Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-14, 09:51
Eliza-Izabell Eliza-Izabell är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Hur många revisorer ska föreningen ha?

Jag är sekreterare i vår styrelse. Min fråga gäller hur många revisorer ska vi ha? Självklart ska föreningen ha en revisor utifrån som granska allt som har med ekonomi att göra. Men jag har hört att det är brukligt att styrelsen har även en intern revisor. Följdfrågan blir då: Vem ska denna interna revisor vara, någon ur styrelsen eller en bostadsrättsinnehavare som inte har styrelseuppdrag?
Tacksam om någon kan bringa lite ljus i frågan.
Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 11:42
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Eliza-Izabell Visa inlägg
Jag är sekreterare i vår styrelse. Min fråga gäller hur många revisorer ska vi ha? Självklart ska föreningen ha en revisor utifrån som granska allt som har med ekonomi att göra. Men jag har hört att det är brukligt att styrelsen har även en intern revisor. Följdfrågan blir då: Vem ska denna interna revisor vara, någon ur styrelsen eller en bostadsrättsinnehavare som inte har styrelseuppdrag?
Tacksam om någon kan bringa lite ljus i frågan.
Hej Eliza-Izabell. Skall försöka reda ut Dina frågeställningar.

Det skall framgå av föreningstadgan hur många revisorer som skall utses på den ordinarie föreningestämman samt hur lång deras mandatperiod skall vara. Normalt utses en till två interna revisorer och/eller en revisorsuppleant ur medlemsgruppen och deras mandattid omfattar tiden fram till nästa ordinarie föreningsstämma.

En extern revisor utses oftast om balansomslutningen överstiger en viss nivå eller om det kan befaras att det inom medlemsgruppen inte finns någon eller några lämliga revoisorer att granska styrelsens verksamhet och ekonomi.

Revisorerna utses av föreningsstämman att granska styrelsens arbete, således får de ej inneha uppdrag som styrelseledamöter eller suppleant till dessa för att det ej skall uppstå jävsförhållanden. Det är enastående viktigt att revisorerna har klart för sig vad deras uppdrag avser så att medlemmarna får fullt förtroende till att granskningen sker objektivt. Vi har sett alltför många inlägg i detta forum hur revisorer missköter sina uppdrag, och då inte enbart interna revisorer utan även externa s.k. auktoriserade revisorer.

Vi har även sett i media på sista tiden att branchen måste saneras för att återskapa förtroendet till revisionen. Det gäller i alla led allt från stora finansiella organisationer till små bostadsrättsföreningar.

För bostadsrättsföreningar gäller kap 8 i lagen om ekonomiska föreningar beträffande revision.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har föreningen rätt att ta ut straffavgift av medlem? salkin00 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-06-07 14:16
Välja revisorer i brf mborg Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2009-06-15 20:53
Val av styrelseledamöter och revisorer i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:55
Externa revisorer per_a Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-10-12 15:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare