Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-04, 12:43
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Rapport från HSB Malmö föredrag om hur man skriver motioner

Den 28 maj 2013 kl 18 - 21 hade HSB Malmö seminarium om "Lär dig skriva motioner".
Jag kom dit på Turning Torso och här skickar jag power point bladen som pdf
Föredragare var Skånhamre och en jurist Stellan Håkansson. Seminariet tog slut tidigare än planerat: 20.20.
Håkansson sa att Styrelsen brukar som regel avvisa motioner från medlemmar medan medlemmen "ofta" vill ha motionen godkänd.
Vad då "ofta" ? sa ja. Jo, han medgav det var "lite fel" att uttrycka sig så.
Det här sättet att uttrycka sig undvikande verkar konstig för mig.
Den enskilde som ställer motionen måste vara mycket väl förberedd, kunna motargumentera och helst ha gjort lobby arbete hos medlemmarna innan stämman.
Det krävs alltså en hel del förarbete av den enskilde medlemmen, vilket betyder att Styrelsen som regel har en fördel De är ju 4 + ordförande och de brukar få medlemmarna att rösta på deras förslag
Jag undrade om Ordförande alltid håller på Styrelsen. Han sa att så är det eftersom han är ju arvoderad av dem Hur är det med den saken ?

Senast redigerad av Minkowski: 2013-06-04 klockan 13:49.
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 14:06
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur får man igenom en motion?

För att lättare kunna läsa och kommentera har jag lagt in presentationen i Faktabanken (som är låst för kommentarer, så kommentarer måste göras här);
Hur skriver man motioner på bästa sätt?

Det är riktigt att styrelser på rutin brukar föreslå att motioner ska avslås. Tråkigt att det är så, men det kanske är en signal att det är dags för föreningen att möblera om i styrelsen (tyvärr kan man ju inte byta ut medlemmarna som beter sig illa på stämmor och som inte sätter sig in i motionerna) ?

Ska en medlem få igenom en motion krävs ofta ett omfattande arbete från medlemmens sida.

Styrelsen behöver bara skriva en eller två meningar, som inte ens behöver ha med motionen att göra. Inga argument behövs.

Angående stämmoordföranden så har Stellan odiskutabelt helt rätt. Stämmoordföranden - t.ex. de två som höll i föredraget om motioner; Stellan Håkansson och Bengt Skånhamre - står på styrelsens sida eftersom stämmoordföranden är anlitad av styrelsen, vilket ytterligare rejält försvårar för medlemmar att få igenom motioner.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-06-04 klockan 14:39.
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 17:20
Zetta-medlem

Standard Censur av motion

Jag skrev i mitt inlägg Rapport Årsstämma 2103 - BRF Stenbocken. at de censurerar mina motioner. Då spelar det ingen roll om man skriver motionen enligt dina förslag.

Man kan tro att någon i Styrelsen formulerar svaret men de skickar motionen till deras jurist Stellan Håkansson - det är han som svarar.
Jag har talat med Stellan som säger att han får instruktion från Styrelsen vad han ska svara och då gör han det. Sen finns ingen möjlghet att diskutera det direkt med Styrelsen. Det hela är väldigt formell
Det existerar ingen direkt dialog med Styrelsen. Det ska ske efter en viss formell procedur år efter år. Det måste tydligen vara ett stort avstånd mellan medlemmarna och Styrelsen fast man bor i samma förening.
Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 12:10
Zetta-medlem

Standard

Det är märkligt att det ska krävas ett så omfattande arbete från motionären och sedan att Styrelsen slentrianmässigt föreslår att Sämman avslår motionen. Detta år efter år. Samma meningslösa Sysifus procedur.
Är detta så lokaldemokratin är tänkt att fungera ?
Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 22:28
Zetta-medlem

Standard

Jag läser här på Forumet

Citat:
Det finns inte något krav på hur motionen ska utformas för att vara giltig. Är skrivelsen oklar är det i stället styrelsens ansvar att förhöra sig om vad medlemmen menar, och hjälpa till med att formulera om skrivelsen inför stämman.
Kommentar: det vara aldrig tal om det på den motionsskrivarkursen jag var på

Citat:
I stadgarna anges när en motion senast ska vara inlämnad till styrelsen (skriftligt, via mail eller på papper). Har det inkommit en motion efter detta datum, men styrelsen ändå hinner behandla den före stämman, bör styrelsen ta med motionen på stämman. Denna formulering bör läggas in i stadgarna, liksom att det är styrelsens ansvar att reda ut ev. oklara motioner!
På kursen Lär Dig Skriva Motioner betonades gång på gång att kommer motionen in en minut efter deadline kommer den automatiskt med nästa stämma, dvs nästa år.
Styrelsen kommer alltså inte alls att behandla det oavsett om de hinner eller ej.

BRF har möte med de boende flera gånger om året. Varför kan man då inte ta upp motioner ? det skulle öka den demokratiska processen på lokalnivå.
Kan någon föreslå en text för en sådan motion ?
Svara med citat
Gammal 2013-11-21, 22:36
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
BRF har möte med de boende flera gånger om året. Varför kan man då inte ta upp motioner ?
Man kan inte behandla motioner utanför stämma. Det är viktigt att alla medlemmar får en chans att sätta sig in i motionerna som skall upp till beslut, samt att det inte får råda några som helst oklarheter om huruvida ett möte kommer innehålla beslutspunkter eller ej.

Alltså måste vi skilja på stämmor och medlemsmöten.

På medlemsmöten är det utmärkt att debattera och ventilera frågor, som sedan mycket väl kan återkomma som motioner eller propositioner vid kommande stämmor. Då vet ju förslagsställaren redan lite hur vindarna blåser, och kan anpassa sitt förslag därefter.

För att ge styrelsen chans att göra ett bra jobb, skall man heller inte "ödsla" med stämmor. En årsstämma, samt vid behov givetvis extrastämma kring viktig fråga som inte kan invänta ordinarie stämma.

Mardrömmen vore ju om täta stämmor kastade planering och budget över bord, fler gånger årligen.
Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 08:11
Zetta-medlem

Standard

"Mardröm" ? det är att det endast finns en chans om året att framställa en motion. Stämman håller på ca 3 timmar. Det mesta är ointressant käbbel.
Men man måste vara närvarande för att kunna försvara sin motion, stadgarna tillåter inte ställföreträdare. Om man är sjuk eller bortrest får man vänta nästa år.
Om man då i st hade ett möte på 6 månader som om 30 minuter som enbart handlade om motioner, tror jag många flera hade kunnat varit aktiva

Senast redigerad av Minkowski: 2013-11-22 klockan 08:24.
Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 10:58
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Styrelsen vill ha arbetsro utan att störas av motioner. "Sätt dig i styrelsen"

Det är en "mardröm" med stämmor där medlemmarna har möjlighet till demokratiska beslut eftersom styrelsen behöver "arbetsro" som det så fint brukar heta.
Styrelsen måste tydligen få driva sin egen agenda utan att bli störd av vad övriga medlemmar tycker.

Om du vill påverka föreningen så ska du "Sätta dig i styrelsen".
http://www.hotpot.se/php/vb/showthre...7580#post47580
Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 12:17
Zetta-medlem

Standard

Bra synpunkt av Beko.
Harald är (enligt egen utsago) gammal styrelsebyråkrat och paragrafryttare.
De missförstår gärna alla motioner och tolkar dem helt uppåt väggarna.
Ta t ex Harald som påstår "man kan inte behandla motioner utanför Stämman"
Det är alltså helt uteslutet, olaglig, fullkomligt otänkbart att sammankalla extramöte för motioner. Sådant bryter mot naturlagarna !

För sådana personer är det alltså en mardröm varje gång en BRF medlem framställer en motion. En gång om året är redan det en mardröm. Hemskt. De håller på med hemliga Styrelseprotokoll där de kan svarlista vem som helst. Det har varit en hel del ramaskri om HSB:s hemliga listor på folk de svartlistar.
Styrelsen schablonmässigt avslår alla motioner från dem de ogillar eller inte känner. Det är en källa till konflikt förstås.
Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 14:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nu fantiserar ni bara.

Jag påminner medlemmarna flera gånger under året att lämna in motioner, gör det själv också för övrigt.

En annan förening jag sköter, delar ut "motionsformulär" inför varje årsstämma, bara att fylla i.

Sist hade vi sex st. motioner uppe, tre bifall och lika många avslag.

Det är för medlemmarnas skull som detta skall skötas tydligt, alltså bör man vara försiktig med att utlysa extrastämmor i onödan. Men behövs det, så skall det givetvis göras.

Och styrelsen är ju ansvariga för budget, drift och planering. Samtidigt är framförhållning en stor del av nyckeln till framgångsrikt fastighetsägande. Alltså finns det ett värde för alla i föreningen, att stora beslut kommer i en viss struktur.

För övrigt så säljer jag tjänster till både medlemmar och styrelser (ensam om detta), och jag tar inga uppdrag som går emot affärsidén "bättre föreningar" (ensam om det också). Så lägg ner osakligt klank på min verksamhet, jag marknadsför faktiskt inte den här.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rapport från årsstämmna BRF Stenbocken Malmö Minkowski Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2012-10-26 08:39
Rapport från en HSB Malmö stämma 2009 Holger Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 23 2009-06-08 14:57
Rapport från en stämma i HSB Malmö 2008 Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-05-02 17:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare