Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-25, 13:43
fnys fnys är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2020
Standard Bygga om och ut altan

Hej,

Vi bor i ett parhus och funderar nu på att bygga om våran altan.

Det konstiga med våran baksida är att grannens staket och sidan på deras altan inte går i mitten av husen. Man ser ganska tydligt att i mitten går det ett stuprör och deras staket och altan är byggd ca 1-2 m in på deras sida.

Taket på våran altan går kanske lika mycket in på våran sida. Detta gör att vi har ett par meter utan tak och där de tidigare har "fusk" byggt till altanen. Man känner att den inte är lika bra reglad till exempel. Vi vill nu bygga ny altan över hela och även bygga tak över den sista delen så vi kan nyttja hela altanen även när det regnar.

Frågan är då vad reglerna säger. Så jag har några frågr.

1. Har styrelsen en tomträttsritning över området?
2. Om vi antar att delen från stupröret är grannes tomt, pratar jag med grannen eller föreningen?
3. Om jag skulle vilja regla för taket och fästa i grannes vägg fast på min sida så klart. Behöver jag grannes tillstånd att fästa på min sida av deras vägg?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars så är det bara att säga till så ska jag försöka beskriva det bättre.

MVH
Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 23:18
merbzt merbzt är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

1. Om man har tur så har den ekonomiska planen en karta som beskriver indelningen. Men fråga styrelsen de borde veta.

2. Upplåtelsen bör beskriva vem som råder över uteplatsen.

3. För grannsämjans skull är det alltid bästa att prata med denne.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bygga altan utan stämmobeslut. kallek Bostadsrättsforum 8 2017-04-13 11:50
Bygga altan/balkong - ROT-avdrag för brf? Pontifex Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-09-15 17:07
Uteplats/altan i brf Janne_84 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-07-20 19:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare