Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-21, 02:05
annmarij annmarij är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard Vad kan vara normalt styrelsearvode?

Vi har en styrelse på 6 personer (inklusive suppleanter) och styrelsearvodet är 3 prisbasbelopp per år. För kommande år höjs prisbasbeloppet med 1000 kronor - således 3000 kronor ökning på arvodet - och detta innebär att varje styrelsemedlem skulle ha knappt 24 000 kronor i ersättning per år. Är detta rimligt och normalt? Många som arbetar heltid kommer inte ens i närheten av 24000 per år i inkomst.
Eftersom man vid årsstämman enbart klargör att ersättningen är 3 prisbasbelopp och därtill frågar om någon vill föreslå en ökning - trots att man ju får en ökning årligen eftersom prisbasbeloppet alltid höjs - tror jag inte att de flesta boende här vet vad ersättningen är i reda pengar.
Kan någon informera om vad som är ett "normalt och rimligt" styrelsearvode per år?
Undrar också om det egentligen är lämpligt att en styrelse består av jämnt antal ledamöter (i vårt fall 4 ordinarie och två suppleanter)? Är det så att ordförande har någon form av utslagsröst om åsikterna går isär och det så att säga står två mot två?
Tacksam för mer information i frågan.
Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 11:42
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Hur stor är föreningen? Det är bra med tydlighet så besluten bör göras i kronor istället för basbelopp.
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 00:46
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av annmarij Visa inlägg
Vi har en styrelse på 6 personer (inklusive suppleanter) och styrelsearvodet är 3 prisbasbelopp per år. För kommande år höjs prisbasbeloppet med 1000 kronor - således 3000 kronor ökning på arvodet - och detta innebär att varje styrelsemedlem skulle ha knappt 24 000 kronor i ersättning per år. Är detta rimligt och normalt? Många som arbetar heltid kommer inte ens i närheten av 24000 per år i inkomst.
Spontant är det högre än genomsnittet. Men det beror mycket på föreningens storlek. Av någon anledning så anser man att storleken spelar roll. Det skilljer sig inte nämnvärt mcyket mellan en liten och mellanstor (ca 40-60lgh) och från den till en stor.

Ofta brukar en större ha mer stöd av förvaltning. Den lilla brukar det göras av någon. Som dessutom är okunnig.

Citat:
Eftersom man vid årsstämman enbart klargör att ersättningen är 3 prisbasbelopp och därtill frågar om någon vill föreslå en ökning - trots att man ju får en ökning årligen eftersom prisbasbeloppet alltid höjs - tror jag inte att de flesta boende här vet vad ersättningen är i reda pengar.
Jag tycker det är bra med prisbasbelopp, så går det upp med index lite iaf. Allt annat vore märkligt.

Citat:
Kan någon informera om vad som är ett "normalt och rimligt" styrelsearvode per år?
Varierar med storleken. Fastighetsägarna gjorden en (dålig) undersökning.

Här är lite länkar.
https://www.fastighetsagarna.se/glob...rvoden-brf.pdf

https://fastighetstidningen.se/sa-my...erna-i-arvode/

Citat:
Undrar också om det egentligen är lämpligt att en styrelse består av jämnt antal ledamöter (i vårt fall 4 ordinarie och två suppleanter)? Är det så att ordförande har någon form av utslagsröst om åsikterna går isär och det så att säga står två mot två?
Min åsikt och erfarenhet är att en lagom styrelse är bäst. Blir den för stor blir den bara massa snack och tar tid. 4 är ganska lagom faktiskt, och så tar man in en suppliant ifall någon är borta. Jag tycker nästan då vi varit 4 varit bäst. Det har nästan varit en perfekt storlek, i styrelsebordet.

Att vara oense är bra tycker jag, och man skall våga reservera sig för beslut. Men är man 4 ( eller 6) ordinarie, så bör det inte vara lika. Och ja då har ordförande utslagsrösten. Jag har haft 2 mot 3 vilket jag tycker är okej. Inte bra, men okej. Vi är olika och det skall spegla sig i styrelsen. Till skillnad från en bolagsstyrelse där samsyn är bäst, är det här inte alltid säkert så.

Tänk på att ni måste vara minst 3 styrelseledamöter för att styrelsen skall vara beslutsför. Och då får ni INTE vara oense!
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 00:48
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Hur stor är föreningen? Det är bra med tydlighet så besluten bör göras i kronor istället för basbelopp.
Absolut inte! Då urhållkas det värdet år för år. Att man dock påtalar vad det innebär är en annan sak.

Men visst antar att du inte vill ha högre lön varje år då kostnaderna går upp och inflationen äter upp din lön.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 00:53
annmarij annmarij är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Vi är en förening på 125 lägenheter. Jag tycker också att det skulle vara bättre om man angav arvode i kronor men på årsmötet sägs bara att arvodet för styrelsen ligger på 3 prisbasbelopp. Ser man i årsredovisningen så står det att arvodet till styrelsen för sept 2017-sept 2018 var 134 400 kronor så det framgår ju av årsredovisningen hur mycket det faktiskt är och ingen har haft synpunkter på det. Jämfört med året innan har det blivit en höjning med knappt 1000 kronor. Vi har förutom våra "egna" styrelseledamöter också 2 ordinarie och 1 suppleant från Riksbyggen.
Det jag undrar över är mest vad ersättningsnivån för styrelse i en bostadsrättsförening av vår storlek eller liknande normal ligger på. I de föreningsstyrelser som jag tidigare varit inblandad i har arvodet varit väsentligt lägre även i fall där avsevärt fler medlemmar har funnits med. Det är ju också brukligt att stämman beslutar om arvoden ska höjas eller ej, men så blir ju inte fallet när man räknar i basbelopp. Det blir en höjning vartenda år.
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 10:19
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Absolut inte! Då urhållkas det värdet år för år. Att man dock påtalar vad det innebär är en annan sak.

Men visst antar att du inte vill ha högre lön varje år då kostnaderna går upp och inflationen äter upp din lön.
Stämman fattar beslut om arvode varje år. Det finns inget som hindrar stämman från att i beslutet ändra arvodet i kronor så att det motsvarar en förändring i basbeloppet.

Sätts din lön i basbelopp? Det har jag aldrig fått.
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 11:18
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Vi är en förening på 125 lägenheter. Jag tycker också att det skulle vara bättre om man angav arvode i kronor men på årsmötet sägs bara att arvodet för styrelsen ligger på 3 prisbasbelopp. Ser man i årsredovisningen så står det att arvodet till styrelsen för sept 2017-sept 2018 var 134 400 kronor så det framgår ju av årsredovisningen hur mycket det faktiskt är och ingen har haft synpunkter på det. Jämfört med året innan har det blivit en höjning med knappt 1000 kronor. Vi har förutom våra "egna" styrelseledamöter också 2 ordinarie och 1 suppleant från Riksbyggen.
Det jag undrar över är mest vad ersättningsnivån för styrelse i en bostadsrättsförening av vår storlek eller liknande normal ligger på. I de föreningsstyrelser som jag tidigare varit inblandad i har arvodet varit väsentligt lägre även i fall där avsevärt fler medlemmar har funnits med. Det är ju också brukligt att stämman beslutar om arvoden ska höjas eller ej, men så blir ju inte fallet när man räknar i basbelopp. Det blir en höjning vartenda år.
Det verkar rimligt vi har 135 lägenheter, två basbelopp fast till styrelsen men också + 1 % av ett basbelopp per ledamot och styrelsemöte. Om styrelsen jobbar bra ser jag inte detta som ett problem men jag vet att det finns de som får mindre.

För 2019 har basbeloppet höjts, men det kan variera upp och ner, så ingen höjning varje år.

2010 42 400
2011 42 800
2012 44 000
2013 44 500
2014 44 400
2015 44 500
2016 44 300
2017 44 800
2018 45 500
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 11:30
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
I Björn Lundens bostadsrättsbok står detta:

"Det är lämpligt att ha ett udda antal för att inte få dödläge vid omröstningar.
Vid lika röstetal har ordförande utslagsrösten"
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 12:13
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Vad är egentligen ditt problem?

Citat:
Ett märkligt inlägg som ställer till det då klara fakta inte föreligger i ditt inlägg!

Du skriver att styrelsen är 6 personer inkl. suppleanter, sedan skriver du helt plötsligt att Riksbyggen har 2 ordinarie och en suppleant i styrelsen?

Vad är det som egentligen är med sanningen överensstämmande? Ang. styrelsen och dess ledamöter!

Föreningen betalar med mycket stor säkerhet inte något arvode till Riksbyggens ledamöter!

På arvodet tillkommer arb. giv. avg. beroende på födelseår!
FRÅN det utbetalda arvodet dras det SKATT!
Och med en marginalskatt på 55 - 60 % är det inte många kronor som ramlar in på ledamöternas privata konton!

VILKA heltidsarbetande är det som inte kommer upp i en årsinkomst på 24 000 kr?

Vad är ökningen av basbeloppet i procent?
Ca: 1,56 %, tycker du det är mycket?

Och det är mycket bra att arvodesbeloppet är indexerat genom att vara knutet till basbeloppet. Stämman beslutar och konstituerande möte fördelar arvodet på ledamöterna.
Svara med citat
Gammal 2018-12-22, 12:51
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Då dyker det upp en fråga till. Vilket prisbasbelopp ska man utgå ifrån? Det som gäller när beslutet fattas, när uppdraget utförs eller när utbetalning sker?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsearvode tjejen Bostadsrättsforum 3 2013-12-03 18:11
Styrelsearvode Durchen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 13 2013-10-07 16:24
Är det normalt/lämpligt att en valberedning föreslår omval av sig själva ? neptunus Bostadsrättsforum 1 2013-08-19 13:34
Golvvärmefunktion i badrum, lägenhet – max 25 grader normalt? johanni Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-09-21 23:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare