Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-16, 16:05
resurs resurs är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Ansvar underhåll brf

bor i bostadsrätt hsb där ekonomin är mycket dålig hyrorna mycket höga och lägenheterna mycket svår sålda, om jag inte lyckas sälja min lägenhet utan den överlåts till hsb, kan dom i sin tur kräva mig på pengar för dåligt under håll på tapeter skador o.s.v ? har för mig att bostadsrätter säljs i befintligt skick och behöver inte ens städas ur.är själv måttligt intresserad av att renovera en lägenhet och få ut en bråkdel av värdet
Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 16:30
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Först vill jag korrigera dig lite i argumentet om HSB, Det är inte HSB som återtar bostaden, om du väljer att utträda ur bostadsrättsföreningen som medlem. Då återgår bostadsrätten till föreningen, och vad gäller underhållet i bostaden vid utträde så frigörs du från alla förpliktelser mot föreningen för alltid. Om det skulle vara så att du har misskött underhållet i bostaden, då kan du bli ansvarig för ytskikt, men jag anser detta som högst osannolikt.

När det gäller den dåliga ekonomin i din förening, då kan den ofta härledas till styrelsens brist på kompetens och HSB:s inverkan på föreningens löpande kostnader. HSB har som regel full insyn i föreningens ekonomi och kan därmed anpassa de kostnaden som de fakturerade föreningen för de förvaltningsuppdrag som jag förmodar HSB sköter i föreningen.

För att förbättra ekonomin i en bostadsrättsförening, då finns det bara en effektiv sak man kan göra, och det är att sänka förvaltningskostnaderna. Om föreningen anlitar typ HSB för teknisk och ekonomisk förvaltning, då vill jag påstå att om föreningen avslutar dessa förvaltningsavtal med HSB och ser sig om efter andra entreprenörer och/eller utför hela eller delar av förvaltningen i egen regi. Då kommer föreningens ekonomi att förbättras fort.
Gammal 2011-03-24, 07:33
resurs resurs är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

alltså måste föreningen ta imot lägenheten, vet att föreningen fått renovera lägenhetet rätt kraftigt för att sen kunna sälja dom ingen tidigare har aldrig då fått betala något, nu har vi en ny styrelse som verkar tro allt ska vara tip-top kan nya regler då börja gälla typ revor på tapeter.vet fall där föreningen övertagit lägenheter, repad dom för 100000 och sen fått en kr vid sin försäljning.var vänder jag mig om det skulle bli en tvist,
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 09:59
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av resurs Visa inlägg
alltså måste föreningen ta imot lägenheten, vet att föreningen fått renovera lägenhetet rätt kraftigt för att sen kunna sälja dom ingen tidigare har aldrig då fått betala något, nu har vi en ny styrelse som verkar tro allt ska vara tip-top kan nya regler då börja gälla typ revor på tapeter.vet fall där föreningen övertagit lägenheter, repad dom för 100000 och sen fått en kr vid sin försäljning.var vänder jag mig om det skulle bli en tvist,
Medlem med bostadsrätt i föreningen kan enligt lag återlämna rätten till boendet till föreningen. Detta är behäftat med vissa regler som jag inte går in på här och nu, men alla information om detta finns här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM .

Att styrelsen beslutar om renoveringar av återlämnade bostäder kan vara ett sätt att göra bostäderna mer attraktiva, men att sedan sänka bort bostadsrätten låter inte bra. Styrelsens uppgift i föreningen är att värna medlemmarnas ekonomiska intressen.

Varje medlem kan begära vid stämma att vis fråga granskas, för att göra detta på ett bra sätt, är att skapa opinion inom föreningen så att frågan stöds av fler. Man kan även upprätta motioner till stämman där frågorna behandlas genom votering eller på de sätt som motionsskrivare förordar.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nekat underhåll Micke_80 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 18:49
Styrelsens ansvar för yttre underhåll av brf Mialotta Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-19 08:18
Underhåll av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:48
Bostadsrättsförenings ansvar vid tillträdet, underhåll bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:37
Bostadsrättsförenings ansvar efter tillträdet, underhåll bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare