Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-03, 21:44
Ravelski Ravelski är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Avsatt av Ordförande på styrelsemöte

Jag skall försöka göra en lång historia något kort.

Flyttade 2013 till en förening i en mindre stad. Blev väl omhändertagen av dåvarande Ordförande. Blev sedan invald i styrelsen på stämman och vald som vicevärd av styrelsen. Allt var bra framtill att jag engagerade mig i ombyggnad av en gammal oanvänd lokal till ett övernattningsrum. För att hålla kostnaderna nere så har jag lagt ned mycket obetald arbetstid. Tyvärr så har några inte gillat detta och gnällt trots att man har haft en möjlighet att yttra sig innan byggstart. Jag har sen fått reda på att det inte togs något stämmobeslut på ombyggnaden men vi i dåvarande styrelse har gått ut och informerat i omgångar att detta skall ske utan att vi fått några invändningar. Kostnaden att hamnade runt 60.000:- så det kan väl räknas som ett ringa kostnad och då bör det räcka med ett styrelsebeslut. Gnällandet eskalerade under vintern när reglercentralen till fjärrvärmen och ett ställdon gick sönder. Förutom det så stannade cirkulationspumpen till värmen så vi var utan värme i ett dygn. Trögheten i fastigheten gjorde ändå att det gick ned som lägst till 16 grader. Det är klart att det blev en hel del klagomål men vi gick ut med en enkät och frågade alla medlemmar om hur det uppfattade värmen. 7 st var icke nöjda 5 svarade att det var bra med värmen 33 st svarade inte alls. Till saken hör att den nya reglercentralen inte har varit riktigt rätt inställd och det tar ju tid att finjustera. Så flyttade ordföranden ifrån föreningen och vid stämman kuppade gnällarna in sig i styrelsen. Som Ordförande fick vi in en representant för gnällarna 77 år dock inget fel med den åldern. Inga problem för min del jag var ju vald på två år. När vi nu har haft vårat andra möte så har Ordförande avsatt mig som Vicevärd och tog med sig resten av styrelsen upp i sin lägenhet och forsatt mötet där. Vad jag förstår så kan styrelsen avsätta mig som vicevärd men att stämman har valt mig som ledamot. Nu tänker Ordförande uttnyttja extrastämman när vi skall byta stadgar för att få bort mig som ledamot. Har inte talats vid med de andra i styrelsen några av dessa är ju vettiga men det är tydligen enligt Orförande mitt fel att övernattningsrummet blev till och att jag medvetet har snålat med värmen. Jag fick nämligen inte försvara mig på mötet utan blev beskylld av Ordförande för både det ena och andra. Så nu sitter jag här och försöker fundera ut hur jag går vidare. Jag har hunnit sitta som vicevärd tre månader sen stämman men fått hela ersättningen utbetald. :-) Jag är mitt inne i en upphandling av takplåtsmålning som är sanktionerad av stämman som årets renoverings behov. Vänder mig nu till Forum för alla i bostadsrätt för bena ut hur går man vidare med detta. ?
Svara med citat
Gammal 2015-08-03, 23:56
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Din plats i styrelsen har du fått av stämman, och endast stämman kan frånta dig denna.

Värmeproblemet verkar ju vara en anka, klart att du inte har något intresse i att sabotera värmen för folk i föreningen. Haverier eller inkörningsproblem är ju legio.

Återstår övernattningsrummet. Frågan uppkommer direkt, vad var det där innan? Vad har liksom försvunnit för medlemmarna? I sak så skall en ingripande förändring/ombyggnad av föreningens gemensamma utrymmen beslutas på stämma. Men det går ju att fixa nu i efterhand, eller hur? Säg som det är till medlemmarna! Vi har handlat i god tro, men stämmobeslut saknas. Så, vill ni ha ett övernattningsrum eller inte? Till beslut!

Vårt övernattningsrum kostade 360 000 kr så era pengar verkar vara växelpengar. Övernattningsrummet hos oss, med 48 lägenheter, bokas upp omkring 130 nätter/år och har funnits i snart fem år. Ingen ifrågasätter detta idag.
Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 01:34
Mega medlem

Standard

Lokalen har stått oanvänd ett antal år och blev en avstjälpningsplats för gamla möbler som ingen vill kännas vid. Tror det har varit ett hobbyrum någon gång i tiden. Vad jag hört så bestämde man det under övriga frågor på stämman att man skulle utreda möjligheterna till ett övernattningsrum. Här gjordes väl felet att punkten inte var med på kallelsen. Vad jag hört ställde sig det närvarande positiva till det.Sen fattade styrelsen ett beslut och jag trodde att det gått rätt till på stämman så jag röstade för men med reservation att vi till visst del gör det själva. Och dä blev du ju jag som fick görat Nu är rummet klart dock inte invigt.

Under styrelsemötet tappade jag hakan och undrade mest vad jag är anklagad för men det säger ordförande att det får jag reda på extrastämman, Men extra stämman skall vi ju ha för att byta stadgar vet inte om man kan kalla till nyval och stadgeändring samtidigt. Ville ha min avvikande mening tillskriven i protokollet men Ordförande avslutade mötet och flyttade upp det till sin lägenhet de andra i styrelsen såg väldigt besvärade ut men följde snällt efter.

Jag tror med att uthyrningsrummet kommer väl till pass vi har endast tvåor i föreningen och det är för små lägenheter för att ta emot gäster i. Sen kan det ju vara bra om en vattenskada uppstår. Det brukar ju ta tid att torka ur. Vi har duschkabin i uthyrningsrummet och då kan man ju använda den.

Vi får se vad som nu händer. Troligtvis är planen att inte ha något officellt styrelsemöte innan stämman.
Svara med citat
Gammal 2015-08-08, 23:06
Mega medlem

Standard

Ringde en styrelseledamot nu i förrgår. Jag fick reda på att jag fortfarande sitter kvar som Vicevärd och att han skulle ta ett samtal med Ordförande.

Frågan är hur jag går till väga nu bör jag kontakta revisorn och berätta om vad som skett. Enligt lagen om ekonomiska föreningar så har jag ju rätt att få avvikande mening med i protokollet men blev nekad av Ordförande. De styrelsemöte som skedde uppe i Ordförandes lägenhet fick jag ej vara med på. Det bör ju också bryta mot LEF. Jag sitter som ledamot och Vicevärd och skall ju som ledamot vara med på mötena.

Till saken hör att nu har det kommit upp en kallelse till extrastämma där det finns två punkter 1: Förtroendeomröstning Vicevärd och 2 Röstning av nya stadgar.

Kan man ha förtroende omröstning om Vicevärd ? Det är ju styrelsen som utser vicevärd ??? Och om förra styrelsen inklusive jag fått ansvarsfrihet på stämman i maj ?
Svara med citat
Gammal 2015-08-09, 00:09
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Vicevärd (eller som det kallas inom HSB: Förtroendeman) är helt riktigt ingenting som stämman varken utser eller avsätter. Det är styrelsen som köper denna tjänst av någon (i föreningen eller utanför) ifall den tycker att denna tjänst behövs.

Genom att förklara detta direkt på extra stämman bör punkten strykas.

Alla ledamöter skall kallas till alla möten. Det är inte ordföranden som bestämmer vilka ledamöter han/hon har att jobba med, det är stämmans uppgift.

Har ett styrelsemöte skett utan att du haft möjlighet att närvara, så är alla beslut tagna på det mötet ogiltiga och behöver tas om.

Självklart skall revisorn omgående informeras att ordföranden inte låter dig deltaga i ett styrelsemöte!
Svara med citat
Gammal 2015-08-09, 19:22
Mega medlem

Standard

Tackar för informationen. Jag kontaktar revisorn i veckan. Återkommer hur det fortlöper framöver.
Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 00:51
Mega medlem

Standard Ändring i mönsterstadgar

Hej igen.
Nu har styrelsen delat ut nya stadgar i till alla medlemmar. Det är sagt att vi skall använda bostadsrätternas mönsterstadgar men jag ser att man ändrat i stadgarna sen den ordinarie stämman då beslut att anta nya bordlades. Bör man inte påpeka det och tala om vilka ändringar man gjort ?
Under paragraf 2 har man plockat bort sista meningen.
En medlem som upphör att vara bostadsrättshavare ska anses utträtt ur föreningen. (om inte styrelsen medger att han eller hon får stå kvar som medlem) Detta står ju i bostadsrättslagen kap 2 paragraf 11 ???

Sen har man krångla till paragraf 24 och skrivit

Föreningsstämman väljer styrelse som består av Ordförande,kassör,ledamöter och suppleanter. ledamot och suppleant kan utses för en tid av ett eller två år.

Om Ordförande eller Kassör avgår under mandatperioden skall nyval genomföras.

Kommer detta att godkännas av bolagsverket ?

I våra gamla stadgar ifrån 1953 står det Styrelsen utser själva Ordförande

Det är dessa stadgeändringar som gjorts på mötet som jag inte fick närvara på. Håller på att göra en sammanställning av allt till revisorn.

Fortsättning följer
Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 21:26
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ravelski Visa inlägg
Hej igen.
Nu har styrelsen delat ut nya stadgar i till alla medlemmar. Det är sagt att vi skall använda bostadsrätternas mönsterstadgar men jag ser att man ändrat i stadgarna sen den ordinarie stämman då beslut att anta nya bordlades.
Det har ju inte gått rätt till om man har fått Bolagsverket att registrera stadgeändringar utan att stämman har beslutat om ändringarna.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ravelski Visa inlägg

Sen har man krångla till paragraf 24 och skrivit

Föreningsstämman väljer styrelse som består av Ordförande,kassör,ledamöter och suppleanter. ledamot och suppleant kan utses för en tid av ett eller två år.

Om Ordförande eller Kassör avgår under mandatperioden skall nyval genomföras.

Kommer detta att godkännas av bolagsverket ?
Vem som är ordförande registreras ju, men går det verkligen att registrera någon som kassör hos Bolagsverket?
Jag har uppfattat det som att det är en intern sak inom föreningen om man vill kalla någon för kassör.
Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 00:20
Mega medlem

Standard

Jag var nog otydlig där det är stadgeförslaget de har delat ut som vi skall rösta på på extrastämman. Det skulle ha gjorts på ordinarie stämman då var det Bostadsrätternas mönsterstadgar rakt av men de hade inte delats ut i brevlådan och då bordlades byte av stadgar. Nu har man delat ut stadgarna inför extra stämman men inte talat om att man ändrat i mönsterstadgarna.

Så det är minst sagt rörigt.
Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 22:23
Valle12 Valle12 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2015
Standard

Dessa mönsterstadgar från bostadsrätterna är de bra? Vår styrelse skickade ut dessa 7 dgr innan stämman och det blev ett rungande nej, hur byter man bäst stadgar? Är det inte rimligt att medlemmarna får mer tid på sig än 7dgr. Många ändringar är också gjorda av ordf. och annan ledamot. Vi har stadgar från -99 och det har aldrig kommit upp att vi måste byta förren nu
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konstituerande styrelsemöte kluringen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2012-03-27 13:40
Styrelsemöte - Hur ofta? Eliza-Izabell Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2010-11-15 17:01
Ny styrelse - Konstituerande styrelsemöte malarne Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-06-24 14:10
Styrelsemöte och protokoll i brf patriksthlm Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2009-09-30 09:41
lekmannaevisor sitter med på styrelsemöte MrDean Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2008-03-20 14:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare