Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-06, 15:34
Erik Albert Erik Albert är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Feb 2015
Standard

Det är riktigt som du säger Harald. Svt.se skrev om detta den 12 mars, vilket jag missat.

Orsaken till regeringens tvekan skulle vara branschorganisationernas motstånd mot utredningens förslag om övergång till K3 och därmed högre avskrivningar och höjda avgifter och därmed lägre priser på bostadsrätterna.

Föreningarnas lånebild kan också ha spelat in, men ej som viktigaste argument.

Nuvarande regering har lyssnat på bullret från de gamla, korporativistiska organisationerna. Men mycket kan ändras vid regeringsskifte till hösten.
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 15:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ok kanske mindes lite fel, gick snabbt som sagt.

Kunde heller inte söka efter artikeln i efterhand - hur gjorde du?
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 15:58
Peta-medlem

Standard

Googlade på Svt.se stärkt konsumentskydd bostadsrätter.
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 16:38
Peta-medlem

Standard

Röran ser alltså ut att fortsätta:

Man kan gå med förlust, bara man hittar på en bra förklaring.
Man kan ha långa avskrivningstider, bara man hittar på en bra förklaring.
Man kan tro att man har en bra ekonomi, bara man ett positivt kassaflöde.
Man kan låta kommande medlemmar betala stambyte.
Etc.etc.

Inte mycket till stärkt konsumentskydd.

I alla fall inte för kommande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-04-06, 20:05
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ok - bra! Här kommer länken:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s...-borattskopare

En annan sak som jag brottas med kopplat till avskrivningar:

Ett nybyggt hus får idag 125-200 års avskrivningstid. Upp åt väggarna begriper vem som helst, men det är ändå en skärpning då det bara för några år sedan fanns progressiva planer och avskrivningstider upp till 400 år. Så säg att vi köper denna glädje kalkyl.

Nästa case:

En ombildad förening med hus från 40-talet får exakt samma avskrivningstid, d v s 125-200 år. Nu blir det lite konstigt tycker jag!

Visst, vi vet att avskrivningar inte är avsättningar till underhåll på riktigt, men ändå bidrar de ju till det. Men avskrivning är ju per definition en bedömning av den fasta tillgångens återstående ekonomiska värde. Så hur kan ett 70-80 år gammalt hus bedömas till samma återstående ekonomiska livslängd som ett nybyggt dito?

Jag tror någon ljuger...
Svara med citat
Gammal 2018-04-07, 10:52
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Glad Skyddslag

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ok - bra! Här kommer länken:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s...-borattskopare

Så hur kan ett 70-80 år gammalt hus bedömas till samma återstående ekonomiska livslängd som ett nybyggt dito?

Jag tror någon ljuger...
Nej Harald någon ljuger inte.. byggmaterialets kvalitet sätter kapitalvärdet eller pantvärdet om vi talar med banken. Byggarna är klockrena: materialets livslängd är kopplad till underhållsplanen, dessutom till konjunkturen senare via Ek plan som kommer ju långt senare senare). 80 år är alltså före miljonprogrammet samt före den sk SoUn 1971 om BRL.
Jag är barn av det här systemet och skriver om det i annat sammanhang.
Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 11:59
Yotta-medlem

Granskning Konsumentskydd

[quote=Erik Albert;70543]Korsdraget:
Kan du utveckla vad du menar med skyddslagstiftning i det här sammanhanget?

Hej Erik. om du läser Advokatsamfundets synpunkter så sammanfaller de väl med vad jag menar är det viktigaste och fö sedan evigheter behöva ändringar.
Om du sen läser Riksbyggen vill du se att de verkligen inte är på samma värderingslinje. Skillnaden är förskräckande och visar den arrogans som styr deras marknad. De är f k helt emot K3, säkerhet för kapital mm. arbete och HSB är därmed de två förvaltare som gärna låter boende betala för dyr och onödiga ombyggnader. RB bygger till skillnad från HSB endast nytt. Båda tjänar på förvaltningen, troligtvis betalar boende för deras nyinvesteringar.
Advokatsamfundet är oroliga för optionerna. Ja.bdet är jag med. 😱

Sammantaget tror jag inte detta kommer till beslut under denna regering.
Lagrådet släpper i alla fall inte fram det här nu. 😔

Hör av dig om vad du anser. 🙊

[/http://www.regeringen.se/4a9135/contentassets/ddd6ac411a9a480db8c24d20b29ebd6b/38-sveriges-advokatsamfund.pdf
Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 14:55
Peta-medlem

Standard

Ja, Korsdraget, jag tror man kan glömma hela utredningen om Stärkt konsumentskydd på ett tag.

Enligt Helene Fritzon behandlar man synpunkterna i remissvaren i Justitiedepartementet och har gjort så sedan förra hösten. Det har blivit en het potatis och man vill inte stöta sig med den s.k. branschen. Därför tar man inte i frågan f.n.

Eller också har Lagrådet lagt ner sin verksamhet, eftersom man i alla fall inte lyssnar på dem som bekant.

Den ursprungliga tanken var ju att nya regler skulle börja gälla från årsskiftet 2019. Det tror jag vi kan glömma.
Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 16:47
Yotta-medlem

Mycket att säga Skyddslagstiftningen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Erik Albert Visa inlägg
Ja, Korsdraget, jag tror man kan glömma hela utredningen om Stärkt konsumentskydd på ett tag.

Enligt Helene Fritzon behandlar man synpunkterna i remissvaren i Justitiedepartementet och har gjort så sedan förra hösten. Det har blivit en het potatis och man vill inte stöta sig med den s.k. branschen. Därför tar man inte i frågan f.n.

Eller också har Lagrådet lagt ner sin verksamhet, eftersom man i alla fall inte lyssnar på dem som bekant.

Den ursprungliga tanken var ju att nya regler skulle börja gälla från årsskiftet 2019. Det tror jag vi kan glömma.
Hej igen. Jag såg ordet optioner nu och ja, då är det kört för närvarande.
Särskilt som adv samfundet tyckte det var extra viktigt liksom utredaren advokaten Kock. 🙀
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem tar över som styrelse? tjejen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 9 2012-04-07 13:57
Finanskris ej över, stor oro över skuldkris - Privata Affärer Admin Senaste Nytt 0 2010-07-07 18:50
Skriva över lägenheten i brf Zynderella Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-10 16:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare