Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Senaste Nytt
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Senaste Nytt Länkar till artiklar om bostadsrätter och bostadsorganisationer. RSS-feed för detta forum med senaste nytt om bostadsrätter som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Öresundsvädret

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-15, 15:12
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Standard Hur mäter jag min bostad på rätt sätt? - Svenska Dagbladet

Finns några tips om hur man själv kan räkna ut/mäta upp vår lägenhets yta? Det handlar om en bostadsrätt på Östermalm från 1896 om 4 rum. Vi har en ungefärlig information om hur stor ytan är, men om vi skulle vilja kolla upp den, hur gör man då?

Arean som det egentligen heter (inte ytan) – av en bostad mäts alltid på samma sätt oavsett upplåtelse-/ägarformen. Exempel på när rätt area är viktig att känna till är fastighetstaxering, bygglov, hyresavtal (inklusive prövning av hyrans skälighet), köp och försäljning av bostäder. Eftersom alla utrymmen i en bostad inte kan utnyttjas lika bra skiljer man mellan "boarea" och "biarea". Vill/Kan man inte själv mäta sin hyresrätt, sin bostadsrätt eller sitt egnahem så finns det företag som – mot betalning – åtar sig uppgiften.
Jag har valt Skatteverkets webbplats för att visa broschyren. Dess sista/fjärde sida nämner följande aktörer (utöver Skatteverket) som deltog i arbetet med standarden och broschyren: Bostadsrättsorganisationen SBC, Boverket, Bygganalys AB, Fastighetsmäklarförbundet, HSB, Hyresgästernas Riksförbund, Konsumentverket, Riksbyggen, SABO, Svenska Kommunförbundet, Sveriges Fastighetsägareförbund, Svensk Areamätning AB, SIS, Vasakronan AB och Villaägarnas Riksförbund. Jag hoppas att många av dessa har broschyren på sina webbplatser, fritt tillgänglig för alla - hyresgäster, bostadsrättshavare, egnahemsägare, mäklare osv – som läser detta.
Broschyren gjordes då "Area och volym för husbyggnader – Terminologi och mätregler" (SS 021053) ännu gällde, men fungerar även med den nya standard för mätning som nu gäller. Jag fick den upplysningen av en de SIS-medarbetare som – liksom jag - deltog då SS 021053 togs fram. (Om nu gällande standard, SS 21054:2009, finns information på SIS’ webbplats.)

Klicka här för att läsa hela artikeln...

Senast redigerad av Admin: 2010-12-05 klockan 22:42.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur mäter man bostadsytan i bostadsrätt? Admin Faktabanken 0 2010-09-07 23:23
Ny bostadsexpert på SvD.se - Svenska Dagbladet Admin Senaste Nytt 0 2010-01-22 21:21
Två Stockholmsmäklare varnade - Svenska Dagbladet Admin Senaste Nytt 0 2009-05-03 00:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare