Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-27, 18:39
Oskar Oskar är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Nedsättning av garagehyra i brf

Jag hyr en garageplats av min brf som jag bor i. Garaget är ett separat tre vånings garage och rymmer ett par hundra bilar och delas av fler brf. Garaget har många brister bla dåliga golvytor och det dammar väldigt mycket vilket orsakar att min och alla andras bilar blir kraftigt nedsmutsade på kort tid. Brf styrelsen känner till problemet men vidtar inga åtgärder inte ens nedsättning av månadshyran.

Kan man vända sig till hyresnämnden med begäran om nedsättning av hyran tills felen är åtgärdade med hänvisning till extra slitage på min bil pga att jag behöver tvätta bilen oftare? Jag tänker skicka en brev till styrelsen först med begäran innan jag eventuellt vänder mig till hyresnämnden.

Ngn som har erfarenhet av liknande fall?
Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 20:54
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Nej, det har jag svårt att tänka mig. Kanske finns ett bättre garage till lägre pris i närheten?
Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 21:03
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej, det funkar inte så i en Brf!

Visserligen hyr du garaget av föreningen, men förmodligen hyr väl föreningen i sin tur X antal platser i garaget.

Detta gör ju att det ligger i föreningens uppdrag att förvalta dessa platser å medlemmarnas intresse/vilja.

Rätt väg är att lämna en skrivelse till styrelsen ATT DU VILL ATT STÄDNINGEN AV GARAGET FÖRBÄTTRAS pga ....

Inte flaxa till med hyresreduktion först, det får du ta mycket senare. Styrelsen ska få en chans först.

Lyssnar de inte på din skrivelse, så motionerar du på stämman, där du inför övriga medlemmar får tala för din sak.
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 16:24
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Ett sånt enkelt ärende borde kunna lösas på städdagen..
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 18:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Bra Francois!

Helt enligt min grundsyn! Tillsammans äger man, tillsammans löser man, tar ansvar för vad som behöver fixas.

Hyr man av en hyresvärd är det dock annorlunda, då går man till värden och "klagar".
Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 19:35
Oskar Oskar är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Tack för alla svar. Frågan har varit uppe på årsmötet och gissa, ingen reducering pga bla bla. Föreningen har för stora intäkter av garageplatserna där klämmer skon så att säga. Jag kommer skriva till styrelsen om lägre avgift.
Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 08:46
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Varför kan ni inte städa själva? Är det mer intressant för dig att få lägre avgift än att det ska bli sopat?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Garagehyra i brf Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 32 2018-07-13 19:30
Nedsättning av avgiften i en bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare