Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-09, 21:11
Adas avatar
Ada Ada är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Tystnad en bristvara - Störningar i brf

i min lägenhet låter det som om jag har min tv på lite lågt, men det är grannen som har sin på istället. För att reducera hans ljud måste jag sätta på min, fast jag inte vill det. Går man ut i trapphuset ekar hans tv därute, även att hans innerdörr är stängd. Vi skulle prova en gång att öka på vårt tv-ljud och stå i trapphuset tills det hördes likadant. Vi ökade på vårt till volym 7, det hördes knappt ut.Men inne i lägenheten hördes det desto mer. Vi ringde till ordföranden en gång så hon fick höra själv hur högt som grannen har tv n på. hon tyckte inte det störde i vår lägenhet, men i trapphuset tyckte hon att det var högt, men inte för högt. hon har själv störande grannar säger hon. Jag lider av tinnitus efter en nackskada så därför är jag ljudkänslig. Och min tinnitus blir värre av stress som jag känner när jag inte får ha mitt hem som en fristad. Ska man behöva höra sina grannars tv eller radio- program? Ok det är lyhört men om alla gör som dom ska är det ju inte det. Jag begär inte att folk ska gå på tå men när som t.ex nattetid kan man ju prata mycket tystare istället för att gå på som på dagtid. snälla forumläsare samla ihop er och ge mig ett råd. Ada
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 11:14
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Glad TV fungerar som resonanslåda

Detta känner jag igen hemifrån från min lägenhet. Det bor en pensionär under mig och jag förvånas vissa kvällar med att jag nästan uppfattar vad de säger från hennes TV. Ljudet låter viskande och saknar helt basljud. Jag misstänker att det finns fysikaliska förklaringar till detta. Vissa TV apparaters höljen fungerar som resonanslådor d.v.s. de har förmågan att förstärka diskansfrekvenser mellan 8000-10000 Hz. Ljuden fortplantar sig från TV:n genom benstativet ner i golvet. Om fastigheten har betonggjutna väggar och golv så kan grannar höra detta. Jämför vad som händer när någon borrar med slagborrmaskin. Man kan tro att det är grannen som borrar fast de kan lika väl vara i andra änden av fastigheten. Den enkla motmedlet mot detta är att TV ställs på någon som verkar isolerande mot golvet t.ex. 10 cm frigolit. Problemet är hur får man ägaren av TV apparaten att ställa upp på det ? Jag störs annars inte av missljudet. Tanten brukar stänga av dummburken vid 23:00. /SP

Senast redigerad av schrapet: 2008-04-10 klockan 15:21.
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 11:47
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard TV som stör grannar i bostadsrätt

Har du frågat din granne att sänka sin TV?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 14:13.
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 15:48
Adas avatar
Ada Ada är inte inloggad
Duktig medlem

Standard tv-ljud

Jag ringde på en dag för några månader sen, men han öppnade bara innerdörren. Då lade jag i en vänligt skriven lapp i brevlådan och skrev hur jag upplevde situationen. Jag tänkte han kanske ringer in, då kan vi vi prata om det här. Jag är själv en öppen och vänligt sinnad person.

Men han blev tydligen arg för han hälsade inte mer. Då tog vi upp det i styrelsen och det skulle gå två personer därifrån. Men en kompis till honom som sitter i styrelsen gick dit utan att dom andra två visste det. Så nu är han ännu värre. Och styrelsen verkar handlingsförlamad.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 14:14.
Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 16:09
Adas avatar
Ada Ada är inte inloggad
Duktig medlem

Standard Störande tv-ljud

Denna granne bor på andra sidan väggen och det hörs mest basljud, och det skulle ALDRIG gå att få honom att ändra sig.
Jag förstår att han tycker han kan bete sig hur han vill så många år som han har bott här. Och han är kompis med vice ordföranden. Felet är att han har den på onödigt högt.

Jag har förklarat för honom att han stör oss med ljudet. Det bara ekar ute i trappuppgången när hans tv är på. Stänger han av tvn så sätter han på radion, och den lika högt. Han visar bara att han gör som han vill.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 14:16.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 17:04
Anklagad för störningar i brf Irla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-12-01 12:18
Ökande bristvara - Kvällsposten Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2009-10-06 10:07
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:32
Störningar och Vanvård Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:50.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare