Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-15, 13:04
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Pant av lägenhet i brf m.m.

Pantsättning av lägenhet m.m.

Fakta: En lägenheten i föreningen var bebodd fram till år 2004, då några boende i huset kontaktade mig och berättade att det "stank" från lägenheten. Jag som styrelseledamot kontaktade polisen som tillsammans med några andra styrelseledamöter, förvaltningen och polisen gick in i lägenheten. Lägenheten var mycket illa skött. Döda husdjur påträffades så hälsovårdmyndigheten blev inkopplad. Föreningens förvaltare fick i uppdrag av styrelsen att "sköta om ärendet". Här avslutas mitt uppdrag i styrelsen och mitt ansvar?

Senare får jag veta att föreningens största entreprenör åtar sig för den boendes räkning att renovera lägenheten.
Jag får kännedom att en av renoveringsfakturorna är ställd till föreningen. Denna faktura undertecknas av förvaltaren samt av förenings nuvarande ordförande. Summan är på cirka 50 000kr.
Alltså får medlemmarna i föreningen betala 50 000kr till en entreprenör för arbete som bolaget gjort till enskild boende.
Jag tillskriver styrelsen, föreningsrevisorer BoRevision och den interna revisorn detta med bifogad faktura.

Något svar får jag inte, så jag tar upp ärendet på kommande stämma. Inte heller här uttalar sig styrelsen om ärendet.

Åren går, lägenheten har varit tom nu i 5 år med trasiga fönsterrutor

I dagarna har konkursen mot det aktuella bolaget avslutats. jag har tagit del av dessa handlingar och följande framkommer.

Utdrag ur en konkursförhanling.

"Bolaget har renoverat en lägenhet i Haninge. Bostadsrättshavaren har som säkerhet för betalning av bolagets fodran ställt bostadsrätten som pant. Bostadsrätten är pantsatt till 450 000kr. Bolagets fodran för den renoverade lägenheten uppgår till 649 938kr. X X uppvisar pantbrev och fakturor"

På andra ställen i utlåtelsen över konkursen finns noterat att föreningens förvaltare samarbetat med konkursföretaget.
Konkursutredaren skriver: " Vid kontakter med bostadsrättsföreningarna och genom annan utredning förefaller det som om kunkursbolaget har fakturerat föreningarna med stora belopp utan att arbetet utförts"
"Det förefaller som om Adex, genom sina uppdrag för föreningarna, har attesterat i varje fall vissa av fakturorna som konkursbolaget skickat till föreningarna".

En av dessa 4 föreningar som beskrivs har "sparkat" förvaltaren. De allra flesta styrelseldamöter som var aktuella vid denna tid har avslutat sina uppdrag.

Några sitter kvar men av den brevväxling jag haft med dessa "skyddar de sin förvaltare to the bitter end".
Skjut budbäraren verkar vara parollen och nyligen skrev en ordförande i en förening förvaltad av nämnd förvaltare att det jag skriver till dem är ärekränkning.

Allt för att rädda sitt eget skinn?

Som ni förstår finns många frågor som jag funderar över.

Jag kan inget om pantsättningar, därav hoppas jag på några kommentarer avseende detta inlägg.

En ny pantsättning som tydligen förekommit avseende den renoverade lägenheten skall väl godkännas av föreningens styrelse?

Etersom jag nu vet att styrelsen läser detta forum, och inte besvarar vanliga brev ställda till er, kanske ni här kan informera om styrelsen vet något i detta ärende, eller om det är som jag tror att förvaltaren sköter detta ärende på "sitt sätt"?

Det verkar ju underligt att ingen har bott i lägenheten på 5 år. Kommer avgiften in till medlemmarna? 5x12x4000k
r= 240 000kr
Kan en pantinnehavare sälja sitt pantbrev, tillexempel till ett finansinstitut?
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 15:18
meanmachine meanmachine är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Inte 100% klar i saken

Vem äger bostadsrätten i dagsläget?
Vem är pantbrevet utställt till eller vilka skuldebrev är pantbrevet tänkt att stå som säkerhet för?

Normalt använder man sig av pantbrevet till kronofogden vid konkurs alternativt när lägenheten säljs.

Att sälja / överlämna pantbrev är möjligt ja men rent juridiskt blir saken något oklar med den information du gett, eller så förstår jag inte riktigt.
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 17:28
Yotta-medlem

Standard pant

Nedan uppger representant för det konkursade bolaget, alltså måste pantbrevet vara utställt på bolaget, eller någon aktieägare i bolaget?
Vem som äger lägenheten vet jag inte, men förmodar att det är samma ägare som det alltid varit.
Panten är för ställd för att det konkursade.
(Här vet jag att bolaget vanligen saltar sina fakturor cirka 3 gånger det riktiga värdet av de arbeten som de gjorde, och det är väl här som det "knorrat ihop sig". Lägenheten är ju inte värd 690 000 ens i nyrenoverat skick.)

"Bolaget har renoverat en lägenhet i Haninge. Bostadsrättshavaren har som säkerhet för betalning av bolagets fodran ställt bostadsrätten som pant. Bostadsrätten är pantsatt till 450 000kr."
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 17:38
Duktig medlem

Standard

Ägarförhållandet bör klargöras lite.
Vem äger bostadsrätten, föreningen, kursade företaget, den dåvarande bostadsrättsinnehavaren?
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 17:52
Duktig medlem

Standard

Såg inte hela ditt svar av någon anledning.

Om inte avgift betalas har föreningen rätt att ta bostadsrätten i anspråk, att inget hänt på 5 år förefaller mycket lustigt.

Det är helt beroende på vem som står som ägare till bostadsrätten när pantbrevet skrevs.

"...Bostadsrättshavaren har som säkerhet..."
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 19:23
Yotta-medlem

Standard tom lägenhet

Som sagt denna styrelse svarar inte på brev, revisorerna bryr sig inte.

Den som bodde i lägenheten år 2004 står nog kvar som ägare. Hon blir som jag hört av den som gjorde arbetet i lägenheten "bortdribblad".

= att skriva ett pantbrev att betalning för arbeten med renoveringen av sin bostadsrätt. Beloppen blir för stora = betalning sker inte.

Pantbrevet säljs troligen till ett finansinstitut av det konkursade företaget?

Men det som är den stora frågan: betalar verkligen ägaren till lägenheten avgiften? Om inte detta har skett borde väl föreningen, om de övertagit lägenheten sålt den vidare?.

Jag tror att förvaltaren är för insyltad i denna historia, och kanske "mörkar" information till styrelsen, i så fall är det medlemmarna som står som förlorare med att lägenheten har restantier på flera hundra tusen.
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 20:03
Duktig medlem

Standard

Panten innebär att innehavaren av pantbrevet blir den som har rätt till bostadsrätten. Dvs att den som övertar pantbrevet sitter med bostadsrätten och därmed ombesörjer att sälja den etc.

Om äganderätten då övergår till innehavaren (finansinstitutet) av pantbrevet kan styrelsen vägra medlemskap i föreningen.Det gäller dock inte om det är så att bostadsrätten skall säljas i exekutiv aktion. Vägras medlemskap i detta fall skall föreningen lösa bostadsrätten mot sk "skälig ersättning". dvs värdera den av fristående part, mäklare och köp ut dem.

Är det så att ägaren inte betalat avgiften skall det precis som vanligt gå ut påminnelser, inkasso etc. Har ni köpt in någon ekonomisk förvaltning eller är det kanske den tveksamme förvaltaren som haft hand om den biten också?
Normalt sett så förverkas nyttjanderätten till lägenheten om ägaren inte betalar avgiften. Det kräver dock en uppsägning från föreningens sida.

Så om föreningen sagt upp dåvarande bostadsrättsinnehavare medför det att den inte är medlem i föreningen och ej heller någon bostadsrätt, vilket då betyder att pantbrevet saknar värde. Det blir en process mellan innehavaren av pantbrevet och personen som ägde bostadsrätten.

Likaså kan föreningen begära skadestånd från den som blivit uppsagd, exempelvis för att återställa bostadsrätten till bruksskick.

Har dåvarande medlem inte blivit uppsagd, har styrelsen inte handlagt ärendet enligt regler / stadgarna ni bör ha och frågan om ansvarsfrihet är något som medlemmarna bör ta ställning till. Beviljas styrelsen inte ansvarsfrihet kan de bli skadeståndsskyldiga mot föreningen. Jag antar att ni röstade om det på stämman?
Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 22:23
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Detta var verkligen en röra.

Hur man reder ut det?
Försök inte ta allt på en gång. Börja med handlingssättet från den styrelse som var ansvarig när ärendet började. Begär till att börja med skadestånd från denna, ta sedan varje styrelse som suttit sedan dess. På det viset läger ni ansvaret för detta på de som inte skött ärendet. De måste reda ut detta i sin tur för att själva slippa skadestånd.

Till slut har ni kokat ner ärendet till en enklare historia som är aktuell för nuvarande tidsperiod och den styrelse som nu är i kraft. Sätt tryck bakom detta krav genom en stämmning till tingsrätten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ljudmätning av lägenhet i brf Lena72 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2016-03-25 22:45
Förändring av en lägenhet i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 1 2016-02-12 11:03
Dela lägenhet i brf fridlyst Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-05-10 16:06
Underhåll av lägenhet i brf resurs Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-12-10 13:32
Låna ut sin lägenhet, ej andrahandsuthyrning? Schmiterlöw Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-09-05 08:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare