Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-15, 20:34
realtor realtor är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Väsentlig förändring

Vad händer och vad måste/bör man tänka på om en bostadsrättshavare till en lokal med ansenliga kvadratmeter och med stor andel i föreningen vill sälja med möjlighet att en köpare kan bygga om till lägenheter?
Antar att här finns "tusen" saker av vikt att beakta, kanske ny ekonomisk plan, hur blir det med andelstalen?

Hyran per kvm lokal är idag betydligt högre än hyran kvm bostad, vad händer med detta, osv?

Tacksam för all input ni kan ge för hur ska jag veta svaren när jag inte ens kan frågorna.
.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 13:45.
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 20:52
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Om bostadsrättshavare till stor lokal med stor andel i föreningen vill sälja

Kolla upplåtelseavtalet/kontraktet!!

Ofta står det något i stil med:
"Lokalen/bostaden får ej användas till något annat än det avsedda"

Så hur en innehavare av bostadsrättslokal ska kunna bygga om och ändra upplåtelseform för lokalen, förstår jag inte.

Han får väl förhandla bra med styrelsen, idén kan ju vara bra för föreningen också. Men kanske ska föreningen göra detta istället? Alltså köpa tillbaka lokalen först?

Sedan måste givetvis styrelsen gå till stämman och cleara alltihop, både ev. återköp eller ev. tillstånd till nuvarande innehavare.

Sen har vi bygglovet också. Det söker den part som vill genomföra projektet.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-04 klockan 19:43. Anledning: Länkat till Faktabanken om upplåtelseavtal
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 21:12
Tera-medlem

Standard Om lokal köps tillbaka för att omvandlas till lägenheter

Ska lokalen köpas tillbaka för att sedan förvandlas till lägenheter (ingen efterfrågan på stora lokaler) krävs en stor insats av styrelsen för projektering av detta, vilket jag inte tror låter sig göras. Det ska ju dessutom vara lönsamt.

Snarare sannolikt bättre att koncentrera sig på vad som måste tas i beaktande när frågan kommer om tillåtelse att bygga om till bostäder.
Bostadsrätten är upplåten med användning lokal, så tillstånd till ändring kommer att komma upp för denna bostadsrättslokal.

Bygglovet ser jag närmast som en formalitet och det är ju precis som du nämner inte föreningens problem.
Gammal 2012-03-15, 21:50
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Bygglov, kalkyl, värdering, marknadsanalys/färdig spekulant

Sådana här ärenden skickar man direkt tillbaka till frågeställaren, alltså lokalinnehavaren i detta fall.

Styrelsen ska inte lägga ner tid på bara en fråga. Vill han verkligen genomföra detta, eller sälja till någon som sen ska genomföra det, så får han riskera lite pengar och tid först.

Styrelsen ska kräva:
Bygglov
Kalkyl
Värdering
Marknadsanalys/eller färdig spekulant.

Sen börjar förhandlingen med styrelsen.

Sen stämman.

Och sen styrelsen igen med avtal/pris/kontrakt.

Vill frågeställaren inte lägga ner tid/pengar, så ska inte heller föreningen göra detta.

Exakt samma förfarande som gäller när någon medlem vill bygga ut vind eller liknande.
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 23:38
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Bostadsrättshavaren kan inte på egen hand stycka upp bostadsrätt

Vad jag förstår är hela lokalen idag endast en (1) bostadsrätt. Vill man göra om lokalen till flera lägenheter som ska kunna säljas var för sig så kommer man nog inte undan att föreningen måste ta tillbaka den nuvarande bostadsrätten och sedan upplåta flera nya bostadsrätter.

Bostadsrättshavaren kan alltså inte på egen hand "stycka upp" den nuvarande bostadsrätt i flera bostadsrätter.
Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 11:56
Tera-medlem

Standard Varför måste föreningen vara den som upplåter nya bostadsrätter?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Vad jag förstår är hela lokalen idag endast en (1) bostadsrätt. Vill man göra om lokalen till flera lägenheter som ska kunna säljas var för sig så kommer man nog inte undan att föreningen måste "ta tillbaka" den nuvarande bostadsrätten och sedan upplåta flera nya bostadsrätter.
Bostadsrättshavaren kan alltså inte på egen hand "stycka upp" den nuvarande bostadsrätt i flera bostadsrätter.
Ja, lokalen är en bostadsrätt och kan sannolikt göras om till uppåt 12 lägenheter.
Vad stödjer resonemanget att föreningen måste vara den som upplåter nya bostadsrätter (för boende). Kan du peka mig i någon riktning där jag kan läsa på detta?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Sådana här ärenden skickar man direkt tillbaka till frågeställaren, alltså lokalinnehavaren i detta fall.

Styrelsen ska inte lägga ner tid på bara en fråga. Vill han verkligen genomföra detta, eller sälja till någon som sen ska genomföra det, så får han riskera lite pengar och tid först.

Styrelsen ska kräva:
Bygglov
Kalkyl
Värdering
Marknadsanalys/eller färdig spekulant.
Detta låter definitivt rimligt. Nu fick du mig att växla upp tänket på "rätt" nivå.
Gammal 2012-03-17, 08:07
Yotta-medlem

Standard Upprätta nya bostadsrättsavtal mellan förening och medlem

Citat:
Ursprungligen skrivet av realtor Visa inlägg
Vad stödjer resonemanget att föreningen måste vara den som upplåter nya bostadsrätter (för boende).
Har för mig att SBC tog upp detta någon gång men jag minns tyvärr inte var.

En sak som måste göras är att upprätta nya bostadsrättsavtal mellan föreningen och medlemmen för varje ny bostadsrätt, och utöka bostadsrättsföreningens lägenhetsförteckning med de nya bostadsrätterna.

Om lokalens årsavgift per kvm inte skiljer för mycket från föreningens övriga bostadsrätter kanske man kan behålla detta även för de nya bostadsrätterna.

Vill man minska risken att något går snett kanske man bör anlita en jurist.
Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 10:29
perarner perarner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Fråga Ska bostadsrättshavare bli fastighetsägare?

Är tanken att en BRH ska bli "fastighetsägare" och hyra ut lägenheter i föreningens fastighet eller är det tanken att stycka upp i ett antal bostadsrätter och "sälja vidare"?

Hur ska man lösa ansvaret för fastigheten, är föreningen ansvarig för värme, el och ventilation även om någon styckar upp sin bostadsrätt i 12 delar och installerar nya elcentraler, badrum, avlopp, kök, etc?

Vilken rätt har en framtida hyresgäst gentemot bostadsrättsföreningen?
Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 12:13
Tera-medlem

Standard Vill sälja lokal till någon som sedan styckar upp i bostadsrätter

Citat:
Ursprungligen skrivet av perarner Visa inlägg
Är tanken att en BRH skall bli "fastighetsägare" och hyra ut lägenheter i föreningens fastighet eller är det tanken att stycka upp i ett antal bostadsrätter och "sälja vidare"?
Jag kan tänka mig att den nuvarande bostadsrättshavaren vill sälja hela lokalen till någon som sedan styckar upp och säljer vidare som bostadsrätter avsedda för boende.

Citat:
Ursprungligen skrivet av perarner Visa inlägg
Hur ska man lösa ansvaret för fastigheten, är föreningen ansvarig för värme, el och ventilation även om någon styckar upp sin bostadsrätt i 12 delar och installerar nya elcentraler, badrum, avlopp, kök, etc?
Vilken rätt har en framtida hyresgäst gentemot bostadsrättsföreningen?
Det här var bra frågor som jag får lägga till min lista på saker att fördjupa mig i.
Gammal 2012-03-17, 17:19
Yotta-medlem

Standard Sänkt avgift/kvm för nya bostadsrätter ger höjda andelstal för övriga

Citat:
Ursprungligen skrivet av realtor Visa inlägg
Hyran per kvm lokal är idag betydligt högre än hyran kvm bostad, vad händer med detta, osv?
Om jag förstått det rätt så avses med "hyran" årsavgiften och att den är betydligt högre per kvm för lokalen än för de gamla bostadslägenheterna.

En sänkt avgift per kvm för de nya bostadsrätterna innebär att de gamla lägenheterna kommer att få höjda andelstal för sin årsavgift.
Det lär nog de med gamla lägenheterna söka förhindra att något sådant röstas igenom.

Men lokalinnehavaren kanske accepterar att de nya bostadsrätterna får betydligt högre årsavgift per kvm än de gamla bostadsrätterna?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 13:46.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förändring av en lägenhet i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 1 2016-02-12 10:03
Väsentlig förändring - ny ekonomisk plan i brf? nojo Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 19 2010-09-29 10:41
Ansöka om bygglov för väsentlig förändring av fastigheten - styrelsens rätt Peter B Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2009-07-14 22:36
Väsentlig förändring av brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2009-05-27 13:22
Väsentlig avgiftshöjning i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare