Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-31, 18:40
Susanne Susanne är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Oct 2008
Mycket att säga Trädgårdsdax

Träden är hårt tuktade och bara ett par meter höga, de skymmer inte eller mörkar ner inomhus för någon. Däremot fungerar de som visst insynsskydd för de som bor på övre vångingsplan (husen är tvåvåningshus). Detta innebär att ungefär varannan av de som bor på övre plan inte kan kika in i grannens sovrum. Efter att hälften av träden sågats ner så är det i princip fri sikt in till alla så det gäller att dra ner persinnerna ordentligt om man inte vill att någon ska se in.
Visst kan man planera för en föryngring som på sikt ska ersätta lönnarna, men det här är inget man gör av ren impuls för att löven har mögel på sig.

Betingelserna för träd och växter är väldigt tuffa här eftersom flera hus står direkt urberget. Vi har planterat lite häckväxter och när vi planterade var det ungefär 30 cm matjord sedan var det sprängsten för hela slanten. Efter ett par år har växterna letat sig ner genom sprängstenen och ner i sprickor i berget och kommer då åt vatten. Ni fårstår väl vilka sysselsättningar vi har varma sommarkvällar? Vattna! En veckas semester och när vi kommer hem så kan till och med tåliga kornell börjat löva av...

Så att ens fundera på fruktträd här är helt idiotiskt.

Har funderat på att försöka få till stånd en extrastämma och ett tiotal underskrifter är lätt att få ihop... MEN många är lite rädda att de ska "stöta " sig med vaktmästaren (som jobbat här i tusen år). Vaktis har en enorm makt och han har skaffat sig ett gäng bundsförvanter som främst består av äldre herrar och ett par damer.

Han har länge varit irreterad på träden och min personliga uppfattning är att det är slitsamt för honom att varje år behöva räfsa löv och sedan klippa träden. Jag tror att han går runt på gårdarna och tutar i de som orkar höra hur sjuka träden är och så får han folk med sig. Hade han varit med i Robinsson hade han vunnit...

Jag håller just nu som bäst på att skapa opinion genom att dels startat ett forum för oss medlemmar på http://kungsfageln.bloggagratis.se/
och att sätta upp anslag om lönnmjöldagg på anslagstavlan. De första anslagen togs ner illa kvickt men nu har det senaste faktiskt suttit kvar hela eftermiddagen. (vaktis slutar klockan 11 på fredagar men det har säkert inte något med det att göra)

Som sagt här får man gå lite försiktigt fram så man inte skrämmer, man får försöka med information i lagom portioner istället annars finns det risk för att allt vänts mot mig och jag blir syndabocken som gör "livet surt för vaktmästaren"

Senast redigerad av Susanne: 2008-10-31 klockan 18:47.
Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 22:50
dicks avatar
dick dick är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Högst talar fakta! (eller borde göra det) Folk kan ha en massa åsikter på många konstiga och ibland dunkla grunder, så hårda relevanta fakta är det som borde få styra. Om det är vaktmästarn som river ner dina lappar så, hur fel du än har eller hur jobbigt korkad du än är, (nu påstår jag inte att du är det, utan det är bara rent hypotetiskt) så är det ett övertramp som är värt en stor fot (hårt) i den del av kroppen vaktmästarn kanske använder mest.
Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 11:58
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Vaktmästaren bestämmer i föreningen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Susanne Visa inlägg
Har funderat på att försöka få till stånd en extrastämma och ett tiotal underskrifter är lätt att få ihop... MEN många är lite rädda att de ska "stöta " sig med vaktmästaren (som jobbat här i tusen år). Vaktis har en enorm makt och han har skaffat sig ett gäng bundsförvanter som främst består av äldre herrar och ett par damer.
Så galet det kan bli i en bostadsrättsförening när vaktmästaren har makten i föreningen i stället för medlemmarna. Jag vet att detta inte på något sätt är unikt, men visst är det skrämmande?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 19:00
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard brf Vädurens styrelse

Rubriken till detta ämne "är styrelsen egenmäktig" kan nu konstateras att så är fallet med Brf Vädurens styrelse.

Som jag sagt tidigare håller sedan några månader tillbaka ett nytt låssystem att installeras i föreningen.

UTAN STÄMMOBESLUT.

Idag kom den första informationen om detta passagesystem.

första frågan till er alla som läser detta handlar om barn och cykelrumslåsningen enligt informationen.

Idag finns ett barnvagnsrum i varje port, cykelrum är utspridda med några per höghus och ett för några låghus som bildar en gård.

Idag går portnyckeln till dessa rum.

NYTT.

" För att få tillgång till cykel- och barnvagnsrum kommer du att få lämna en deposition på 300kr."

Är detta rimligt? (som sagt utan stämmobeslut på nytt passagesystem)
Ingick inte detta i ekonomiska planen och andelstalen?

Bara för att ta ett exempel på kommande händelser som talar om att det är IDIOTI.

Mina barn har flyttat ut, men är precis "på gång" att få barn.
Måste jag deponera 300kr för att de vid besök skall kunna ställa in barnvagnen i barnvagnsrummet?
Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 20:37
skepparn1964 skepparn1964 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Varför blir det så här?

Man kan ställa sej frågan vad meningen med bostadsrätter var från början?
Det verkar som att många föreningar har en styrelse som är fullkomligt makt galna, och gör vad som helst för att bara klampa på utan att ta minsta hänsyn. Jag har bara bott i hyreslägenheter innan samt haft ett eget hus, men när man hyrde så var ju det klassiska hat objektet han/hon som ej sköter sej i tvättstugan. När jag nu som säkert många har läst försöker mej på att bli medlem i en förening för första gången i mitt liv så stöter jag ju på patrull innan jag ens blivit godkänd som medlem, ja det har gått så långt att det blir hyresnämnden som får ta tag i det hela. Många tycker att man är lite galen som ger sej in i det hela, men jag är av den sorten att rätt ska vara rätt, mao man ska inte ge sej för maktgalna IDIOTER!!!!!

Jag vill passa på att ge en stor eloge till admin som har startat detta forum, och som hjälper många av oss som kämpar mot dessa styrelseledamöter som tror att de vet å kan allt, men i själva verket bara är en påse nötter som inte vet något. Med all respekt för de styrelser som sköter sej.

Mv
Skepparn.
Svara med citat
Gammal 2009-04-10, 10:19
Yotta-medlem

Standard straffa storfamiljer

Att införa ett nytt elektroniskt låssystem för portar, tvättstugor, barnvagnsrum och cykelrum, är självklart en stämmofråga?

Speciellt som kostnaden lär vida överstiga 10 miljoner.

Men inte för brf Vädurens styrelse, där anser man alltid veta bäst.
Ett glatt gäng pensionärer, där ingen har cykel eller barnvagnsbehov kommer på den iden att "spara in" några kronor i denna entreprenad till föreningen.

Detta gör man genom att låta boende betala 300kr för tillgång till barnvagnsrum och cykelrum. samt för storfamiljer som behöver extra nyckelbrickor.

Jag är inte säker på om det kostar 300kr + 300kr om man vill ha tillgång till både barnvagnsrum och cykelrum som är seperata i föreningen.

Varje port har ett barnvagnsrum, medan cykelrummen finns i varje höghus eller ett på varje gård där det är låghus.

För att belysa detta ger jag här ett exempel som en av mina grannar "råkar ut för".

2 vuxna och 4 barn: Cykel och barnvagnsrum 600kr, + extra nyckelbrickor 600kr. summa 1200kr, som tidigare var kostnadsfritt.

Vad gör denna familj? Som så många andra, anser att styrelsen är egenmäktig och ställer cyklar och barnvagn i trpphus, eller på sitt våningsplans utrymme.

Tänk om egenmäktiga styrelser skulle tänka på medlemmarna först, då hade man tagit upp detta på en stämma, och mycket troligt fått en del synpunkter från boende?

Kan man hoppas på att nästa styrelse "straffar" dagens pensionärsstyrelse med att ta ut en avgift för att förvara rollatorn i barnvagnsrummet?
Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 15:29
Yotta-medlem

Standard stackars mina grannar

Brf Vädurens styrelse har mycket tydligt givit markentreprenören stränga förhållningsorsder att inte rensa eller på annat sätt sköta rabatten vid min port.

Hittils i år har man grävt upp och planterat nytt för minst en miljon. Trädgårdsavtalet kostar föreningen över 2 miljoner om året.

Idag har man rensat alla rabatter (cirka 300kvm) på min gård.
Nej inte alla i den rabatt (cirka 4 kvm) utanför min port växer gräset meterhögt, och är nu uppe i höjd med buskarna.

Glömt??? Nej inte det heller då de 6 arbetarna som idag har arbetat här är ungdomar som aldrig tidigare varit här.

Hälsning till brf nyvalda styrelse
Bra besparning av medlemmarnas resurser.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:50.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare