Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-31, 01:21
per_a per_a är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Oct 2008
Fråga Stamrörsbyte, HSB-ledamot + Allmänt gnäll

I detta fall måste jag säga att jag inte håller med admin. Har vi ett rättssystem måste vi lita på det. Jag satt och lyssnade på rättegången i hovrätten flera dagar och måste nog säga att åklagaren hade svårt bevisa någon skada. Dessutom var det så att snubben som var med på videolänken berättade det flera saknade i tingsrätten.

Sedan har HSB tjänat på affären så vad är problemet?
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 08:27
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Stamrörsbyte, HSB-ledamot + Allmänt gnäll

Eftersom det under ämnet;
Hur ett stamrörsbyte INTE ska genomföras i en brf
blev en ganska långdragen diskussion om något som inte verkar leda till särskilt mycket, och dessutom är av underordnad betydelse i sammanhanget så flyttar jag över de inlägg hit som mest bara handlar om att ringa styrelsen. Inläggen från pers, per_a, lg56 och Anders Lundberg hör ihop!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det är också mycket, mycket viktigt att i denna historia notera det nära samarbetet mellan styrelse och HSB-ledamot.

En styrelse som beter sig som svin understödjs alltid av HSB-ledamoten.
Det ser vi nu ett tydligt exempel på här.

HSB-ledamoten måste avskaffas.
I alla fall i denna form idag där HSB-ledamoten är part i målet och alltid står på styrelsens/HSB:s sida oavsett hur fel styrelsen gör!

Det finns i praktiken bara ett krav som en HSB-ledamot har enligt det avtal HSB-ledamoten skriver under med sin arbetsgivare, HSB.
Det är ärlighet.

Är det någon som kan se det minsta spår av ärlighet i min förenings HSB-ledamot, efter de fakta som jag informerat om här?

HBS-ledamoten gör bara att medlemmar som förtrycks av okunniga, oengagerade och oligarkiska styrelser får det ännu svårare att hävda sig mot övermakten.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-21 klockan 19:50.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 09:22
Bannad

Tummen ner Krångeljöns

Jag håller med mäklaren. Du förefaller krånglig i ditt agerande. Varför inte ta telefonen och ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara så svårt. Sedan kan du nog inte begära att enskilda styrelseledamöter ska svara dig. Styrelsen har väl ett gemensamt ansvar och då måste det bli fel om du ska avkrva svar av enskilda styrelseledamöter? Eller??? förstår jag det rätt är en ledamot från HSB precis som i Riksbyggen en styrelseledamot som inte har mer eller mindre ansvar än de som blivit valda av föreningens medlemmar.

- Kort dn taktik känns omogen! Ta telefonen och ring till ordförande! Det hade jag gjort.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 09:43
Admins avatar
Systemadministratör

Fråga Krångeljöns?

Jag trodde jag varit tydlig nog... men tydligen inte.

Varför skriftligt är bäst
1. Styrelsen i min brf är inte kommunicerbar! Telefon fungerar därför inte.
2. Styrelsen i min brf tvekar inte för att ljuga rakt upp i ansiktet såväl till enskilda medlemmar som inför alla medlemmar på stämmor. Jag måste således ha skriftligt på vad som gäller.

Telefon mindre krångligt än mejl?
Jag har lite svårt att se logiken i vad du säger. På vilket sätt är skriftliga frågor "krångligt", men inte samma frågor i telefon?
Hur tänker du då?

HSB-ledamoten
Jag kan inte svara på hur det fungerar med Riksbyggen-ledamoten, eftersom jag inte är lika insatt i dennes funktion, men jag skulle kunna tänka mig att det fungerar på motsvarande sätt, med vissa skillnader.

Det är så här. Styrelsens ledamöter har ett gemensamt ansvar, men man ska inte blanda ihop det gemensamma ansvaret med att varje ledamot är helt fri på alla sätt att yttra sig och uttala sina synpunkter samt svara på frågor från enskilda medlemmar. Det är två helt olika saker! Visste du inte det?

HSB-ledamoten sitter i brf-styrelser för att (skenbart) stötta styrelsen i de frågor som styrelsen inte behärskar. I den roll HSB gett HSB-ledamoten kan man därför säga att HSB-ledamoten är den som ska ha mest koll och vara mest kunnig (enligt HSB:s egna ord).

När jag ställer frågor till HSB-ledamoten om varför jag inte får några svar och om jag kommer att få svar, så tycker tydligen du att HSB-ledamoten inte är skyldig att svara på detta. Det är en synnerligen märklig och skrämmande inställning!
Du, som fullmäktigeledamot, borde veta bättre!

Men det är intressant att se att det är så svårt för vissa utomstående att förstå hur det fungerar inte bara i min brf, utan i så många andra föreningar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-05 klockan 12:52.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 10:13
Bannad

Cool Ring!

Det kan väl inte vara så svårt att ringa? Menar du att i din bostadsrättsförening går det inte att ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara möjligt? Sedan tycker jag fortfarande att du gör det väldigt krångligt för dig. Min erfarenhet är att du kommer ingenstans med ditt skriveri i denna fråga. Utan ett rakt och ärligt svar är att plocka upp telefonen och slå ordföranden ett samtal.

Nu tycks det som om du vill att vi ska tycka synd om dig på dessa sidor? Är det så? Jag tror du kan lösa det enkelt med att ringa eller varför inte, bjud in ordföranden på en kopp kaffe och ställ frågorna direkt vid sittande bord.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 10:53
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard till Per a

Per a skriver

Krångeljöns
"Jag håller med mäklaren. Du förefaller krånglig i ditt agerande. Varför inte ta telefonen och ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara så svårt. Sedan kan du nog inte begära att enskilda styrelseledamöter ska svara dig. Styrelsen har väl ett gemensamt ansvar och då måste det bli fel om du ska avkrva svar av enskilda styrelseledamöter? Eller??? förstår jag det rätt är en ledamot från HSB precis som i Riksbyggen en styrelseledamot som inte har mer eller mindre ansvar än de som blivit valda av föreningens medlemmar.

- Kort din taktik känns omogen! Ta telefonen och ring till ordförande! Det hade jag gjort"

Jag läser att du är HSB fullmäktige.
Då har du troligen gått HSB-kurser, det verkar vara där du lärt dig "hur det skall fungera".

Men välkommen tillbaka till verkligehten.
I brf Väduren har alla ledamöter mobiltelefoner på medlemmarnas kostnad, ingenstans finns dessa nummer tillgängliga så medlemmar kan ringa.
"En ledamot behöver inte svara på frågor" säger du.
Också det en kunskap du fått på en HSBkurs?

I din värld räcker det kanske med att det bara behöver finnsa en ordförande i en förening?
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 11:07
Admins avatar
Systemadministratör

Arg Rundgång!

Citat:
Ursprungligen skrivet av per_a Visa inlägg
Det kan väl inte vara så svårt att ringa?
Nej, det är inte svårt "att ringa", men varför ska jag göra det?
Vem tror du det skulle vara bättre för (och varför)? Definitivt inte för mig i alla fall, men i detta fall inte heller för någon annan.
Om varken jag eller ordföranden vill kommunicera via telefon, hur kan du då se detta som ett alternativ?
Jag har förklarat för dig att styrelsen inte är kommunicerbar, och förstår du inte denna enkla sak så hjälper det inte vad jag säger.

Citat:
Menar du att i din bostadsrättsförening går det inte att ringa till ordföranden? Det kan väl inte vara möjligt?
Se svar ovan.

Citat:
Sedan tycker jag fortfarande att du gör det väldigt krångligt för dig.
Du vill inte förklara varför du tycker att det är krångligare att skriva än att ringa.
Jag, å andra sidan, har förklarat det "krångliga" i att ringa. Och här står vi och stampar...

Det är snarare du som är krånglig, när du inte vill förstå vad jag säger till dig.

Citat:
Min erfarenhet är att du kommer ingenstans med ditt skriveri i denna fråga.
Du har ingen erfarenhet av min styrelse, men det har jag.

Citat:
Utan ett rakt och ärligt svar är att plocka upp telefonen och slå ordföranden ett samtal.
Ett "rakt och ärligt svar" är inget jag ska ge, och det är heller inget jag kommer att få (det har för övrigt aldrig inträffat tidigare). Som jag förklarat.
Varför är du så erbarmligt krånglig av dig?

Citat:
Nu tycks det som om du vill att vi ska tycka synd om dig på dessa sidor? Är det så?
Ja, visst är det så!

Citat:
Jag tror du kan lösa det enkelt med att ringa
Lite tjatigt... men, nej!

Citat:
eller varför inte, bjud in ordföranden på en kopp kaffe och ställ frågorna direkt vid sittande bord.
Jag har förklarat för dig hur det ligger till och du måste nog försöka förstå detta.
Jag kan bara hoppas att du har lite bättre förståelse för medlemmarna i din egen brf, och att du beter dig mer moget mot dem, än vad du visar prov på här.

Därmed lämnar jag denna meningslösa diskussion, men om du har något att tillföra i sakfrågan i stället så gör gärna detta.

Detta ämne är ett av de absolut viktigaste för medlemmarna i de flesta av Sveriges brf:ar, så jag hoppas att diskussionen höjs till några nivåer högre så att det som skrivs under detta ämne verkligen blir till glädje för alla föreningar som kommer att genomföra ett stamrörsbyte.
Det är ingen annan som tar ansvar för att sprida kunskap och erfarenheter vidare om stamrörsbyten (inte ens bostadsorganisationerna), så det finns ett stort behov av mer kunskap i föreningarna om hur man ska gå tillväga för att det inte ska fungera lika illa som i min brf.

Senast redigerad av Admin: 2008-11-05 klockan 12:43.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 18:53
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Men herre Gud. Om det i styrelsen sitter en hög tjänsteman från HSB Malmö tillika informationschef, även om nu titeln har ändrats, som HSB - representant och som inte vill svara eller inte vill förmå ordföranden eller någon annan i styrelsen att svara så är det ju detta som är skandalen. Hur i helvete skall HSB Malmö kunna agera med någon form av trovärdighet efter detta.
Förtroendekapitalet är förbrukat
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 22:34
Bannad

Arg Herregud

Trampade jag fel när jag för en gångs skull inte höll med Admin? Varför skulle större ansvar tilldelas en representant från HSB? Jag vidhåller min uppfattning att Admin kan plocka upp telefonen och ringa till ordföranden i sin förening. Försök inte göra detta till ett problem för HSB Malmö. Bättre kan vi och om jag inte minns fel avslutade Admin diskusionen eller????
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 23:29
Tommy Tommy är inte inloggad
Duktig medlem

Fråga Ring, ring, bara du slår mig en signal... ?

Per_a, du var mig envis rackare.
Du verkar inte kunna ta åt dig av någon information du får.
Hur svårt är det att fatta vad Admin skriver?
Jag vet inte varför du i varje mening tjatar om något så löjligt som detta telefonsamtal. Om de inte talar med varandra så begriper du väl att det inte är möjligt???
Och om du tycker Admin ska ringa ordföranden, varför tycker du inte att ordföranden kan ringa Admin?
Du resonerar som en överförfriskad sjöbuse.

Du verkar skräckslagen över skriftlig kommunikation, och man undrar varför?
Svarar du inte på medlemmarnas skrivelser i din förening?

Sedan är det väl heller inte så svårt att förstå att HSB-ledamoten har ett särskilt ansvar eftersom denna ledamot är tillsatt på premisserna att denna ledamot ska vägleda de andra.
Är det för att du är HSB-ledamot som du inte förstår detta?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad tycker du om styrelsen? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2018-11-26 22:57
Hur ett stamrörsbyte INTE ska genomföras i en brf Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 46 2011-08-22 03:17
HSB Omsorg avvecklad + intressekonflikt som ledamot för VD HSB Stockholm Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-10-13 13:37

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare