Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-18, 07:53
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Fråga Revisorer - Styrelsens lakejer

Då föreningsstämman väljer auktoriserad revisor, borde denne absolut inte ta styrelsens parti. En seriös revisor skall i mina ögon nagelfara styrelsen inte bara vad gäller kvitton etc utan även hur eventuella upphandlingar skötts. Således ta tillvara medlemmarnas (och statens=skatteverkets) intressen.

Om man nu bara är ute efter arvodet, bör man ju se till att medlemmarna är nöjda. Eller?!

Vad händer om föreningen blir utsatt för en skatterevision och inte betalat skatt för förmåner styrelsen tagit ut 'alldeles på egen hand'? Det är väl föreningen som får stå för räntor och straffavgift?
Svara med citat
Gammal 2013-03-18, 12:13
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Revisorerna kvalitetsbedömmer inte styrelsens arbete.

Revisorerna uttalar sig om redovisningen är i tillräcklig och visar bolagets ställning och resultat.

Dessutom tar de stickprov för att hitta oegentligheter.

Mindre fel påtalas inte.

Alltså även den sämst skötta föreningen (taskiga upphandlingar, dåliga affärer mm) kan få en ren revisionsberättelse.

Det är styrelsen och ingen annan som är ansvarig för hur föreningens affärer sköts. Är det inte till belåtenhet för stämman, skall ny styrelse tillsättas.

Alltså, man måste förstå vad revisorn säger. "Jag tycker att redovisningen ger en rättvisande bild av bolagets ställning och resultat" är inte detsamma som att "jag tycker att redovisningen visar att föreningen har skötts bra".
Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 18:50
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard Revisorernas ansvar.

Harald jag tror inte att Inga-Britt Ahlenius skulle hålla med dig. Det är väl klart att kvalitetsbedömning av styrelsens arbete ingår i arbetsuppgifterna. Att sedan revisorerna påstår detta för att göra det lätt för sig och på så sätt tjäna mer pengar är en helt annan sak. Vem fan ska granska styrelsen om inte revisorerna?
Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 19:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Gör revisorer en kvalitetsbedömning av styrelsen?

Fast är det inte som Harald säger? Jag har i alla fall aldrig sett en revisionsberättelse där revisorerna skrivit något om mindre begångna fel.

Inga-Britt Ahlenius är definitivt inte vilken revisor som helst, och det är en sak vad hon och vi tycker att revisorerna borde göra, men kanske en annan sak vad som verkligen görs?

Det är kanske en definitionsfråga vad man menar med "kvalitetsbedömning". Är det helt uppenbart för alla att styrelsen gjort något helt galet så finns det säkert ett antal procent av dessa fall där revisorerna uttalar sig om gjorda upphandlingar och dylikt.

Det finns ingen som granskar revisorerna, eller ens har möjlighet att göra detta så det finns nog egentligen ingen som vet vad som görs i praktiken av respektive revisor (klart är att det varierar från revisor till revisor, eftersom de inte har några konkreta riktlinjer att följa)... men att döma av hur revisionsberättelserna ser ut kan man ganska lugnt konstatera att revisorerna i brf:ar gör så lite de bara kan.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 20:06
Exa-medlem

Standard Revisorernas arbetsuppgifter

Nej mindre fel som inte har någon betydelse behöver man inte ägna tid åt däremot kvalitetsbedömning så att man vet om det begåtts större eller mindre fel. Att revisorerna kommer så lättvindigt undan beror ganska säkert på att stämmodeltagarna inte vet något om detta och ingen vill frivilligt ställa sig upp och göra sig till åtlöje. Sedan vet jag också att revisorerna gör det lätt för sig och inte gör vad de ska.
Det är definitivt skillnad på vad de gör och vad de borde göra. Detta gäller speciellt HSB där samma revisorer som när de ägdes av HSB fortfarande reviderar HSBföreninga, t.ex. Malmö och de olika brf.
Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 20:29
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard samma

http://www.borevision.se/kontor/index.html

Toppen har sett lika ut sedan "eldkvarn brann".
Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 23:39
Yotta-medlem

Standard

Kulan: Du lägger andra värden i "kvalitet" än jag.

Men läs revisionsberättelsen noga, de redovisar öppet vad de står för. Och det har ingenting med hur bra föreningen går, eller hur bra affärer man har gjort att göra alls.

Ger redovisningen en rättvisande bild av bolagets ställning och resultat? Ja då så, ren revisionsberättelse!

Kolla te x denna:

http://www.alvhemmakleri.se/sites/al...43E17148BF.pdf

Precis såld, så snabba er, länken kanske slutar fungera. Mäklaren skrev att detta var en otroligt stark förening, och att nyckeltalen talade sitt tydliga språk.

Tja, föreningen har gått kraftigt med förlust sedan den startade, styrelsen fattar inte att om man tror att underhållet 10 år frammåt kostar 4 miljoner, så bör avsättning till fond vara 1/10 av detta, och belåningen/lgh är i paritet med ett nybygge.

Revisorn? Ren berättelse.

Sanningen? Här kommer det bara bli dyrare för de boende. Riktig mycket dyrare....
Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 19:46
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Revisorsproblemet

Den länkade bostadsrättsföreningen är enligt min mening inte alls så dålig som du påstår Harald, i min räknesnurra får den ganska bra betyg.

Men bortsett från det håller jag helt med dig och alla andra, om revisorernas brist på engagemang, och den fula ovanan att lämna "rena" revisionsberättelser, oavsett hur illa föreningarna är skötta. Det här är en lite bortglömd fråga, men ett stort problem i bostadsrättsvärlden.

Det här problemet måste belysas mer!
Gammal 2013-03-20, 21:51
Yotta-medlem

Standard

Kul att just du räknade på den föreningen. Vi tittar delvis på lite olika sätt tror jag.

Jag anser att målsättningen för varje förening bör vara att de fördyringar som kan komma renodlas till att vara endast prishöjningar (eg. inflation) på driftssidan.

I princip allt annat skall löpande täckas av avgiften. Det kan ta några år att komma dit, men i den länkade föreningen har de ju själva räknat ut att kommande 10 års underhållsbehov uppgår till 4 miljoner. Då bör avsättningen till fond vara 1/10 = 400 000 kr. Som de gör nu, så kommer istället avskrivningarna öka rejält vilket tynger resultatet.

Sedan lånen, såg du inte dem? Varje lgh var ju skyldig ca 700 000 kr vill jag minnas, samtidigt så amorterar ju föreningen ingenting löpande. 23 lgh och 17 miljoner i lån var det nog.

Nej, allt läggs på lokalerna (kanon så länge de är uthyrda) samt hyresrätterna, men dessa vet man ju ej när de blir sålda. Kan ju ske om 30 år.

För en KÖPARE, som idag får betala för att mäklaren prisat in den konstlat låga avgiften (Ca 1 300 Kr för 71 m2 vill jag minnas), så är det ju en vansinnesaffär.

De behöver alltså acka 4 mille de 10 närmsta åren, och hittills så går de istället oftast back.
Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 22:46
Exa-medlem

Standard

Jag håller med Borättexperten. Den här brf är inte alls dålig. Förlusterna beror till stor del på att man kostnadsfört stora investeringar och det slår ju snett mellan åren. Sedan kan man ju frågan varför revisorn godkänt detta. Det borde han/hon inte ha gjort.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur många revisorer ska föreningen ha? Eliza-Izabell Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-11-14 12:42
Välja revisorer i brf mborg Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2009-06-15 21:53
Val av styrelseledamöter och revisorer i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:55
Externa revisorer per_a Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-10-12 16:31
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 02:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare