Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-19, 22:08
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Skratta bäst som skratta sist

Hej skepparn1964

Jag hoppas verkligen att denna styrelse kommer att få ångra djupt hur de beter sig med dig. Att de inte ger en motivering är under all kritik.
Sen hoppas jag verkligen att du verkar för att byta ut styrelsen, när du slutligen fått flytta in. Spelar ingne roll om de är duktiga på andra område, medlemmar med en sådan attityd ska inte få sitta i en styrelse.
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 22:15
skepparn1964 skepparn1964 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Tack Francois

Ja det tråkiga med denna förening är mycket som man kan läsa här, och att byta ut styrelsen vore gött men det är bara 11 bostäder i föreningen så det är inte lätt. Men man får hoppas att det är sista gången de gör på det här viset, för det är inte första gången, man har skrämt iväg andra oxå så pass att de ej har vågat söka inträde.

Senast redigerad av skepparn1964: 2008-11-20 klockan 11:24.
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 23:48
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av skepparn1964 Visa inlägg
Ja det tråkiga med denna förening är mycket som man kan läsa här, och att byta ut styrelsen vore gött men det är bara 11 bostäder i föreningen så det är inte lätt. Men man får hoppas att det är sista gånge de gör på det här viset, för det är inte första gången, man har skrämt iväg andra oxå så pass att de ej har vågat söka inträde.
Hur diskuterar säljarna, känner de att det är ok att styrelsen medvetet försöker förstöra deras försäljning?
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 10:03
Duktig medlem

Standard Trägen vinner

Säljarna är lika trötta som vi på styrelsen, men oxå lika envisa som oss för man kan misstänka att det ligger en hund begraven någonstans, typ att föreningen vill överta lägenheten och sälja den till ett lägre pris till någon de känner. Den lägenheten som jag nu köper är den modernaste och mest påkostade av dem alla. Helrenoverad 07

Då säljarna begärde att få papper om överlåtelse mm så fick de bara den handlingen som man överlåter lägenheten till föreningen. Så det har varit jävelskaper från början.

Mv
Skepparn1964
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 11:28
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Vad är det för galna idéer isåfall? Säljaren kan ju sälja till vem som helst och styrelsen kan rimligtvis inte underkänna gång på gång. Ska säljaren tröttas ut och kapitulera för utpressning eller vad?
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 11:40
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Maktfullkomlig styrelse

Problemet är att styrelsen har just denna makt. Styrelsen kan vägra medlemskap och på olika sätt hindra köpare. Jag skulle misstänka att endast en liten del av dylika fall går vidare till hyresnämnden. Många väljer helt enkelt att vika sig när de inte beviljas medlemskap, och skaffar sig i stället en bostadsrätt där styrelsen inte beter sig så illa.
Ofta känner de sökande inte heller till sina rättigheter och möjligheter (vilket skepparn1964 gör).

Men nu vill skepparn1964 inte låta styrelsen komma undan så lätt så han driver det vidare till hyresnämnden. Hyresnämnden kommer att gå på de sökandes linje.

Det är också så att om de sökande kan visa på att de drabbats ekonomiskt pga fel som styrelsen begått så har de sökande rätt att utkräva kompensation för detta. Detta skadestånd är personligt för ledamöterna. Därför förstår jag inte riktigt hur styrelsen vågar bete sig som de gör.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-20 klockan 12:02.
Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 12:00
Duktig medlem

Standard Ser ljuset i mörkret.

Med all information jag får här från forumet + alla paragrafer i brflagen så måste man ju stå på sej, det är psykiskt jobbigt för mej ,min särbo och för säljaren, men vi får hoppas att vår belöning kommer efter nämndens utlåtande. Tusen Tack för alla trevliga svar.
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 19:41
Duktig medlem

Standard Advokat

Jaha ja nu har styrelsen anlitat en advokat som skall företräda dem i förhandlingen. Och han hänger oxå upp sej på min lilla skuld som är kvar samt att föreningen har dålig ekonomi innan, men de har råd med advokat???
Jaja man får ta tjuren i hornen och visa var skåpet ska stå.
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 20:19
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard hyresnämnden

Man hoppas på att skepparn kan ställa frågan till styrelsen på nästa stämma varför de lägger ner onödiga kostnader på att anlita dyra advokater.

Stå på dig skepparn.
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 20:58
Duktig medlem

Standard motiveringen lyder så här

"Styrelsen har fattat beslut härmed 2008-11-18 vilket sökande har erhållit del av.

Föreningen har svag ekonomi och har varit föremål för ekonomisk rekonstruktion.

Det är för föreningens och dess medlemmar av synnerlig vikt att samtliga medlemmar punktligen och regelbundet senast förfallodag fullgör samtliga sina åtagande mot föreningen."

Ska jag då drabbas för att föreningen haft skit tidigare??? och som jag tidigare påpekat så har jag i 17 års tid alltid betalat lånen på huset på en lön, nu har jag snart en sambo oxå som har nästan lika mycket i lön som jag.

Sedan vet i tusan hur han har fått ihop det hela för det står att jag och säljaren inte blir godkända medlemmar.... hm jag tror nog att säljaren har varit medlem i minst 4 år....

Men jag är rustad upp till hakan så jag har svar på allt å lite till.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare