Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-03, 10:21
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Sociala,ekonomiska och tekniska skäl - Förändring av lägenhet

Hej Forum!

Är det någon som har en uppfattning om vilka förändringar man får göra i sin lägenhet? Jag har för avsikt att sätta takfönster i min vindsvåning.
Räknas taket som fasad? Jag skulle kunna sätta ett fönster i gaveln också. Men vilka begränsningar gäller?
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 12:16
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Tillåtet att sätta in fönster i brf-lgh?

Vi vet ju inte vad stadgarna i din brf säger (eller hur din brf ser ut), men föreningen ansvarar för fasaden så något fönster kan du inte sätta in i gaveln utan föreningens (skriftliga) tillstånd.

En bra fråga om taket räknas som fasad. Jag vet inte, men oavsett vilket så ansvarar föreningen för taket (om inte era stadgar säger annat, vilket kanske inte är så troligt). Dvs du kan endast sätta in takfönster efter föreningens medgivande.

Frågan är hur föreningen vill lösa problemet med kostnaderna för framtida underhåll.

Dina önskemål skulle jag vilja hänföra till ett stämmobeslut i din brf.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 12:45
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Riksbyggens Örebrohus18 hade tidigare i sina stadgar att för sina BRF-småhus svarade bostdsrättshavaren även för yttre tak och väggar.
Den auktoriserade revisorn upptäckte så småningom detta och menade att det stred mot BRL.
Efter kontakt med en jurist på Riksbyggen såg man sig tvungen att ändra stadgarna så att föreningen svarade för yttre underhållet även på småhusen.
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 12:54
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Kan ansvar för yttre underhåll läggas på bostadsrättshavare?

Ja, detta är i och för sig inte prövat rättsligt, mig veterligen, men det är nog väldigt svårt att lägga över ansvaret för yttre underhåll på bostadsrättshavarna.

Man tycker kanske att detta borde vara möjligt för småhus, men inte ens där ges denna möjlighet.

Jag har aldrig hört talas om att ansvaret för yttre underhåll flyttats över från föreningen till de enskilda boende (detta exempel från Riksbyggen är nytt för mig), men vi har ju sett i detta forum att försök till detta ändå har gjorts (inte bara genom s.k. "självförvaltning" i flerbostadshus för mindre saker).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 17:27
Mega medlem

Standard sociala, ekonomiska och tekniska konsekvenser.

Hej!
Har för mig! att jag läst någonstans? att man får ändra i sin lägenhet så länge det inte medför sociala, ekonomiska och tekniska konsekvenser för föreningen.

Jag menar, om styrelsen skulle motsätta sig takfönster av någon obegriplig, oöverstiglig anledning, finns det ju åtskilliga exempel på att det är socialt, ekonomiskt och tekniskt genomförbart, framför allt genomförbart sett ur stadskontorets perspektiv. (som skulle kunna vara prejudicerande, för en styrelse), typ, undrar? tycker jag.

Samma sak gäller även ett gavelfönster, typ ateljefönster, de är ju vanliga.
.
Vilka skäl skulle vara giltiga för styrelsen att motsätta sig detta?

Där är alltid underhåll på en gavel, vilket gäller för ett ateljefönster också. Dock är det är inte mer kostnader kring ett ateljefönster än gavelunderhåll, höftar jag. Isoleringsvärdena anses också vara väl tilltagna för klimatet.

Takfönster är så gott som underhållsfria tills det är dax att byta, (30 år) Underhållsåtagandet skulle vara inskrivet i köpekontraktet, samt ev bygggarantikostnader kring installationen.

Jag undrar! de kan väl inte motsätta sig godtyckligt?
Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 13:57
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Kan styrelsen neka installation av fler fönster?

Citat:
Ursprungligen skrivet av pjärlumjär Visa inlägg
Jag undrar! de kan väl inte motsätta sig godtyckligt?
Jo, styrelsen kan motsätta sig fler fönster. Om det sedan kan ses som godyckligt eller inte att motsätta sig installation av fler fönster enbart pga att föreningen ansvarar för underhåll av fasad och tak (om det blir styrelsens motivering) kan diskuteras.

Ett förslag är att lämna in dina önskemål till styrelsen i din brf och se vad du får för svar, så kan vi sedan diskutera utifrån styrelsens svar.

Citat:
Underhållsåtagandet skulle vara inskrivet i köpekontraktet, samt ev bygggarantikostnader kring installationen.
Men om man inte kan lägga över ansvaret för yttre underhåll på enskilda medlemmar så kan man inte detta och en sådan skrivning i ett kontrakt skulle därmed inte vara förenligt med lagen.

Citat:
om styrelsen skulle motsätta sig takfönster av någon obegriplig, oöverstiglig anledning, finns det ju åtskilliga exempel på att det är socialt, ekonomiskt och tekniskt genomförbart, framför allt genomförbart sett ur stadskontorets perspektiv. (som skulle kunna vara prejudicerande, för en styrelse)
Visst kan man tycka detta (även om prejudicerande fall bara uppstår genom beslut av HD), men frågan är vilka konkreta rättsliga rättigheter en medlem har gentemot föreningen. De är generellt sett inte många, och här är de inga om styrelsen säger nej.

Citat:
Där är alltid underhåll på en gavel, vilket gäller för ett ateljefönster också. Dock är det är inte mer kostnader kring ett ateljefönster än gavelunderhåll
Det skulle i detta fall bli fler fönster att underhålla och jag kan inte se annat än att det då blir högre kostnader för underhåll (och mer att hålla koll på för föreningen).

Citat:
Isoleringsvärdena anses också vara väl tilltagna för klimatet.
Jag kan inte uttala mig om ifall föreningens uppvärmningskostnader ökar genom att antalet fönster utökas, eller med hur mycket i så fall. Det överlämnar jag åt experterna inom detta område.

Citat:
Har för mig! att jag läst någonstans? att man får ändra i sin lägenhet så länge det inte medför sociala, ekonomiska och tekniska konsekvenser för föreningen.
Vet inte var du läst detta, men så är det inte formulerat i lag (och förmodligen inte heller i era stadgar). Låter som någon enskild persons tolkning av vad som gäller.

Vi vet fortfarande inte hur du bor så det är omöjligt att ge några synpunkter på vad som vore rimligt.
Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 14:33
Mega medlem

Standard

Hallo admin!
Jag har kollat lite på annat håll, och styrelsen kan inte neka medlem
en förändring om det ger inte föreningen någon skada, som jag fattar det. Det står i bostadsrättslagen kapitel 7, andra stycket om vilka rättigheter o skyldigheter jag har.
Finns det underhållskostnader kring detta skall jag ju självklart betala det via höjd hyra. Det finns ju åtskilliga föreningar som satt inglasade balkonger, med påtagligt ökat underhåll, men som kompenseras via höjda hyror.

Det låter inte som det finns ett rationellt skäl för styrelsen att säg nej, bara emotionellt. (okunskap i kombination med makt).
Men vad händer om de nekar mig detta? kan jag gå förbi styrelsen? Samma gäller ju isåfall ateljefönster (om vi låter energifrågan till proffsen) Det bör tilläggas att det sitter en äldra styrelse som spjärnar emot vid minsta förändring.
mvh
Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 22:30
perarner perarner är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Fråga Räcker styrelsebeslut?

Borde inte detta upp till en stämma (extra eller ordinarie)?
Jag har för mig att det ofta finns en skrivning i stadgarna med ungefär denna andemening ”Styrelsen eller firmatecknare får inte utan föreningsstämmans bemyndigande besluta om väsentliga förändringar av föreningens hus
Kan inte installation av nya fönster kvalificera sig som väsentlig förändring?
Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 18:29
Mega medlem

Standard

Intressant synpunkt! Jag vet inte om takfönster är av väsentlig grad, det ändrar inga grundkonstruktioner, ivarjefall, som för mig är väsentliga.
Någon som vet var kan jag få reda på det? Vem sätter definitionen på väsentlig förändring, inte rimligen en styrelse, eller stämma utan teknisk kompetens. De risker snarare att bli egenmäktiga "i god tro".
Om min tidigare tes stämmer, att man får genomföra förändringar, som inte får medföra; sociala, tekniska och ekonomiska konsekvenser för föreningen, skall väl okunnande inte få stå ivägen. Vad är sista instans för mig om de nekar? jag förmodar att styrelsen inte är sista instans.
mvh
Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 19:47
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Behövs det inte bygglov för en sådan sak?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förändring av en lägenhet i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 1 2016-02-12 11:03
Väsentlig förändring - ny ekonomisk plan i brf? nojo Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 19 2010-09-29 11:41
Förändring av årsavgiften i brf Mazchi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2009-12-17 00:24
Väsentlig förändring av brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2009-05-27 14:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare