Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-16, 12:06
FluffyFirefigther FluffyFirefigther är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2020
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Är nog ingen idé tyvärr - TS har redan lagt för mycket energi på uppbyggandet av sin kommande konflikt med styrelsen och hen är uppenbart inte intressrerad av att tänka om och bli konstruktiv istället.

Jag tycker du skev ett jättefint inlägg - mitt eget var inte så dumt heller - men TS svar visar tydligt att hen inte är mogen att tänka om.

Det är märkligt - det finns aldrig tid för att engagera sig i styrelsen eller hjälpa till i sin förening för allas bästa - men hur mycket tid som helst att kontrollera stadga, mejla styrelsen, höra av sig till miljökontoret och räddningstjänsten och skriva i forum på nätet mm... Well well: Me, my self and I. Nåväl, dessa gossar blir sällan långlivade i sin brf.
Jag har varit fortsatt arg och kommit med andra förslag de skulle se över detta iaf. Sen får vi se om jag och sambon ska vara jobbig för dem igen.
Uttryckte mig lite väl negativt, möjligt att jag skulle kunna ingå i en styrelse om jag får förfrågan/ser detta boende som alternativ lång tid framöver(vilket vi inte gör). Men att kämpa mig in dit om jag inte är intresserad kommer jag inte göra.

Tycker det är helt sjukt att man ska behöva "slicka" deras röv/gå med i styrelsen för att inte få avfallskärl i närheten av sin uteplats. Men ni ger antagligen korrekta svar, men fått betydligt bättre(för oss som inte handlar om att slicka styrelsens röv) svar på andra forum.

Nej förhoppningsvis blir vi inte långlivade, hade helst flyttat imorgon. Vi letar redan villa, men sånt kan ta sin tid och fram tills dess kommer jag iaf "bråka" med de som vill göra vårt boendeförhållande sämre.

Har i detta fall varit riktigt arg då kärlen bara tillfälligt placerats nedanför oss utan info alls och börjat lukta då folk använt dem(spärrade nu). Medans styrelsen bara tidigare ignorerat vad vi skrivit till dem.

Tack iaf för ni tagit er tid och svarade. Vill inte vara otrevlig mot er, men svårt att uttrycka sig i skrift när man är lite irriterad, och framför allt inställningen till att "fjäska" för styrelsen gör mig upprörd. Jag brukar vara "svensk" och snällt hänga på och anpassa mig bara, men detta fall har fått min bägare att koka över, vilket bara händer under fotboll i vanliga fall.
Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 17:22
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av FluffyFirefigther Visa inlägg
Tycker det är helt sjukt att man ska behöva "slicka" deras röv/gå med i styrelsen för att inte få avfallskärl i närheten av sin uteplats. Men ni ger antagligen korrekta svar, men fått betydligt bättre(för oss som inte handlar om att slicka styrelsens röv) svar på andra forum.
Saken är att det oftast bara är vanligt folk som driver föreningen på den tid som blir över när resten av livet är avklarat. Ofta är de lika kapabla på att lösa problem som alla andra medlemmar. Därav kan det blir lösningar som inte är så optimala.

Men en sak är tydlig det finns en väldig asymmetri mellan en medlem och styrelsen. Blir man orättvist behandlad av föreningen kan det bli kostsamt och omständigt att få rättelse om inte föreningsstämman lyssnar på ens talan. Mitt råd är att alltid arbeta konstruktivt. Det är nog rimligt att anta att om en medlem aktivt motarbetar en styrelse så kommer den styrelsen inte lyfta ett finger för att avhjälpa problemen. Men om man kommer med förslag som på ett bra sätt löser problem för en styrelse så tror jag man lyssnas på.

Nu har du postat i juridikdelen på forumet så du förväntar dig nog ett juridiskt svar. På detta så svarar jag att du nog har rätt i sak och en styrelse får t ex inte ta ett beslut som är till fördel för en medlem på bekostnad av annan. Men det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Räkna med att en tvist tar nått år i tid med oviss utgång. Under denna tid så kommer man bli behandlad som paria av föreningen och kanske även efter. Det är denna dynamik som är bristfällig med en brf. I andra föreningar kan man ju sluta och i en brf kan man ju flytta men det är ju inte alltid det är ett bra alternativ.

Så åsikten är fortsatt att det som är den bästa lösningen i detta fall är att "slicka styrelsens röv" och arbeta fram en annan lösning på sophanteringen i föreningen.
Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 11:59
FluffyFirefigther FluffyFirefigther är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2020
Standard

Tack för svar merbzt. Lite det jag var ute efter

Förstår att de är vanliga människor med vanliga jobb utöver detta, men samtidigt har de ju frivilligt gått med i Styrelsen, inget har vad jag vet blivit tvingad dit.

Håller med om att jag kunde angripit på annat sätt, men de ska iaf ta upp detta nu(säger de iaf), så håller mig lugn i några dagar alla fall.
Men återigen, de har aldrig gett oss möjligheten att göra detta utan bara placerat kärlen vid oss tillfälligt, öppna så alla har gått och slängt saker. Samt totalignorerat när vi framfört att vi är missnöjda(de har läst mejlen, för de har svarat på andra delar mejlen)

Min förhoppning är att vi får detta löst och så snart som möjligt kan gå vidare till nästa boende(som vi som sagt redan letar). Blir nog alla glada över då att vi får flytta till ett boende vi vill bo länge i och styrelsen blir av med två krånglande medlemmar om det är sån man räknas som.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare