att rätta till de skador du orsakat själv.

Men men, visst, klart föreningen eller grannen kan lacka ur när det ser ut så där och du inte visste om det, betyder ju att du och din entreprenör verkligen inte kollat när jobbet utfördes.

Det som syns på bilderna är flytspackel. Tar sig in i minsta springa.

I första hand gäller entreprenörens försäkring. Men då krävs också att denne får chansen att fel avhjälpa själv först. Har han (eller du själv) inte fått chansen att rätta till ett fel så åker egentligen föreningen själv på detta. Men det kan bli juridik av det för att komma dit och det kanske inte är så kul....

I andra hand gäller din egen hemförsäkring. Du bör hur som helst omgående anmäla dit - att du i samband med renovering har orsakat skador utanför din bostadsrätt.

Ibland klantar man till det, det gör vi alla och det gäller både innehavare och entreprenörer. Det är därför vi har försäkringar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillträde till lägenhet inför renovering Ulrik Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2019-06-24 17:27
Tidigare ägare av lägenhet godkände renovering av badrum - kan vi avböja? mephisto73 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-09-10 17:30
Att äga sin lägenhet - nya lagstadgade problem - störningar bostadsrätt Admin Faktabanken 2 2008-10-16 11:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare