Hej,
I mars skrev jag om en motion jag skrivit till vår årsstämma angående föreningens parkeringsavgifter som jag anser är orimligt låga (
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=49346).
I kallelsen visades motionen och styrelsens korta svar:
"Avgifter för lägenheter, parkeringsplatser och garage bestäms enligt stadgarna av styrelsen och är inte ett ärende för stämman."
Jag förstår detta och jag anser själv att motionen aldrig gjorde anspråk på att inkräkta på styrelsens ansvar utan borde ha tolkats som ett förslag på styrelsens fortsatta arbete. Jag anser även att styrelsen duckade för den underliggande kritik som
egentligen ställs i motionen. Nämligen hur de sköter sitt förvaltningsuppdrag i fråga om just detta.
På stämman så visades alla andra motioner på storbild med styrelsens svar under. När min motion kom upp fanns själva motionen inte med utan endast styrelsens svar. Jag tilläts inte föredra min motion och därmed gavs inget utrymme för debatt. Stämmoordföranden gick helt enkelt vidare utan omröstning. Själv var jag till viss del beredd på utvecklingen då styrelsen per mejl meddelat mig att det var så de avsåg att hantera motionen.
Jag har suttit i styrelser och aldrig varit med om att motioner hanterats på det här sättet. Tvärtom tycker jag att man ofta får ägna utrymme i svar på motioner att förklara för medlemmarna hur saker fungerar och varför vissa saker inte är genomförbara, exempelvis pga hindrande lagstiftning.
Nu upplever jag att styrelsen gav sig själva tolkningsföreträde i hur motionen skulle tolkas och att styrelsen/stämmoordföranden gav sig själv rösträtt med veto över stämman.
Eller har stämmoordföranden det mandatet? De kan ju ex besluta om jäv? Och är det att betrakta som ett stämmobeslut trots att ingen omröstning hölls?