Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-12, 13:31
Tussie Tussie är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Fråga Uteplats i brf - Likhetsprincipen

Jag har flyttat in i ett brf-nybygge förra året. Vi som har uteplatser (4 hus 18 uteplatser) har fått vänta med att göra något med dem tills alla flyttat in och det har nu skett.

En brf-innehavare byggde in sin uteplats redan förra året utan styrelsens medgivande. Hon har vindskydd på sidorna och ett staket på framsidan. Det hör också till att hon är arkitekt och att utförandet blev bra.) Nu har jag och min granne gjort en skiss som ser sånär lika ut som grannens uteplats och lämnat in till styrelsen för godkännande. I och med att hennes utförande är ok och att vi skulle kunna godkänna utförandet så att när vi som har uteplatser bara kan sätta igång när vi kan. Ex. kanske inte alla har ekonomi idag för att bygga men att utförandet/material etc finns på pränt.

Vi har bett att alla som har uteplatser ska få lämna in sina förslag. Men nu har en styrelseledamot (som byggt in sin uteplats med inglasning) meddelat mig att han ensam har av styrelsen fått befogenhet att lämna in en ritning. Och det gjorde han, utan att tillfråga någon av oss som har uteplatser, med att markera att endast ett sidoskydd i vardera husände får sättas upp. När jag fick reda på detta ifrågasatte jag hur en person i styrelsen får besluta detta helt själv i en sådan sak som gäller våra uteplatser. Och då sa jag att personen som redan har byggt sin uteplats utan styrelsens godkännande måste då iså fall riva sitt.

Likhetsprincipen är väl att alla ska få möjlighet att (om hennes uteplats godkänns) bygga som hon gjort. Styrelsen kan väl ändå inte få besluta att hon får behålla sitt och vi får endast ett vindskydd i vardera husknut.

Vad kan jag åberopa?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 17:12.
Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 13:46
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard dessa styrelser

Hur mycket sånt här ska man behöva läsa om?
Styrelser som totalt missköter sitt uppdrag och tar egna fördelar är för dj....t

Men så länge de flesta sväljer "övermakten" så lär väl inte så mycket hända.

Likahetsprincipen är väl knappt "testad" vad det gäller bostadsrätter?

Ett allvarligt brev till styrelsen, där de klart skall ge svar på sitt agerande i denna fråga är ett måste.

En motion till nästa stämma där styrelsen skall ta fram vilka regler som gäller för uteplatserna är ett alternativ till.

Vid "försummelse" från styrelsen, med tillexempel inget svar på brev, kan man ta kontakt med en tidning.
Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 16:24
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Bygglov

inglasning av uteplats eller ombyggnad av uteplats...
Kräver inte det bygglov?
Gammal 2009-01-12, 19:38
Tussie Tussie är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Myggan Visa inlägg
inglasning av uteplats eller ombyggnad av uteplats...
Kräver inte det bygglov?
Byggbolaget ansökte bara för de som har balkonger. Sedan ansökte styrelseledamoten om bygglov för sin uteplats och då ansåg styrelsen att det var ok. Vi andra som har uteplatser tillhör lägenheten och där behövs det inte något bygglov om inte man vill ha över 1.80 cm i höjd (vad jag har fått höra). Men vi ska ha på var sida och i framkant ca 1 meter högt.
Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 11:32
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det finns ett rättsfall där styrelsen ansökte om handräckning för att få bort
ett stålstaket runt en uteplats, vilket bifölls i både tingsrätt och hovrätt. Medlemmen tvingades ta bort staketet.
I det fallet var dock ingen mark upplåten med bostadsrätt.

I ert fall antar jag dock att en bit mark ingår i bostadsrätten? Det ska i så fall
framgå av upplåtelseavtalet. Om mark hör till bostadsrätten kan man ta upp den saken med styrelsen
och hoppas på att dom då kommer fram till att tillstånd till staketet bör ges. Om styrelsen ändå vägrar
ge tillstånd kan man ansöka hos hyresnämnden om tillstånd till staketet.

Senast redigerad av Admin: 2012-12-05 klockan 22:04.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Likhetsprincipen & Generalklausulen - minoritetsskydd för medlemmar i brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2017-06-09 13:18
Preskriberingstid för likhetsprincipen i brf? User48 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2014-05-05 11:38
Likhetsprincipen i BRF gotlänning Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 22 2010-10-19 13:14
Likhetsprincipen i brf gällande värmekostnader Evo El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 13 2009-09-11 15:43
Likhetsprincipen, likställighetsprincipen, likabehandlingsprincipen Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:46

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare