Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-06, 17:28
resurs resurs är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Underhåll av lägenhet i brf

Där jag bor får man vara glad om kan sälja sin bostadsrätt för en krona. Oftast får föreningen igen den. Av naturliga skäll är man ju inte så intresserad av att kosta på stora renoveringar själv. Kan föreningen ändå kräva att man står för allt underhåll själv? Årsavgiften är i nivå med hyresrätt och någon inre fond för vitvaror verkar dom inte ha. Om min frys går sönder kan jag sätta in en begagnat i sådana fall ?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-30 klockan 11:52.
Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 17:53
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av resurs Visa inlägg
där jag bor får man vara glad om kan sälja sin bostadsrätt för en krona oftast får föreningen igen den.
varför? i de flesta delar av landet så kostar en bostadsrätt mer än 1 krona.

Citat:
av naturliga skäll är man ju inte så intresserad av att kosta på stora renoveringar själv
Personligen har jag nog lagt ner ungefär lika mycket pengar i renoveringar som jag gav för lägenheten.

Citat:
kan föreningen åndå kräva att man står för allt under håll själv?,års avgiften år i nivå med hyres rätt och någon innre fond för vitvaror verkar dom inte ha.
Allt, nej men det som du har ansvar för, ja.

Citat:
om min frys går sönder kan jag sätta in en begagnat i sådanna fall ?
Självklart.
Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 18:18
resurs resurs är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

#1 tack för svaren,mycket lediga bostäder och dålig efterfrågan är nog anledning till dom låga priserna villor o hus står hyffsat högt.känns ju inte alllt för roligt att kosta på när man vet att man inte får igen pengarna
Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 21:14
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Många med dig resonerar så, jag försöker se det lite positivare genom att göra miljön där jag tillbringar mycket av min tid (hemmet) till någonting som jag trivs med. Trivs jag inte där jag bor så bor jag på fel ställe.
Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 10:15
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Frågan är hur positiv man ska vara till en bostadsrätt där man har underhållsansvaret för lägenheten samtidigt
som avgiften är samma som hyran i en motsvarande hyresrätt där man slipper underhållsansvaret för lägenheten.
Att lägenheten saknar marknadsvärde gör ju inte saken bättre.
Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 12:32
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
om min frys går sönder kan jag sätta in en begagnat i sådanna fall ?
Ja, du kan sätta in en begagnad frys om du vill. Det går bra.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nekat underhåll Micke_80 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-11-15 18:49
Ansvar underhåll brf resurs Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-03-24 09:59
Underhåll och renovering i brf Mr Magoo Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2011-03-11 21:50
Underhåll av badrum i brf - Lämna tillbaka bostadsrätt till förening resurs Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2010-03-12 00:29
Underhåll av bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare