Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-04, 21:05
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Styrelsens motivering till avslag på ansökan om medlemskap i brf

Styrelsens motivering till att inte bevilja er medlemskap förefaller ganska lustig.
Med denna motivering satte styrelsen spiken i kistan, och det blir omöjligt att inte bevilja er medlemskap!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 21:06
skepparn1964 skepparn1964 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ja om det vore styrelsen

Det lustiga i detta är att det är advokatens motivering

Per-Anders Bönner Rimmforsa

Han påstår även att jag inte betalar räkningar i tid vilket är en nödvändighet för föreningens fortlevnad, han hakar upp sej på att jag har skulder hos inkassobolag samt fogden, men dem har jag ju avbetalningsplan på.
Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 19:23
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard nekas inträde

Är det konstigt att styrelser i HSB beter sig som de gör?
Man lär sig av "höjdarna".
Det är personer som Ove Schramm som sätter ut reglerna styrelserna sedan följer.

HSB.s chefsjurist i Stockholm uttalar sig.
"Styrelsen har alltid rätt att neka en köpare medlemskap i föreningen."

Bostadsrättsföreningen kan stoppa din inflyttning

Senast redigerad av Admin: 2009-08-13 klockan 15:29. Anledning: Rättat upp länk
Svara med citat
Gammal 2008-12-05, 22:26
Duktig medlem

Standard Hur blev han höjdare?

Det är skrämmande att läsa å att se hur okunnig han är. Dags att sätta ner foten och få den lilla människan att reagera högljutt.
Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 00:11
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Vad händer nu?

Vad händer nu? Ska nämnden göra en bedömning om styrelsens motivering duger eller inte? Kan sen nämden ta ett beslut att medlemskap för dig ska beviljas?
Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 19:29
Duktig medlem

Standard Förhandling

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Vad händer nu? Ska nämnden göra en bedömning om styrelsens motivering duger eller inte? Kan sen nämden ta ett beslut att medlemskap för dig ska beviljas?
Vi kommer att ha förhandling den 10/12 och då blir det jag mot styrelsens advokat.
Och de beslutande är, en jurist från hyresnämnden, en från hyresgästföreningen samt en från hsb eller sbc. Det är de tre som beslutar hur vida vi ska få rätten till att bli medlemmar eller ej.

Mv Skepparn.

Senast redigerad av skepparn1964: 2008-12-07 klockan 20:02.
Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 08:21
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Nyfiken

Jag undrar om ert samtal den 10 december ska handla om dina för länge sedan betalningssvårigheter, eller om det ska handla om styrelsen överhuvudtaget har rätt att neka inträde på grunder som de inte har specificerat i sina stadgar?

Undrar också om du kan få skadestånd för detta.

Senast redigerad av Admin: 2009-08-13 klockan 15:26. Anledning: Rättat stavfel
Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 22:42
Duktig medlem

Standard Förhandling

Idag var det då dags för förhandling. Å ja va ska man säga, det gick nog ganska bra för hyresnämnden försökte att få styrelsen att godta oss men det var ett blankt nej från styrelsen. Deras advokat menade på att det var kultur för mej att inte betala räkningar i tid, och lika så sa han att min blivande sambo var en bulvan, för enlig advokaten skulle det bara vara jag som ska bo i lägenheten, var han nu har fått det ifrån, säkert bara taget i luften precis som allt annat??? Men när det blir så mycket pajkastning som det blev så tror jag det beror på att de känner sej redan slagna å då tar man till vilka metoder som helst. Juristen från hyresnämnden påtalade att vi har 29500 netto varje månad och att det bör räcka när hyran ligger på 4900 + 1500 i drift, men styrelsen ville inte lyssna på det. Jag var för stor risk att ta in som medlem enligt advokaten då föreningen har så dålig ekonomi?? Hyresnämnden frågade varför de inte trodde att vi skulle göra rätt för oss då min blivande sambo har helt rent UC, då svarade advokaten att när vi bor ihop så kan det vara så att det skulle vara jag som bestämmer vad som ska betalas och inte betalas?? då sa jag att nu är du på djupt vatten eller så lever du i 20-talet då gubbarna bestämde allt numera är det ju så att det oftast är delat ansvar eller till och med så att kvinnan bestämmer.. då blev det glada miner i hela salen.
Hyresnämnden spelade in allt vad som sades under förhandlingen vilket i sin tur innebar att de två från styrelsen som dök upp där var helt tysta för att inte göra bort sej. Till slut så blev det så att vi får vänta på domslut tills fredagen den 19/12 kl 14:00, det var lite tråkigt att det inte kunde bli beslut idag, men jag tycker det känns som att det går vår väg, det gäller bara att ha tålamod.
Mv Skepparn

Senast redigerad av skepparn1964: 2008-12-10 klockan 23:05.
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 08:23
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Inga argument från styrelsen

Jag kunde ha förvarnat dig om att det skulle bli smutskastning på låg nivå. Det är tyvärr så det fungerar när argumenten tryter. Att anklaga dig för att din sambo skulle vara en bulvan blir bara löjligt om man inte kan bevisa detta. En advokat borde veta bättre... en advokat måste förstå att det bara ger en negativ effekt för deras sak, men tyvärr finns det alltför många olämpliga advokater där ute. Från din redovisning här så fanns det alltså inga argument från föreningen, och det gör ju utredningen enkel för hyresnämnden.

Hyresnämnden tar aldrig beslut på plats, men jag ser fram emot att höra (gärna läsa, ord för ord) hyresnämndens utslag den 19:e då du beviljas inträde i föreningen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 14:46
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Glad Skadestånd?

När Skepparn beviljas inträde i Brf n .
Ska inte styrelsen i vart fall betala ett symboliskt skadeständ?
Skulle sitta fint med 1 kr i skadestånd som blir protokollfört!

Bra kämpat skäpparn!

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare