Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-28, 19:26
irovarg irovarg är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Kan en suppleant agera vice ordförande?

Som titeln anger undrar jag om en suppleant kan vara vice ordförande?

Att vice träder in i den rollen betyder ju att en ordinarie (ordf) är frånvarande och det finns en röstberättigad plats att fylla.

Jag har inte sett något som tyder på att detta är mot reglerna. Det är ju bara en roll/ansvarsområde.
Jag vet att det kräver att övriga ledamöter röstar in suppleanten som ersättare för ordinarie på ett möte. Så utgå från att övriga ledamöter är positivt inställda till detta.

I min förenings styrelse är intresset för att vara vice ordf väldigt svalt. Däremot kan en suppleant eventuellt vara intresserad av detta och jag ser det som en möjlighet att sporra till fortsatt engagemang som ordinarie nästa verksamhetsår.
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 23:15
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard suppleant lämplig som vice ordf?

http://forening.se/fortroendevalda/s...en/ordforande/
Mycket tveksam att en suppleant kan vara vice ordförande. Spelregel 1 i så fall måste ju vara att den suppleanten är första suppleant, annars sitter man med en VO som håller i mötet men som inte har rösträtt om bara ordföranden är borta.
Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 10:30
irovarg irovarg är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Jo precis. De förutsättningarna bedömer jag finns.
Strikt talat tycker jag inte att rösträtt är den viktigaste egenskapen för en mötesledare (moderator).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
tvinga styrelse agera knight22 Bostadsrättsforum 2 2014-01-22 10:55
Är det ok att av vice ordförande bli kallad "lilla gumman"? Undrandez Bostadsrättsforum 8 2013-03-12 20:50
Får vice ordförande ändra i ett protokoll? Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 15 2011-06-25 17:07
Hur kan styrelsen avsätta vice ordförande? Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2011-02-11 16:50
Störningar i brf - Hur få styrelsen att agera? Pluto Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-09-17 10:50

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare