Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-01, 16:37
PatrikPatrik PatrikPatrik är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard Gällande överlåtelse och försäljning av bostadsrätt

Hej
Jag har säkt runt på forumet och hittat ett antal liknande men inte relevanta trådar ang. min fråga så jag försöker här.

Jag och min sambo kommer flytta isär inom snar framtid.
Bor i Brf där båda är skrivna sedan start, och var båda med vid ombildningen av brf.
Dock står jag ensam på samtliga lån och vi har 50% var av ägarandel i lägenheten.

Nu till det kniviga.. Vi vill renovera lägenheten innan försäljning och behöver till detta ett renoveringslån på låt säga 130K. Problemet är att enl, banken så äger jag bara 50% av lägenheten och bär samtliga lån och därför är dom naturligtvis ovilliga att bevilja ett lån utöver detta. Min sambo är student och kan med denna inkomst knappast bli beviljad lån.

Därför funderar vi nu på hurvida det smidigaste är att överlåta hela lägenheten på mig, för att därigenom lösa lånebiten och sedan dela på ev. vinst vid senare försäljning.
Det kommer bli en ganska stor vinst vid försäljning och vi vill att allt ska gå rätt till så att ingen blir sittande med konstigheter efteråt.

Är detta ett vettigt sätt att lösa situationen på? Med ett Gåvobrev i tre ex till oss samt styrelsen?

Min sambo är väl skyddad av sambolagen dessutom så det bör ej föreligga någon risk för henne att skriva över brf till mig?

Ett stort tack för hjälp

PatrikPatrik
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 03:54
Medlem

Standard

Ingen?...........
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 07:45
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Ägarförhållande

Ägarförhållande

Ägarandelen bruka spegla vinstfördelningen. Om ni skulle föra över bostaden på dig som 100%-ig ägare, då kommer du vara den som har rätten till hela vinsten vid en försäljning för bostaden. Det finns några saker som ni skulle kunna gör. Upprätta ett avtal mellan er som reglerar vinstfördelningen vid försäljning av bostaden. Eller att du köper los din partners andel med den förväntade vinst som en försäljning skulle generera.
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 10:58
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Kanske kan du gå i borgen för hennes lån? Eller annan lämplig person?
Det finns säkert ett antal kreativa lösningar på ert problem. Det är bara det att det enbart är ni som känner till relevanta fakta, så det är svårt att komma med något förslag.
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 13:35
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

ett alternativ är att ta kontakt med en annan bank.

Boka tid och ha alla papper och uträkningar med er till mötet, detta imponerar på banktjänstemannen som ser att ni är seriösa.

Ta lånet med båda som låntagare. På detta vis spelar äganderätten mindre roll.

Kontrollera även ROT-avdrags reglerna vad som gäller för renovering innan flytt, har för mig att man inte kan söka ROT-avdrag för renovering som är gjord precis innan försäljning.

Har ni även gått i tankarna om ni får tillbaka dessa 130K vid ev försäljning?
Att lägga så mycket pengar som kanske ger 60-70K "extra" vid en försäljning är en ganska dålig affärsplan

Vilka typer av renoveringar är det som ni tänkt göra?
Hur gammalt är det som ni tänkt renovera?
Vilket skick är det i?

Många motfrågor blir det..
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 14:38
Medlem

Standard

Tack snälla för alla svar och jo, det är väl lite i dom banorna vi funderar.
Försäljningen av bostaden kommer ske sannolikt innan årsskiftet och vi är ganska övertygade om att den kostnad renoveringen innebär kommer btala sig, då det är ett badrum i dåligt skick som måste renoveras samt ett nedgånget kök.
Men vem vet, kanske det är så marginell vist så man borde strunta i det?

Att sedan börja lägga om lånen för att få ett renoveringslån känns också lite dumt i.o.m att vi har för aviskt att sälja inom kort.

Det jag funderar lite på är dock om det inte är så att sambolagen reglerar/skyddar gällande vinstfördelning efter försäljning?
Det finns ingen osämja oss emellan och vi vill bara lösa det på bästa/enklaste vis utan massa skattetekniska probmem i efterhand.

PatrikPatrik
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 16:19
Yotta-medlem

Standard

I mina ögon så är badrum och/eller kök de delar av en lägenhet som köparen oftast gör om efter ett köp, vilket i många fall gör säljarens renoveringsarbete helt onödigt.

Lite färg på väggar i andra rum brukar ofta räcka för de flesta.

Det du tappar genom att inte göra vid badrum och/eller kök är de som "bara vill flytta in". Istället får du seriösa köpare som förhoppningsvis ser potentialen med att få göra om både badrum och kök så som de själva vill.

utan att veta storlek på ert badrum och kök så låter 130K lite för att renovera båda alternativen.

Jag har ett badrum (toalett och dush) på ca 2 kvadratmeter.
Fick offert på jobbet (inklusive "standard" vask, toalett, blandare) på ca 80K.

Beroende på hur slitet ert kök är och planlösningen kanske det räcker med att lämna iväg luckorna för sprutmålning samt lägga ett billigt laminat eller plastmatta? Borde inte kosta många kronor.

För det mesta räcker det att det ser fräscht och rent ut vid en visning.... om det är tip-top renoverat brukar begränsa eventuella köpares fantasi om hur de skulle vilja möblera lägenheten.
Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 18:20
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
I mina ögon så är badrum och/eller kök de delar av en lägenhet som köparen oftast gör om efter ett köp, vilket i många fall gör säljarens renoveringsarbete helt onödigt.

Lite färg på väggar i andra rum brukar ofta räcka för de flesta.

Det du tappar genom att inte göra vid badrum och/eller kök är de som "bara vill flytta in". Istället får du seriösa köpare som förhoppningsvis ser potentialen med att få göra om både badrum och kök så som de själva vill.

utan att veta storlek på ert badrum och kök så låter 130K lite för att renovera båda alternativen.

Jag har ett badrum (toalett och dush) på ca 2 kvadratmeter.
Fick offert på jobbet (inklusive "standard" vask, toalett, blandare) på ca 80K.

Beroende på hur slitet ert kök är och planlösningen kanske det räcker med att lämna iväg luckorna för sprutmålning samt lägga ett billigt laminat eller plastmatta? Borde inte kosta många kronor.

För det mesta räcker det att det ser fräscht och rent ut vid en visning.... om det är tip-top renoverat brukar begränsa eventuella köpares fantasi om hur de skulle vilja möblera lägenheten.
Jo det har du förmodligen rätt i, dock är vitvarorna i köket i det närmaste helt slut och köket i övrigt riktigt snuskigt så något lär man ju fixa i ordning, men det går som du säger att göra ed enklare medel. Däremot har vi fått papper på två ställen i badrum med "förhöjda fuktvärden" så jag antar att dettta måste åtgärdas hur som helst och föreningen står även för bytet av golvbrun i samband med renovering.
Svara med citat
Gammal 2010-08-03, 21:42
Yotta-medlem

Standard

Som sagt, det är inte billigt att renovera varken badrum eller kök.

Oavsett om ni har fått papper på att det finns förhöjda värden i badrummet så kan ni sälja, så länge ni informerar köparen om det.

Ett "fulare" knep är att med lägenheten i befintligt skick ta dit mäklare som får "värdera" läget på marknaden för er lägenhet.
Skriva ett kontrakt där det står att mäklaren endast får betalt OM lägenheten blir såld.

Prova sedan marknaden med att låta mäklaren annonsera och ordna visning.
Det går alltid att avböja förslagen om ni inte får ett pris som ni skulle kunna acceptera.

Om det blir ett bra pris redan där så har ni "sparat" ränta och andra avgifter för ett lån på 130K.... ni slipper renoverings stöket med allt vad det innebär.

Ett förslag bara
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Krav på dokumentation, behörig personal, gällande försäkringar vid försäljning i brf Dingo Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 10 2011-07-08 17:53
Överlåtelse, förvärv av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:35
Överlåtelse, övergång av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:34
Försäljning av bostadsrätt - ska mäklaren ha provision? kanki Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-01-13 19:18
Försäljning av bostadsrätt, nyhet i deklarationen Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2008-03-25 22:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare