Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-13, 14:33
patbustos patbustos är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2019
Standard Kapitalltillskott

Vår förening bestämde för 16 år sedan att alla medlemmarna skulle ta ett kapitaltillskott.
Jag gjorde inte det och då bestämde föreningen att höja upp hyran för att kunna täcka delen av lånet. Det var den ursprungliga förklaringen jag fick men fick aldrig någon skriftlig information eller specifikation om detta.
Under 17 år har jag betalat en högre hyran än de resterande medlemmarna tills den nivån att den ligger just nu över 75% av den "normala" hyran.
Enligt mina beräkningar är lånet redan betalt med en högre summa än själva kapitaltillskottet.
I år genomförde jag en bodelning och då kom upp frågan om kapitaltillskottet var gjort eller inte.
Min advokat och jag har hittat följande information om Kapitaltillskott, men hon jobbar bara med bodelningsärenden och kan inte hjälpa mig med frågan om Kapitaltillskott:
Kan påstående nedan var en stadig punkt för att kunna åtgärda juridisk denna fråga?
https://www.ekonomifokus.se/bostad/b...srättsförening
Det finns två vanliga typer av kapitaltillskott
1. Via månadsavgiften. Varje gång du betalar din månadsavgift/hyra till bostadsrättsföreningen så går en del av pengarna till att betala av på bostadsrättsföreningens lån. Detta gör att föreningens lån minskar och så även räntekostnaderna för lånet.
2. Via extra kapitaltillskott. Man kan inom bostadsrättsföreningen komma överens om att göra ett extra kapitaltillskott till föreningen. Det innebär att varje bostadsrättsinnehavare betalar in X kr till bostadsrättsföreningen. Dessa pengar används för att sänka föreningens lån. Föreningens räntekostnader sjunker därmed och då sjunker även månadsavgiften som de boende behöver betala. När månadsavgiften sjunker så stiger värdet på bostadsrätterna

Tacksamt för alla tips och kommentarer.
patbustos
Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 15:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Din överhyra du betalt är från början tänkt att motsvara i första hand kapitalkostnaderna för det lån du alltså inte betalade av för 16 år sedan.

Kan hända fanns en amorterings del också men den skall du givetvis ha fått ett skriftligt underlag på.

Sedan är det trixigt att i en förening ha skilda beräkningsgrunder för årsavgiften vilket ni alltså i praktiken har haft. Allt måste hållas isär och följas upp årligen. Inte alls ovanligt att det ballar ut efter några år.

Jag hade begärt ut en sammanställning av föreningen.
Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 17:19
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Glad

Bostadsrätterna avråder från frivilliga kapitaltillskott med högre årsavgift för de som väljer att inte betala kapitaltillskott.

Om jag förstått det rätt var det dock i ert fall ett stämmobeslut om att ALLA skulle betala kapitaltillskott,
alltså utan någon stadgebestämmelse om förhöjd årsavgift vid uteblivet kapitaltillskott?

Eller står det i stadgarna att just denna lägenhet ska betala högre årsavgift
än andra likvärdiga lägenheter, och hur den förhöjda årsavgiften i så fall räknas fram?
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 10:32
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Bostadsrätterna avråder från frivilliga kapitaltillskott med högre årsavgift för de som väljer att inte betala kapitaltillskott.

Om jag förstått det rätt var det dock i ert fall ett stämmobeslut om att ALLA skulle betala kapitaltillskott,
alltså utan någon stadgebestämmelse om förhöjd årsavgift vid uteblivet kapitaltillskott?

Eller står det i stadgarna att just denna lägenhet ska betala högre årsavgift
än andra likvärdiga lägenheter, och hur den förhöjda årsavgiften i så fall räknas fram?
Gusten, tack för din hjälp! Skulle du kunna förklara vad menas med "frivilliga kapitaltillskott"?
Jag kollade på stadgarna och det står att "föreningen kan fördela vissa kostnader genom särskild debitering och att beslut om ändrade avgifter ska snarast meddelas bostadsrättshavarna".
Jag hittar inte någon specifik stadgebestämmelse om förhöjd årsavgift vid uteblivet kapitaltillskott.
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 17:09
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Vid frivilligt kapitaltillskott (även kallat differentierad insatshöjning) betalas tillskottet endast av de som vill.
Något som Bostadsrätterna avråder från:http://www.bostadsratterna.se/allt-o...-det-i-langden

De skriver att man istället kan bevilja anstånd med att betala tillskottet.
Citat:
"Många ställer frågor kring så kallat differentierad insatshöjning (även kallat kapitaltillskott), det vill säga medlemmarna kan välja hur mycket eller lite
de vill gå in med som insatshöjning. Konsekvensen av detta blir att man söker dela föreningens verksamhet, och avgifter i en drift och en kapitalandel
och man kommer att ändra de ursprungliga ägarandelarna i föreningenMetoden går att genomföra, men vi avråder bestämt från detta av flera olika skäl.
Mot denna metod så föreslår vi istället att föreningen ska fatta beslut om en likformig insatshöjning där medlemmarnas andelstal tas som utgångspunkt.
Vill eller kan någon därefter inte betala in den aktuella summan så kan föreningen och aktuella medlemmar komma överens om att bevilja dessa anstånd
med inbetalning av insatshöjningen - därmed uppnås samma syften som i fallet differentierad insatshöjning."

Går det att få tag i det gamla stämmoprotokollet med stämmobeslutet om extra insats så att man kan se
om det var en obligatorisk eller frivillig extra insats som stämman beslutade om?
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 20:19
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Går det att få tag i det gamla stämmoprotokollet med stämmobeslutet om extra insats så att man kan se om det var en obligatorisk eller frivillig extra insats som stämman beslutade om?
Det är inte protokollet som styr, det är motionen. Man får bara rösta ja eller nej till motionen. Eller andra förslag som ligger i utskicket. Dvs eventuell propositionsordning avgörs innan. Säg att styrelsen har avvikande förslag, så skall det göras upp innan vilka som står mot varandra först, och vilka två som man tar sedan.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 10:11
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Din överhyra du betalt är från början tänkt att motsvara i första hand kapitalkostnaderna för det lån du alltså inte betalade av för 16 år sedan.

Kan hända fanns en amorterings del också men den skall du givetvis ha fått ett skriftligt underlag på.

Sedan är det trixigt att i en förening ha skilda beräkningsgrunder för årsavgiften vilket ni alltså i praktiken har haft. Allt måste hållas isär och följas upp årligen. Inte alls ovanligt att det ballar ut efter några år.

Jag hade begärt ut en sammanställning av föreningen.
Tack för ditt råd Harald.
Det stämmer också att man inte heller gjorde en speciell redovisning om det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare