Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-27, 21:15
billy_pilgrim billy_pilgrim är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2018
Standard Styrelsen strök motionen

Hej,

I mars skrev jag om en motion jag skrivit till vår årsstämma angående föreningens parkeringsavgifter som jag anser är orimligt låga (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=49346).

I kallelsen visades motionen och styrelsens korta svar:

"Avgifter för lägenheter, parkeringsplatser och garage bestäms enligt stadgarna av styrelsen och är inte ett ärende för stämman."

Jag förstår detta och jag anser själv att motionen aldrig gjorde anspråk på att inkräkta på styrelsens ansvar utan borde ha tolkats som ett förslag på styrelsens fortsatta arbete. Jag anser även att styrelsen duckade för den underliggande kritik som egentligen ställs i motionen. Nämligen hur de sköter sitt förvaltningsuppdrag i fråga om just detta.

På stämman så visades alla andra motioner på storbild med styrelsens svar under. När min motion kom upp fanns själva motionen inte med utan endast styrelsens svar. Jag tilläts inte föredra min motion och därmed gavs inget utrymme för debatt. Stämmoordföranden gick helt enkelt vidare utan omröstning. Själv var jag till viss del beredd på utvecklingen då styrelsen per mejl meddelat mig att det var så de avsåg att hantera motionen.

Jag har suttit i styrelser och aldrig varit med om att motioner hanterats på det här sättet. Tvärtom tycker jag att man ofta får ägna utrymme i svar på motioner att förklara för medlemmarna hur saker fungerar och varför vissa saker inte är genomförbara, exempelvis pga hindrande lagstiftning.

Nu upplever jag att styrelsen gav sig själva tolkningsföreträde i hur motionen skulle tolkas och att styrelsen/stämmoordföranden gav sig själv rösträtt med veto över stämman.

Eller har stämmoordföranden det mandatet? De kan ju ex besluta om jäv? Och är det att betrakta som ett stämmobeslut trots att ingen omröstning hölls?
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Suppleantens roll i styrelsen? Vi är väldigt oense i styrelsen, hjälp!! andresthlm Bostadsrättsforum 13 2014-02-10 11:30
"Styrelsen föreslår att Stämman avslår Motionen" Minkowski Bostadsrättsforum 29 2014-01-10 00:28
Bilagan till motionen är inte med en till som är trött Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 11 2009-03-30 15:29
"Anse motionen besvarad"... vad tusan är det? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 27 2008-10-31 07:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare