Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-15, 17:52
PNO PNO är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Standard Problem med matos hos grannarna.

Hej. Provar detta forum får vi se om ni varit med om mitt problem.

Köpte en bostadsrätt som var renoverad i köket med en Futurum helt vanlig spisfläkt. Den har en fläkt som går i 3 lägen samt ett spjäll du kan strypa luften med under en automatiskt styrd lucka.

Grannen började klaga hos föreningen efter 1år, tydligen har tidigare ägaren kopplat spisfläkten fel och orsakar matos hos grannarna ovanför. En bomb från Riksbyggen dyker ner i mitt knä där det står att jag själv ska bekosta "en åtgärd" samt köra fläkten på lägsta läget och helst byte av fläkten till en allians-fläkt.

Föreningen har ett system som fungerar med en stor fläkt på taket som ska varva igång när någon lagar mat. Tydligen så aktiverar min spisfläkt inte den takfläkten. Efter eget detektiv arbete har jag pratat med Futurum som menar att den fläkten jag har visst fungerar som allians-fläkt, men att signalen dit upp eller styrningen troligtvis inte är inkopplad.

Okej tänker jag, borde inte vara så svårt att koppla in. Enligt Futurum är det en kontaktor i spisfläkten som ska sluta och ge signal till takfläkten. Ringer Riksbyggen igen och försöker få lite råd, de säger att det inte funkar så utan att takfläkten är tryckstyrd beroende av trycket i ventilationsrören.

Det måste vara struntprat eftersom det blåser luft i mitt badrum när jag kör min spisfläkt, det måste ju vara nån form av signalkabel dit upp på taket???

Så nu är min fråga, är det någon som vet hur ett sånt här ventilationssystem ska fungera?
Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 18:39
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Du delar din kökskanal med dina grannar. Därför kan du inte ha en fläkt med motor. Du ska ha en med endast spjäll.

Är det så att det går att styra tillsammans med takfläkten, så är det föreningen som får hjälpa dig att koppla in detta, alternativt ge din elektriker erfoderliga instruktioner.

Du betalar dock.

Det är mycket vanligt att man i flerfamiljshus med gemensamma kanaler felaktigt monterar "villafläktar". Det är ditt ansvar att kontrollera vilken typ av fläkt du ska ha innan du köper och monterar. (Nu var det förra ägaren, men du övertar hans fel, tyvärr).
Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 18:51
PNO PNO är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Standard

Ja jag har accepterat att det blir jag som betalar notan. Bara jag får veta vilken åtgärd som behöver tas.

Efter vidare efterforskning har jag hittat modellen på min alliance fläkt, Futurum 740-16 74003010. Det är ju tydligen avsedd för att samarbeta med ventilation, men kanske inte gör jobbet ändå. Har jag tur är den bara felkopplad eller måste justeras efter takfläkten.

Länk - http://www.vitvarumaklarna.se/resour...8CD1ABBA83.pdf
Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 23:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ser ut som att du har en fläktmodell som borde fungera.

Rätt fläkt, fel kopplat med andra ord.

Ta dit en elektriker och be han lösa det hela.
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 12:09
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Kan ha många orsaker...

Vi har liknande system i vår förening. På taket finns en tryckstyrd frånluftsfläkt, som varvar upp när någon sätter på sin köksfläkt. I vår fastighet har varje lägenhet separata ventilationskanaler upp till taket, så matos kan i princip inte komma in i en annan lägenhet. Men vanligare är kanske att man har en gemensam kanal, och då är det extra viktigt att takfläkten alltid behåller ett undertryck i kanalen. Takfläkten styrs alltså i dessa fall av trycket i kanalen. I ditt fall säger du att det blåser in i badrummet när du kör köksfläkten? Då är det naturligtvis något fel.

En orsak till att grannar kännar av andras matos kan vara många. En orsak kan naturligtvis vara den ovannämnda: att det uppstår övertryck i den gemensamma kanalen. En annan orsak kan vara s.k. kortslutning uppe på taket, dvs att matos som ventileras ut sug in igen av tilluftsfläkten, om det är ett FT/FTX-system. En tredje orsak kan vara läckage i byggnadskonstruktionen, övertryck/undertryck i olika lägenheter, mm mm.

Hur det än ser ut, är det fastighetsägaren som har ansvaret för ventilationen, och fastighetsägaren/förvaltaren/vaktmästaren måste ju veta hur systemet fungerar. Och fastighetsägaren är skyldig att reda ut och lösa problemet. Enda tillfället då du som bostadsinnehavare har ansvaret är om köksfläkten är av olämplig eller icke tillåten sort, eller felaktigt ansluten (av dig eller tidigare innehavare).

Senast redigerad av Borättexperten: 2012-11-17 klockan 15:07.
Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 16:54
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard den mest troliga orsaken

Citat:
Ursprungligen skrivet av PNO Visa inlägg
Grannen började klaga hos föreningen efter 1år, tydligen har tidigare ägaren kopplat spisfläkten fel och orsakar matos hos grannarna ovanför.
Ja, fläktens utlopp ska inte kopplas direkt på frånluftsdonet. Utloppets matos ska alltså släppas fritt strax under ventilationskanalens utgångsdon från köket.
Citat:
Föreningen har ett system som fungerar med en stor fläkt på taket som ska varva igång när någon lagar mat. Tydligen så aktiverar min spisfläkt inte den takfläkten.
Det brukar fungera så att fläkten på taket går ständigt, inställd på att hålla ett visst undertryck i frånluftskanalen. När du slår på din egen köksfläkt kommer i varje fall huvuddelen av matoset att sugas in i frånluftdonet, och föras bort. Din fläkt får inte direkt påverka trycket i huvudkanalen. Enkelt förklarat. Det kan behövas justeringar av lämpligt avstånd av ditt utsläpp till frånluftsdonet, liksom det kan vara fråga om för lågt undertryck i huvudkanalen (man vill ju spara energi, genom att inte suga bort onödigt mycket varmluft från rummen/lägenheterna). En balansgång alltså som kräver lite arbete och kontrollmätningar ibland.

Citat:
Ringer Riksbyggen igen och försöker få lite råd, de säger att det inte funkar så utan att takfläkten är tryckstyrd beroende av trycket i ventilationsrören.
Enl mitt arbetslivs erfarenheter av ventilation och fläktsystemens utveckling i såväl kontor som bostäder, håller jag här en slant på att Riksbyggen har rätt.
Citat:
Det måste vara struntprat eftersom det blåser luft i mitt badrum när jag kör min spisfläkt, det måste ju vara nån form av signalkabel dit upp på taket???
Om systemet är det jag tror pga din beskrivning, ska toalettens frånluft vara kopplad till en annan kanal, med annan fläkt på taket (dock enl samma system, konstant undertryck i kanalen).

Citat:
Så nu är min fråga, är det någon som vet hur ett sånt här ventilationssystem ska fungera?
Det ska sannolikt fungera som jag beskrivit, men låter som att det krävs en rejäl översyn. Styrelsen ska veta vem man vänder sig till. Vanligtvis en förvaltare.
Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 11:52
Yngve Yngve är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2017
Standard Grannens matos och röklukt

Den här löser de flesta problemen med grannens matos och röklukt.
http://www.backventilenexit.se/
Backventilen Exit förhindrar kallras, röklukt och matos.
Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 13:54
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Yngve Visa inlägg
Den här löser de flesta problemen med grannens matos och röklukt.
http://www.backventilenexit.se/
Backventilen Exit förhindrar kallras, röklukt och matos.
Om ventilen ska lösa problem med grannens matos, innebär det att ventilen måste vara stängd när grannen lagar mat, eller har surströmmingsskiva. Det innebär väl att medan ventilen -löser problemet- har du inget inflöde av luft. Eller annorlunda uttryckt. Frisk luft utifrån är tillfälligt avstängd eftersom den kontaminerats av grannens matlagning.
Kan donet själv avgöra när uteluften blivit bra, för att därefter öppna sig igen? Det torde kräva manuell styrning.
Men under tiden du saknar tillflöde av luft får du heller ingen fungerande frånluft.
Problemen kan tyvärr vara stora även i dagens mer avancerade system för styrning av till o frånluft.
Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 14:26
Yotta-medlem

Standard Grundkurs om ventilation

Eftersom frågan väckts på nytt skadar det väl inte med en liten diskussion igen.

I moderna system, där man har fläktar på taken som styrs automatiskt att hålla ett visst bestämt undertryck i kanalen, kan i vissa fall problem uppstå om man stänger tilluftsflöden. T ex alla öppningsbara luckor/lister, om kyla ute. Då uppstår ett undertryck i lägenheten som måste kompenseras. Om man t ex slår på en köksfläkt som är kopplad direkt på frånluftskanalen ovanför spisen händer saker. Var finns luft att hämta? Jo toalettens frånluftsdon är en möjlighet. Den som i likhet med mig klistrat en liten ulltråd i öppningen av donet på toaletten, kan nu betrakta fenomenet att tråden kommer ut från kanalen och fladdrar häftigt in mot rummet. Frånluften har förvandlats till ett tillfälligt tilluftsdon ! Grannarnas toaluft passerar hela vägen genom din lägenhet bort till spisfläkten. Ingen bra väg och inget bra system, om man inte är riktigt medveten om vad man gör. Aldrig full syra på köksfläkt, och samtidigt vädringsluckorna och fönster stängda!
Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 20:07
M72 M72 är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Det du beskriver, pensionär, är extremt tydligt i min lägenhet inser jag. Jag vet inte om flödet vänder helt (det där med tråden var ju klurigt!) men susandet från ventilationen i badrummet (har vant mig nu, men det var störande först) upphör när jag sätter på köksfläkten. Eller ja, öppnar spjället, det är ju bara en kåpa.

Som den idiot jag är vill jag ibland bada i tystnad och sätter då på köksfläkten när badrumsventilationen egentligen behövs som mest. Vet ju om det, men badar inte så ofta så jag förbiser att fukten tar vägen ut till vardagsrummet istället... Skvallra inte till någon

lite mer om ämnet i en blogg jag följer

Det drar ju! Varför får man inte stänga tilluftsventilerna?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad gör man när grannarna beter sig såhär? (ang. pianospel) stadsbo1234 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-01-16 21:51
Problem med affärsidkare i brf Kiton Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2011-03-01 13:21
Sekreterare i brf, problem! huebner Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-09-08 16:03
Osämja har splittrat grannarna - Dagens Nyheter Admin Senaste Nytt 0 2009-11-17 10:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare