Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-19, 16:19
Anya84 Anya84 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard Rätt att göra om bostadsrättslokal till bostadsrätt?

Jag behöver verkligen er hjälp angående ett eventuellt köp, Vår lilla familj planerar att köpa en bostadsrätt och hittade en bostadsrättslokal som var till salu på ett väldigt attraktivt område.
Mäklaren hade då skrivit i annonsen att föreningen godkände ombygge till en eller flera lägenheter. Senare ångrade föreningen sig och sa att max 2 lägenheter får man göra om det till, för att sedan bestämma att man inte fick sälja några lägenheter och således bara fick göra om det till en lägenhet för eget bruk. Som ni förstår så mycket drag fram och tillbaka... de kunde även tänka sig att lämna tillåtelse för balkonger senare...

Men när bostadsrättslokalen, som har en månadsavgift på 12 000 kronor, ska göras om till bostadsrätt så kommer månadsavgiften att sänkas till 5 000 kr. Pga detta vill bostadsrättsföreningen ha kompensation för förlorade intäkter för en period om 15 år. Dvs förutom pengarna till säljaren ska man kasta upp ytterligare en summa på nästan 1.3 miljoner till bostadsrättsföreningen.

Jag undrar om detta är riktigt, kan styrelsen kräva kompensation för 15 år på grund av ekonomisk förlust som de hävdar? För jag tänker så här att om jag nu köper denna bostadsrättslokal och gör om den till en lägenhet och renoverar etc för ca 1 miljon så kommer ju värdet på lägenheten att öka vilket bostadsföreningen också tjänar på.

Vore jätte tacksam för all hjälp jag kan få, hoppas att det inte blev för lurigt här.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-06 klockan 16:06.
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 16:24
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det låter väldigt osäkert om föreningen kan kräva pengar av dig, de äger ju inte bostadsrätten till lokalen.

Hur menar du att föreningen skulle tjäna på att värdet på lägenheten ökar?
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 17:34
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Anya84 Visa inlägg
Hejsan

Men när bostadsrättslokalen som har en månadsavgift på 12 000 kronor ska göras om till bostadsrätt så kommer månadsavgiften att sänkas till 5000, pga detta vill bostadsrättsföreningen ha kompensation för förlorade intäkter för en period om 15 år. Dvs förutom pengarna till säljaren ska man kasta upp ytterligare en summa på nästan 1.3 miljoner till bostadsrättsföreningen...
Tydligen har man kunnat ta ut betydligt högre avgift per kvm för lokalen än för bostäderna utan att lokalinnehavaren har reagerat.
Brukar det vara så att just lokaler har mycket högre avgift per kvm ? Någon som vet ?

Någon kompensation vid sidan av månadsavgiften har dock föreningen ingen rätt att kräva. Men om styrelsen inser att det inte
går att få sådan kompensation finns kanske risk för att man avstår från att lägga fram förslag till stämman om sänkt avgiftsandel.
Då kanske ni istället kan tvingas att stämma föreningen för att få avgiftsandelen sänkt med stöd av likabehandlingsprincipen.

Tycker därför det verkar riskabelt att köpa så länge det inte finns något stämmobeslut om sänkt avgiftsandel för lokalen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 02:06
Medlem

Standard

hm clabbe jag menar nog som följande att man som bostadsrättshavare äger andelar i bostadsföreningens lägenheter således är det väl egentligen bostadsföreningen som äger samtliga lägenheter...egentligen..och som bostadshavare äger man genom sitt förvärv andelar i Brf..eller har jag fel?
och genom att investera i lägenheten och renovera så ökar värdet på lägenheten varpå Brf också tjänar på det...eller?

Gällande avgiften så har föreningen redan sagt att det då enligt lag ska vara samma pris per kvm som de andra bostadsrätterna...varför de är högre avgift nu förstår jag inte heller....

jag undrar om de enligt lag kan stoppa att man gör om det till en bostadsrätt
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 02:07
Medlem

Standard

hm clabbe jag menar nog som följande att man som bostadsrättshavare äger andelar i bostadsföreningens lägenheter således är det väl egentligen bostadsföreningen som äger samtliga lägenheter...egentligen..och som bostadshavare äger man genom sitt förvärv andelar i Brf..eller har jag fel?
och genom att investera i lägenheten och renovera så ökar värdet på lägenheten varpå Brf också tjänar på det...eller?

Gällande avgiften så har föreningen redan sagt att det då enligt lag ska vara samma pris per kvm som de andra bostadsrätterna...varför de är högre avgift nu förstår jag inte heller....

Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 10:25
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

Det jag är osäker på är om lokalinnehavaren själv kan ansöka om bygglov för att få den omvandlad till bostad.

Om det är föreningen som måste göra ansökan så blir man ju beroende av föreningen, och då man kan ju tänka sig
att föreningen kan komma att motarbeta att den görs om till bostad för att kunna behålla den nuvarande höga månadsavgiften.

Är det någon som kan detta med bygglovet ? Kan lokalinnehavaren utan föreningens medverkan få bygglov för bostad beviljat.
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 10:31
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:

Ja, föreningen äger lägenheterna och skulle det ganska osannolika inträffa att huset måste säljas (t.ex. om föreningen går i konkurs) kanske värdet på huset ökar om en lägenhet har renoverats.

Men det är väl främst de som äger nyttjanderätterna till lägenheterna (bostadsrättshavarna) som tjänar ekonomiskt på en värdehöjande renovering. Föreningen får ju inget av det som bostadsrätten säljs för.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ombildning till bostadsrätt- gör vi rätt? peter_mikael Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-02-28 09:36
Dödsbo, garageplats, rätt att behålla bostadsrätt? jamjo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-09-02 21:44
Rätt att göra på tomt till bostadsrätt? soom Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-07-24 18:48
Rätt till information om lägenhetsförsäljning? Ordförande köper bostadsrätt roffe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2009-03-23 01:16
Rätt till sex i bostadsrätt - kul meddelanden Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-09-22 21:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare