Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-07, 13:29
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Prövning av medlemskap i brf - Personliga egenskaper

I en annan tråd kan vi läsa
"...medlemskap kan nekas av fler skäl, bl.a. pga "personliga egenskaper".
Med detta avses att den sökande bevisligen tidigare har ägnat sig åt brottslig verksamhet, eller i tidigare fall gravt misskött sin bostad (bristande tillsyn, hygien, ohyra).
Som om det inte var komplicerat nog med de "ekonomiska förutsättningarna" för att beviljas medlemskap. Detta krånglar till behandlingen av ansökan om medlemskap i brf:en en bra bit mer.
Eftersom det ej heller för de "personliga egenskaperna" finns några tydliga riktlinjer så blir bedömningen bara ännu mer subjektiv." Admin.

Jag vet inte var man skall söka alls efter de riktlinjer som finns och efterlyser dessa.

Dessa regler antar jag, måste till viss del vara avhängiga föreningars specifika förutsättningar. Storleken på föreningen kan avgöra om en bedömning är rätt eller fel exempelvis.
Sjukdom eller åldersrelaterade oförmågor skulle i minsta storleken av förening, 3 st lgh vilka även de kräva 3 st ledamöter i styrelsen, vara anledning nog för avvisande av medlemsskap. Men inte i annan förening där det finns medlemmar utöver styrelsen.

Men även andra föreningar skulle kunna få olägenheter av en sådan medlem, sorgligt nog. Det är ju inte Brf:en som beslutar om "god man", hemtjänst eller bostadsbidrag t ex.
Nu är vi ju goda grannar och tar efterhand på oss somliga av dessa uppgifter ändå. Jag har gjort det själv. Men det är ett stort ansvar. Man vill inte att någon skall behöva lida för att de råkar bo i en brf. Och många människor varken kan eller vill sköta detta åt någon annan.

Det finns säkert många fler aspekter på denna fråga och jag skulle gärna se att det blir diskussion om detta. Gärna specifika händelser ur olika synvinklar då jag tror att detta ändå inte är så ovanligt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rutiner för ansökning av medlemskap i Brf steiermark Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-07-30 16:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare