Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-01, 21:33
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard Styrelsen använder arbetsmejl - inte ok!

Jag tycker inte att det är ok att styrelsen använder arbetsmejl i kontakt med varandra eller med oss medlemmar. Vad har ni för erfarenhet? Jag kontaktar inte styrelsen via mejl längre, utan pratar med dem direkt, problemet är bara att viss diskussion behandlas över arbetsmejlen ibland bland styrelsemedlemmarna. Jag tycker inte att det är rätt helt enkelt! Vad tycker ni?
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 22:13
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Mejl är ett utmärkt medium för kommunikation

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Jag tycker inte att det är ok att styrelsen använder arbetsmejl i kontakt med varandra eller med oss medlemmar. Vad har ni för erfarenhet?
Varför skulle det vara fel? Man kan lösa en hel del problem via mejlen mellan sammanträdena, även fatta beslut. Enkla rutinärenden som beslut om medlemskap t ex tar vi tag i på en gång och protokollför beslutet i nästkommande mötesprotokoll. Det blir färre ärenden som blir liggande p g a tidsbrist om styrelsen jobbar även mellan mötena.
Citat:
Jag kontaktar inte styrelsen via mejl längre, utan pratar med dem direkt, problemet är bara att viss diskussion behandlas över arbetsmejlen ibland bland styrelsemedlemmarna. Jag tycker inte att det är rätt helt enkelt! Vad tycker ni?
Fördelen med att diskutera igenom vissa ärenden på mejlen är att det finns kvar på pränt vad som har varit sagt. Dialoger av större vikt som senare kan få juridisk betydelse sparar vi undan på föreningens webbplats.
Gammal 2013-04-01, 23:53
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Vad betyder arbetsmejl?
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 07:56
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Varför skulle det vara fel? Man kan lösa en hel del problem via mejlen mellan sammanträdena, även fatta beslut. Enkla rutinärenden som beslut om medlemskap t ex tar vi tag i på en gång och protokollför beslutet i nästkommande mötesprotokoll. Det blir färre ärenden som blir liggande p g a tidsbrist om styrelsen jobbar även mellan mötena.

Fördelen med att diskutera igenom vissa ärenden på mejlen är att det finns kvar på pränt vad som har varit sagt. Dialoger av större vikt som senare kan få juridisk betydelse sparar vi undan på föreningens webbplats.

Arbetsgivaren har tillgång till arbetstagarens arbetskonto. Det är så mycket som är "hemligt" inom styrelsearbete. Har inga problem med mejlkontakt, endast att de använder sina arbetsmejl.
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 09:02
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Arbetsgivaren har tillgång till arbetstagarens arbetskonto. Det är så mycket som är "hemligt" inom styrelsearbete. Har inga problem med mejlkontakt, endast att de använder sina arbetsmejl.
Jaha, du menar så. Det är väl upp till varje enskild individ att avgöra vilket mejlkonto som de vill använda. Alla arbetsgivare kollar inte sina anställdas mejlboxar, men om så är fallet, är det endast de själva som lär kunna få obehag av att de använder sitt jobbkonto även för privata ändamål.

Arbetsgivaren har väl knappast interesse av föreningens angelägenheter. Eventuella ”hemligheter” som arbetsgivaren kan läsa skadar varken dig eller din förening. Beträffande hemliga styrelsemötesprotokoll finns det många olika åsikter och trådar om. I min förening är protokollen öppna för alla medlemmar, vilket styrelsens interna diskussioner inte är. Vi är för öppenhet och transparens i föreningsarbetet.
Gammal 2013-04-02, 18:27
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Jaha, du menar så. Det är väl upp till varje enskild individ att avgöra vilket mejlkonto som de vill använda. Alla arbetsgivare kollar inte sina anställdas mejlboxar, men om så är fallet, är det endast de själva som lär kunna få obehag av att de använder sitt jobbkonto även för privata ändamål.

Arbetsgivaren har väl knappast interesse av föreningens angelägenheter. Eventuella ”hemligheter” som arbetsgivaren kan läsa skadar varken dig eller din förening. Beträffande hemliga styrelsemötesprotokoll finns det många olika åsikter och trådar om. I min förening är protokollen öppna för alla medlemmar, vilket styrelsens interna diskussioner inte är. Vi är för öppenhet och transparens i föreningsarbetet.
Hos oss är allt hemligt. Om det inte skadar föreningen eller mig att arbetsgivaren kan ta del av deras mejl bör det heller inte skada att gå ut med den informationen. Är det "hemligt" så är det väl hemligt! Så mycket nonsens egentligen från styrelsens sida.
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 19:00
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Hos oss är allt hemligt. Om det inte skadar föreningen eller mig att arbetsgivaren kan ta del av deras mejl bör det heller inte skada att gå ut med den informationen. Är det "hemligt" så är det väl hemligt! Så mycket nonsens egentligen från styrelsens sida.
Jag håller med dig att du har gjort en logisk slutsats. Jag kulle nog strida vidare om öppenheten.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Använder gästparkeringen permanent Chrissofsweden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-04-27 13:22
Styrelsen i brf vill inte informera medlemmarna pjärlumjär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-09-24 01:10
Styrelsen genomför inte stämmobeslut Snuffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-08-03 21:29
Måste vara hemma när man använder tvätt- och diskmaskin i brf? - Vattenskada Tobbe Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 14 2009-01-29 00:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare