Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-05, 14:50
kristoffer kristoffer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2019
Standard Kan föreningen kräva att jag ska montera om radiatorn i badrummet?

Jag fick idag en lapp från styrelsen där de skriver:
"Vi ålägger er att återmontera radiatorn i badrummet på ett fackmannamässigt vis. Det är inte tillåtet att ha radiatorn liggande på golvet."

Radiatorn är monterad under badkaret längs med golvet.

Lite bakgrund:
Jag har bott i min lägenhet i drygt åtta år och varken jag eller innehavarna innan mig har renoverat i badrummet. Den information jag fick vid köp var att badrummet renoverades 1991 i samband med stambyte efter upphandling av föreningen. En renovering jag väl får anta skedde fackmannamässigt enligt de normer som gällde då.

Badrummet är helkaklat och i helt okej skick även om färgnyanserna kanske inte riktigt är i linje med dagens trender.

Är jag skyldig att bekosta denna förändring i badrummet?
Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 11:56
merbzt merbzt är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Rent strikt så är nuvarande innehavare ansvarig för lägenhetens befintliga skick. Väldigt sällan kan man skylla på tidigare innehavare.

Men i detta fall så kör på att då föreningen vid stambytet tog över underhållsansvaret (gissar) och monterade radiatorn på detta sätt så var monteringen vid tillfället fackmässig och följde tidens regler. Detta innebär att installationen fortsatt är godkänd. Men om föreningen vill ändra i sitt radiator system på egen bekostnad är den fri att göra detta. (Radiatorsystemet ligger på föreningens ansvar).

Jag tror inte föreningen har så mycket att komma med i detta fall förutsatt att det inte är en boende som monterat radiatorn på detta sätt.
Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 18:58
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Låt vara att innehavaren är ansvarig för sin bostadsrätt.

Men innehavaren får inte "göra ingrepp i..." "...värmesystemet...." utan styrelsens godkännande. Alltså har följande hänt:

1) Antingen så har en tidigare innehavare utfört montaget med styrelsens godkännande,

2) Eller så har en tidigare innehavare utfört montaget utan föreningens godkännnande

3) Eller så har förenignen själv låtit utföra montaget.

Oavsett så är detta alltså, låt se, 28 år sedan.

Känns som liiiiite sent att komma dragandes med. Sedan är ju badrummet strax slut ändå (teknisk livslängd 25 -35 år), så varför inte låta detta vara en kom ihåg grej till den dagen badrummet ändå skall göras om.

Jag hade svarat föreningen:

"Varsågoda att flytta er radiator om ni vill".

För visst övertar du tidigare ägares inbyggda fel. Men om dessa fel sedan orsakar förenigen en kostnad så kan de bara återkräva den med stöd av skadeståndslagen, och där finns ett rekvisit om vållande och vårdslöshet. Inte omöjligt för föreningen kanske att få till en bevisning på båda dessa grunder, men de skall vända sig till rätt part: Den som utförde montaget för 28 år sedan...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 2017-10-17 16:36
Vad kan man kräva av en suppleant i brf? Polstry Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 19 2009-11-08 15:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare