Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-11, 15:38
resurs resurs är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Bostadsrättsförening i konkurs

Vad händer om en bostadsrättsförening går i konkurs eller man får inte till en styrelse? Vem tar över?

Hörde att man sänkt kvadratmeterpriset i årsavgift för en lägenhet i huset där jag bor för att bli av med den.
Får man göra så? Ska alla inte betala lika?
Föreningen har tänkt göra det för att få lägenheten uthyrd. Bostadsrätten har stått tom ett halvt år. De mindre lägenheterna är något lättare att sälja, typ 1 kr. Hoppas det blir konkurs och hyresrätt. Trivs trots allt bra där jag bor.

Det är HSB-lägenheter (ligger i Västerbotten), ca 60 st. Avgiftsbortfall ca 6% år 2008.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 13:48.
Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 16:01
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av resurs Visa inlägg
Vad händer om en bostadsrättsförening går i konkurs
Föreningen upplöses och upphör. Intressenter som föreningen har skuld till begär tillbaka sina pengar (oftast banken) eller tar över fastigheten som pant. De boende kan bo kvar som hyresgäster. De förlorar dock sina insatser.
Citat:
eller man får inte till en styrelse.
Samma som ovan.
Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 21:54
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Hörde att man sänkt kvadratmeterpriset i årsavgift för en lägenhet i huset där jag bor för att bli av med den. Får man göra så? Ska alla inte betala lika?
Styrelsen har ett problem att lösa. En lägenhet går inte att sälja. Det finns inte många andra lösningar än att sänka avgiften för denna lägenhet, MEN, detta ska vara ett stämmobeslut, eftersom man då ändrar andelstalen inom föreningen.
Det bästa vore att göra denna sänkning tillfällig.
Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:33
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sänka andelstalet på enskild lägenhet i brf

Man kan inte sänka andelstalet tillfälligt på en enskild lägenhet bara för att kunna sälja den, och sedan höja andelstalet på den igen efter försäljningen.

Jag tycker det verkar handla om att försöka lura en köpare att tro att avgiften är lägre än vad den egentligen är.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 13:49.
Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:58
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Om man har tagit ett stämmobeslut att temporärt sänka avgiften, borde man kunna göra det.
Ungefär som en bredbandsoperatör erbjuder 3 månader utan avgift för att locka kunder.
Men man skulle kanske formulera på ett annat sätt, utan att prata om ändrade andelstal.

Hur kan man annars göra för att lösa detta problem? Tomma lägenheter kostar mycket för de övriga brf-medlemmarna.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Jag tycker det verkar handla om att försöka lura en köpare att tro att avgiften är lägre än vad den egentligen är.
Jo, det går. Vem har sagt att man inte ska säga till köparen att avgiftssänkingen är tillfällig? Det är bara ditt antagande.
Men man kan tänka sig att en brf erbjuder 3 månaders utan avgift för att locka nya medlemmar.

Med stämmobeslut kan man ändra andelstal. Man kan göra det fler gånger.

Det är ett verkligt problem med lägenhet som inte går att sälja, och frågeställningen är intressant, tycker jag.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 14:26.
Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 10:05
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Stämman kan ändra andelstalen för att rätta till eller för att korrigera efter gjorda förändringar i fastigheten. Men inte gå emot Lagen.

Det som avses i denna tråden rimmar illa med:
"Generalklausulen avser åtgärd som är ägnad att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller annan till nackdel för föreningen eller annan medlem",
och;
"Likhetsprincipen avser åtgärd som leder till olika behandling (särbehandling) och ställer inte något krav på att åtgärden ska innebära någon direkt fördel för någon".

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 14:26.
Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 11:37
Yotta-medlem

Standard

I nybyggnation förekommer att det är avgiftsfritt i början för att locka köpare. Avgiftsfriheten gäller väl då alla lägenheter i huset antar jag.
I en äldre förening har jag dock svårt att se att det är möjligt med tillfällig avgiftsrabatt på en enskild lägenhet utan att omfördela andelstalen.
Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 15:04
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Men är det föreningen som äger bostadsrätten, hur har det gått till?

Är det en hyreslägenhet spelar generalklausuler m.m. inte någon roll för hyressättningen. Är det föreningen som äger bostadsrätten och den inte går att sälja verkar det bättre att hyra ut den i andra hand tillsvidare.
Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 20:57
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard hyra ut lägenhet

Det styrelsen bör tänka på om det nu är "lätt" att hyra ut lägenheten är att skriva ett kontrakt som går att lösa ut när en köpare dyker upp.
Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 12:18
Yotta-medlem

Standard

Om hyresgästen ingår hyresavtal med någon som redan har lägenheten med bostadsrätt blir besittningsskyddet svagare och hyresgästen har inte heller bytesrätt.

Vad jag förstått är dock denna lägenhet för närvarande inte upplåten med bostadsrätt.

Om föreningen då hyr ut lägenheten blir det en förstahandsupplåtelse, och då måste man skriva kontraktet så att det går att lösa upp om man senare vill kunna upplåta lägenheten med bostadsrätt.
Det kan behövas ett s k avtal om avstående av besittningsskydd. Åtminstone tidigare måste ett sådant avtal godkännas av hyresnämnden för att bli giltigt men jag är osäker på om det krävs numera.

Eftersom det idag inte går att sälja lägenheten för 1 krona antar jag att man för närvarande måste acceptera en hyresnivå som är lägre än avgiften för en motsvarande bostadsrätt i huset.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem ska stå för kostnaden när hantverkaren gått i konkurs? Dread Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-01-27 19:01
Besiktning av utfört arbete i brf men entreprenör i konkurs Stefano Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2009-09-18 06:43
Byggbolag i konkurs Admin Senaste Nytt 0 2009-04-29 11:01
Om en förening går i konkurs, vad gäller? Stefan K Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2008-11-18 12:54
Dags för ny konkurs? Ove Mollvik Bostadsrättsforum 0 2008-03-20 12:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare