|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Så här skriver HSB Riksförbund (2007-06-05):
Citat:
Citat:
Vad HSB inte vill nämna är att styrelser ofta gör som på HSB Malmös årsstämma och utnyttjar sin maktposition för att köra över motionerna och lura medlemmarna. Se även; Klander av HSB Malmös årsstämma pga olikabehandling Tips på hur man skriver en motion
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2008-11-02 klockan 13:09. |
|
||||
|
||||
![]() Men Admin, nu tycker jag nog att du är lite orättvis. Om HSB har intentioner och visioner så måste de väl få skriva hur de tänker sig att det skall vara i en brf. Bara för att det sedan inte alltid blir så (eller att någon uppfattar att det inte blir så) så kan väl HSB inte avkrävas en massa brasklappar och "om och men och kanske" ur tusen vinklar.
Och sedan vad det gäller hur HSB-Malmö behandlade dig, så nämnde du inte då att du skickade in nästan 200 motioner. Jag menar att om du slår ner på HSB för att de att i sina skrivelser och svar inte skriver ut "hela sanningen" som någon annan uppfattar den, så skulle väl informationen om alla dina motioner varit med eller? ...fast du har kanske skrivit det tidigare någonstans. Jag tycker generellt att det är lite väl mycket hackande på småsaker (ordval och individuella missar). De stora elefanterna gör så mycket galet ändå menar jag. Och om vi skall komma till rätta med sådana elendiga situationer som drjohan och stephan hamnat i så tror jag att vi utan skygglappar måste gå på de faktiska missförhållandena av många olika slag som råder på alla nivåer från den oengagerade delägaren till förbundsordföranden. ...fast när jag ändå har tråden kvar så undrar jag hur du hade tänkt dig att stämman skulle kunna hantera nästan 200 motioner på en dag? // Dick |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
HSB förtjänar kritik, och då får nog HSB räkna med att de får detta när de gör fel eller något som inte är bra. Citat:
Inte för att jag kan se att det har det minsta med saken att göra, men det är alltså definitivt inget jag hemlighållit. Citat:
Det är möjligt att man kan uppleva det som att det är "lite väl mycket hackande på småsaker (ordval och individuella missar)" om man inte är insatt i det hela. Det är tråkigt om du tycker så, men jag gör i alla fall något i motsats till majoriteten som består av soffliggare. Citat:
Att behandla 200 motioner är inga som helst problem, under förutsättning att det finns en kompetent styrelse (vilket bevisligen tyvärr inte var fallet till HSB Malmös årsstämma 2008). Som jag tidigare nämnt så har det behandlats långt fler motioner än 200 på stämmor. Med 42.000 presumtiva motionsskrivare så måste det finnas en organisation som ska kunna hantera i alla fall som minst 1.000 motioner utan något större problem.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2008-09-30 klockan 21:10. |
|
||||
|
||||
![]() Jag får be om ursäkt för otydligheten. När jag sa generellt så menade jag inte bara dig, Admin, utan generellt i debatten. Men visst kan jag ge exempel från dig:
Citat:
Men angående stämman, fantastiskt! 3 dagar, och ändå bara 2 timmar åt dina motioner! Men jag förstår inte. 1000 motioner! Om dessa 1000 först skall läsas upp och sedan skall någon få prata för dem, och därefter skall det röstas. Då får det gå på omkring 2 minuter per motion om det skall hinnas med på en vecka. Men 2 minuter låter lite tycker jag personligen. Med 10 minuter per motion så hinner man med 200 på en vecka då, men är det rimligt att det skall få ta så lång tid? Folk kommer ju att gå hem, och då urholkas ju demokratin på grund av trötthet. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
"HSB ser över register med döda själar" | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 9 | 2008-09-18 11:09 |
Rättigheter som boende i bostadsrätt? | Erikejw | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2008-08-21 08:12 |
Klimatskatt på boende | Admin | El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV | 0 | 2008-06-27 12:35 |
Stambytt eller inte i brf, ansvar, ersättning | BostadsrättsinnehavareHSB | Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar | 9 | 2008-03-19 17:45 |