Lite bakgrund:
- Bostadsrätt i en liten förening
- Vi har hittat skadedjur (ängrar) i våran lägenhet
- Vi har i samråd med Anticimex valt att självsanera
- Anticimex har varit på besök en gång för att göra en liten titt av lägenhet och vindsutrymme
- Vi hittade en getingdylla i vindsutrymmet
- Anticimex förklarade att skadedjuren frodas i dyllor, fågelbon m.m.
- Vi hittade larver och baggar i fönstret uppe i vindsutrymmet
- Vi har hittat larver bland våra saker i vindsutrymmet
- Vi har även sett larver i andras utrymmen (på en fåll som ligger framme)
Eftersom vi självsanerar och INTE vill ha att göra med skadedjur, så vill vi givetvis att man gör en noggrannare inspektion av vindsutrymmet för att fastställa situationen. Det kanske krävs åtgärder även där uppe, menar vi.
Vårat syfte är dels att själva slippa skadedjuren och dels att varna grannar innan chanserna för ett eventuellt utbrott ökar.
Svar från vår ordförande:
- "Jag har hittat möss på vinden och inte bryr jag mig om det"
- "Såna där skadedjur ser man ju knappt så vad spelar dom för roll"
- "Ingen annan i styrelsen har hittat något" (ingen inspektion har gjorts)
- "Ni är fanatiker"
- "Dom där skadedjuren spelar ingen roll och resten av styrelsen håller med mig"
Vår vädjan var att blott få en inspektion gjord, för en summa pengar som inte är nämnvärt dyr sett till föreningens ekonomi. Nu har vi alltså blivit utpekade som fanatiker och de tycker att skadedjur inte är något att bry sig om. Vi känner oss kränkta av både vicevärd (saknade också förståelse) och styrelse.
Hur går vi vidare med detta?
Vi kan inte tolerera att man får agera på detta vis gentemot medlemmar i föreningen. Och dom rekommenderar att man går med i styrelsen för att göra förändring. Det är lättare sagt än gjort. Vi har helt och hållet tappat förtroende för styrelsen, så vi kan inte tänka oss att vara en del av den.