Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-12, 23:26
JonasB JonasB är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Bristfällig dränering radhus, vem är ansvarig? - Mögelskada i brf

Nyligen upptäcktes en mögelskada under vårt parkettgolv som har fått till följd att vi blivit jättesjuka av möglet. Vi tvingades flytta till en lgh och har nu bott i denna lägenhet under sex månader. Våra saker står kvar i radhuset och väntar på sanering.

Efter många provtagningar och koll av stammar kom det slutligen fram att det HELT saknas dränering runt husen, vilket gör att plattan suger upp all fukt.
För ca 7 år sedan isolerades grunden (platta på mark, huset byggt 1963) och ny panel slogs på husen.
Jag har pratat med de killar som gjorde jobbet och de säger att de endast fyllde igen runt husen utan att lägga ny dränering eftersom dränering inte fanns med i offerten (någon i styrelsen har missat detta eller struntat i det).

Nu har vi haft möte i föreningen angående detta eftersom fler medlemmar upptäckt mögel.
Totalt rör dig sig om 10 radhus.

Till min fråga, styrelsen säger att detta med dräneringen är bostadsrättsinnehavarens ansvar att ordna och betala?
Det kan väl ändå inte stämma? Jag anser att föreningen ska stå för att alla hus dräneras.

Eftersom den obefintliga dräneringen är direkt orsak till mögelproblemen och vår sjukdom så tycker jag även att föreningen borde stå för sanering av våra saker samt även ersättning för sådana saker vi tvingats köpa nytt.

Tacksam för kommentarer och tips!

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 07:32.
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 10:02
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Dränering är styrelsens ansvar - Förening ansvarar för allt utanför fastighet

Jag anser att föreningen är ansvarig för att husens stomme inte ska mögla. Om dränering är det enda sättet att se till att husen inte får mögel, borde styrelsen ordna så att dränering utförs. Föreningen har ansvar för alla yttre delar av byggnader, fasader, stomme.
Jag är ganska säker på vad jag påstår, men jag vet inte hur man skulle kunna bevisa det.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 07:34.
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 13:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Mögle och fuktskadad betongplatta i småhus är föreningens ansvar

Detta problem med ansvar för dränering tas upp på sid 199-200 i 3:e uppl av boken "Bostadsättslagen - en kommentar" från Norsteds gula bibliotek.
Där framgår det att vid införandet av 1991 års BRL diskuterades om man skulle införa en möjlighet att ålägga bostadsrättshavaren ansvar för yttre underhåll i BRF-småhus. Man valde dock att tillsvidare inte införa någon sådan möjlighet.

Det borde därför inte vara någon tvekan om att de fuktskadade bottenplattorna är föreningens problem.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-04 klockan 07:36.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mögelskada - föreningens ansvar men ingen åtgärd än! LA2011 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2011-11-23 14:27
Orättvis månadsavgift radhus brf solsimon Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 19:44
Upplåtelse av lägenhet i tredje hand i brf - Vem ansvarig? Mr Magoo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2011-01-20 13:25
Vem ansvarig för kostnad för fuktmätning vid ev. skada av tak i brf - Fuktskada Maxus Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2009-12-31 13:06
Skada från avloppsrör där BRF är ansvarig - Försäkringsbolag Morty72 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2009-04-29 15:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare