Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-22, 13:06
Nils Nils är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Standard Ansvar efter försäljning av bostadsrätt

Vad har säljaren för ansvar gentemot en köpare av BRF lgh vid fel?

Tänk scenariot.

Badrummet är nyrenoverat av fackman (men tillsammans med mig) vi gjorde det på kvällstid dvs inte i hans firma med kvitto osv utan genom tjänst/gentjänst och det finns inget intyg.

Det är såvitt jag vet utfört enligt alla konstens regler när det utfördes med alla special gipsskivor ångspärrar/fuktspärrar etc. och vi har inga som helst problem innan en försäljning. vi har följt de rekommendationer som finns.

Låt oss säga att det ändå är något fel som upptäcks i framtiden, (tex tätskiktet spricker av okänd anledning efter vi har sålt lägenheten, vilken skyldighet har då jag som säljare? Låt oss anta att det vid köpet inte verkar vara något fel.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 13:29.
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 15:29
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Om man utför en renovering i egen regi när det gäller våtutrymmen så är kan det vara av vikt att att dokumentera vad och hur man har utfört renoveringen. För att en dokumentation ska vara trovärdig, så är det att rekommendera att fotografera alla steg som ingår i en renovering av våtutrymmet och spara alla kvitton och fakturor som omfattar renoveringen. Det kan vara bra att föra någon typ av dagbok under arbetet, och i den notera eventuella brister som upptäcks under arbetet, och som givetvis fixas under renoveringen.
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 15:47
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nils Visa inlägg
Hejsan

Kort fråga, (som säkert har ett långt svar). Vad har säljaren för ansvar gentemot en köpare av BRF lgh vid fel?

Badrummet är nyrenoverat av fackman (men tillsammans med mig) vi gjorde det på kvällstid dvs inte i hans firma med kvitto osv utan genom tjänst/gentjänst och det finns inget intyg.

Låt oss säga att det ändå är något fel som upptäcks i framtiden, (tex tätskiktet spricker av okänd anledning efter vi har sålt lägenheten, vilken skyldighet har då jag som säljare? Låt oss anta att det vid köpet inte verkar vara något fel.
/Nils
Väldigt lite, faktiskt.
Säljaren har upplysningsplikt och köparen undersökningsplikt.
Är jobbet fackmannamässigt utfört skall det räcka. Det är försäkringsbolaget som kan ha invändningar och då är det bra att ha gjort som Trötter föreslår.
Efter tio år gäller inga garantier i alla fall.
Det kan ju handla om dolda fel förstås....
http://www.doldafel.se/
http://www.viivilla.se/sakerhet-och-...dolda-fel.aspx
...och vad det gäller den saken är som du kommer att märka, mycket att säga. Varje fall är unikt.

"tex tätskiktet spricker av okänd anledning "
Just detta går faktiskt att svara på. Är anledningen okänd är det inte säljarens ansvar, däremot blir det den nuvarande ägarens försäkringsbolags uppgift att mot självrisk ersätta skadan.

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt!
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt
Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt?

Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller?
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad?
Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt?
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf?
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar?
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf?
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf?
Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt
Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening
Målning av fönster i brf
Utlovad havsutsikt finns ej
Lokal eller lägenhet!
Installation av nytt TV-uttag i lgh
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum?
Störande granne i brf dolt fel?
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter?
Samma andelstal i brf men olika avgifter?
Tips från den nakna mäklaren
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem
Sälja bostadrätt utan mäklare

Senast redigerad av Admin: 2012-02-27 klockan 15:50. Anledning: tex tätskiktet spricker av okänd anledning ADMIN: Lagt till länkar
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 17:27
Medlem

Standard

OK, men om vi inte vet om att det är något fel så måste ju vår upplysningsplikt vara fullgjord?

Om det nu visar sig att vi missat något, dvs det är inte tätt någonstans utan är s.k. dolt fel som upptäcks något år efter försäljning, gäller det verkligen för BRF? Är inte det bara villa/radhus?

Jag har för mig att köparen tar över allt ansvar från säljaren, vad är det egentligen för lagar som reglerar detta?

/Nils
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 18:08
Yotta-medlem

Standard

Citat:
OK, men om vi inte vet om att det är något fel så måste ju vår upplysningsplikt vara fullgjord?
Ja. Om ni upplyst om allt ni känner till.
Citat:
Om det nu visar sig att vi missat något, dvs det är inte tätt någonstans utan är s.k. dolt fel som upptäcks något år efter försäljning, gäller det verkligen för BRF? Är inte det bara villa/radhus?
Det kan gälla för allt möjligt, båtar, bilar m m. Det handlar lite om vad man kan förvänta sig o s v. Varje fall är unikt och det är inte sagt att dolt fel automatiskt betyder att köparen har rätt. Det kan bli en rättsligt fråga till slut. Handlar det om stora pengar är det inte ovanligt att man anlitar en jurist.
Det kan vara lite speciellt med BR, som du säger "köparen tar över allt ansvar från säljaren" brukar gälla. Men varje fall är också unikt.
Citat:
Jag har för mig att köparen tar över allt ansvar från säljaren, vad är det egentligen för lagar som reglerar detta?
/Nils
Vilka lagar som gäller kan jag inte svara på, tyvärr. Men här är ett lämpligt ställe att fråga på. http://www.juridikfokus.se/forum/

Ge gärna feed-back här så vi också får veta.
Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 11:44
Medlem

Standard

Jo men jag antar att dolt fel ligger under jordabalken och BRF ligger väl inte under den om jag minns rätt?

Någon som vet?

/Nils
Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 13:44
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag hittade en uppsats (examensarbete) från Juridicum i Lund som handlar om felansvaret vid köp av bostadsrätt. Den kanske kan ge något?

Bl.a. sägs i den att det - som du också är inne på - är Köplagen och inte JB som primärt reglerar felansvaret. Dock "finns det möjlighet" att tillämpa felreglerna i JB eftersom köp av bostadsrätt uppvisar stora likheter med köp av fastighet.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 13:31.
Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 16:10
Medlem

Standard

Admin har också skrivit detta i ett inlägg men jag förstår inte hur det kan vara så satans svårt att ta reda på detta. Hur kan ett så viktigt område sakna explicit regelverk för hur de hanteras.

Well, eftersom köp av bostadsrätt inte regleras i jordabalken (1970:994) utan en bostadsrätt räknas som lös egendom och regleras därför i köplagen, så får man gå till denna lag för att se vad som gäller.

Det var förresten ett riktigt bra dokument du tipsade om! Tack för det!!!

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 13:31.
Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 11:20
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Admin har också skrivit detta i ett inlägg men jag förstår inte hur det kan vara så satans svårt att ta reda på detta. Hur kan ett så viktigt område sakna explicit regelverk för hur de hanteras.
Kolla Drjohans senaste postningar så förvånas du inte. Han visar också på att de regelverk som trots allt finns, överhuvudtaget inte efterlevs. Så Lagar och regelverk är ingen garanti, utan myndigheterna slår ifrån sig och hävdar att allt måste drivas som civilmål.

Avhandlingen från Lund nedan säger i princip att "varje fall är unikt".

Vad det gäller felreglerna säger de angående ditt badrum att det "dolda felet" skall ha förelegat vid försäljningen. Det måste då troligen bevisas. Uppkommer felet efter säg ett år. Kommer förmodligen detta inte att kunna åberopas som dolt fel vid försäljningen. Detta enligt denna avhandling.
"Felreglerna tar därmed i första hand sikte på vad som förekommit vid
förhandlingarna mellan köpare och säljare och på de löften och uppgifter
som givits där. Utgångspunkten är således att säljaren inte ansvarar för
något annat än vad han utfäst. För att tillvarata sina intressen måste därför
köparen undersöka fastigheten så noggrant som möjligt innan köpet. Endast
de fel som köparen inte bort upptäcka vid en undersökning svarar säljaren
för, under förutsättning att det är fråga om ett fel som köparen inte heller
bort räkna med."

Sammanfattningsvis säger dock avhandlingen att...
"Efter en komparativ studie av bestämmelserna kring felansvaret i JB och
köplagen kan betydliga skillnader mellan regelverken påvisas. Möjligheten
för rättstillämparen att göra en analogi med bestämmelserna i JB medför då
att några tydliga och fasta regler för vad som skall gälla angående
felansvaret vid köp av bostadsrätt inte föreligger."

...vilket innebär att "varje fall är unikt" så till vida att att några tydliga och fasta regler för vad som skall gälla angående
felansvaret vid köp av bostadsrätt inte föreligger och måste prövas i rättslig instans ifall parterna inte kan förlikas dessförinnan.

Senast redigerad av totiki: 2010-02-24 klockan 12:35.
Svara med citat
Gammal 2013-08-21, 14:49
erakaai erakaai är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2013
Standard Säljarens ansvar gällande Bostadsrätt

Hej,
Undrar om vad jag har för ansvar gällande försäljning av en bostadsrätt som hade varit totalrenoverat av tidigare ägare och nya ägaren hittat dolda fel? Vi har haft lägenheten i mindre än ett år och gjort i stort sett ingenting. Nu får jag ett brev från advokaten att man hittat dolda fel i samband med omrenovering. Hur ska jag gå vidare i detta ärende?
Mvh/Kalle
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Gällande överlåtelse och försäljning av bostadsrätt PatrikPatrik Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2010-08-03 22:42
Bostadsrättsförenings ansvar efter tillträdet, underhåll bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:36
Vems ansvar efter stambyte och badrumsrenoveringar i brf? Snövit Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2009-02-14 11:17
Försäljning av bostadsrätt - ska mäklaren ha provision? kanki Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-01-13 20:18
Försäljning av bostadsrätt, nyhet i deklarationen Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2008-03-25 23:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare