Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-28, 16:32
aaad00 aaad00 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard Några frågor till

Citat:
Ursprungligen skrivet av aaad00 Visa inlägg
Jag skrev svar, men det funkade inte när jag skulle skicka iväg det. Jag gjorde många försök, men det lyckades inte. Det tekniska krånglet låg kanske här på våra datorer. Jag hade gärna vänt mig till er, men kruxet var att jag inte kände till er och att jag hittade er berodde på att jag ägnade många timmar på nätet åt att leta efter någon som skulle kunna hjälpa mig. Jag är i alla fall väldigt tacksam för den hjälp jag har fått och jag ska sprida ert adress till så många som möjligt. Nu är jag nöjd för jag har fått svar på alla mina frågor, i alla fall de som jag har i dagsläget. Tack!
Jag har nu träffat likasinnade bland medlemmarna och nya frågor har uppkommit, så innan vi eventuellt gå vidare till Hyresnämnden skulle vi vilja få svar på:
Vad händer om styrelsen förhandlat med de som röstade nej till stambyte och fått dem att skriva på i efterhand?
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 17:17
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Styrelse deala med enskilda medlemmar?

Om styrelsen träffat separata överenskommelser med dem som vägrade skriva på så har styrelsen begått en brottslig handling, och ledamöterna blir skadeståndsskyldiga.

Jag tror inte styrelsen gjort detta.

Men oavsett vilket så är det utan betydelse i sammanhanget.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 15:11
Duktig medlem

Standard Så ytterligare en fråga

Likatänkande i min förening har samlats och innan vi eventuellt går vidare så vill vi veta vad som händer om styrelsen förhandlat med de som röstade nej till stambytet och den som inte röstade alls. Vi tror att styrelsen kan ha förhandlat med dessa och fått dem att skriva på i efterhand. Om det är så, är det då någon idé att lämna in till Hyresnämnden? (Det är ett stort steg eftersom vi med säkerhet kommer att bli svartlistade efter ett sådant förfarande).
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 12:50
Duktig medlem

Standard Orolig

Kan jag hamna i ett ännu sämre läge om jag lämnar in till Hyresnämnden med tanke på att jag inte bad om lov innan jag gjorde mitt badrum större och också flyttade brunnen.
Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 15:21
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Ansökan hyresnämnden

Citat:
Ursprungligen skrivet av aaad00 Visa inlägg
Kan jag hamna i ett ännu sämre läge om jag lämnar in till Hyresnämnden med tanke på att jag inte bad om lov innan jag gjorde mitt badrum större och också flyttade brunnen.
Vet inte om du behövt be om lov för att göra ditt badrum större (vad det nu innebär). Står det någonstans i din brf:s stadgar eller ev. övriga regelverk i din brf att man som medlem måste be styrelsen om lov för detta?

Det var dumt att flytta brunnen utan att informera styrelsen om detta, men å andra sidan vad har det för praktisk betydelse så länge det är fackmannamässigt gjort?
Tyvärr är de flesta brf:ar dåliga med att informera och förtydliga om vad som gäller i dylika frågor, och det är nog väldigt många som gjort exakt som du.
Dessutom är det en annan fråga som du inte behöver ta upp i ansökan till hyresnämnden.

Endast genom anmälan till hyresnämnden får ni reda på om styrelsen förhandlat med dem som motsatte sig styrelsens förslag. Men som jag sagt, hur skulle styrelsen "förhandlat" i denna fråga? Styrelsen får inte ge någon medlem särskilda privilegier. Så någon förhandling lär inte ha ägt rum. Och om styrelsen ändå gjort detta så har ni ju en fantastisk hållhake på styrelsen, där ni har rätt att kräva exakt vad andra fått.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 12:34
Duktig medlem

Standard Ansökan

Nu har jag kommit så långt att jag plockat fram ansökningsblanketten från Hyresnämndens hemsida. Kan du hjälpa mig på hur jag ska formulera mig när det gäller
Yrkanden
och
Anledning till ansökan?
Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 18:26
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Formulera ansökan till hyresnämnden

Ledsen, men min tid räcker tyvärr inte till för detta.
Om du däremot sätter ihop ett utkast så kanske någon i forumet kan ge tips.

Själv har jag ju egentligen inte mer att tillägga i detta läge än vad jag redan sagt i denna tråd.
Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 15:29
Duktig medlem

Standard

OK jag förstår, men tusen tack för all hjälp du har gett mig och andra medlemmar i vår förening.
Svara med citat
Gammal 2012-04-09, 16:51
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Sen är det ju så att hyresnämnden tar inte upp ärenden från enskilda medlemmar.... Det är styrelsen som ska lämna ärendet dit, inte du.

Men, styrelsen verkar ha fått godkänt av "nejrösterna" i efterhand, då är det ok, och precis enligt regelverket.

Stämmobeslutet funkar ju så här:

Några vill, andra vill inte. Man röstar. Vinner majoriteten, så blir det JA, alltså ska stambytet genomföras. MEN för att få komma in i "nej" lgh: erna så krävs deras påskrift att de accepterar stämmans beslut och släpper fram renoveringen. Detta verkar nu vara fallet. Dessa medlemmar har alltså demokratiskt fått möjligheten att markera sitt nej, men måste sedan, lika demokratiskt, rätta sig efter majoritetsbeslutet.

Om de vägrar skriva på, då går STYRELSEN till hyresnämnden och får deras godkännande att gå in även i dessa lägenheter. Hyresnämnden har hittills aldrig stoppat en renovering av detta slag.

Nu till dina råd.

Nr 1: Tag reda på grundläggande fakta i brf! Läs stadgan, där framgår tydligt att din part är styrelsen, ALLTID. Ingen förvaltare kan någonsin ta över detta ansvar, utan förvaltaren utför endast tydligt reglerade och avgränsade arbetsuppgifter som den fått av styrelsen.

Själva stambytet är det nog inget fel på här, utan det är styrelsens hantering av redan gjorda badrum som brister.

Likabehandlingsprincipen ger att du ska få LIKA alla andra i föreningen. Där följer att du ska få ett "standardbadrum" som de andra. MEN, här brukar man bygga in lite skydd för de som nyligen renoverat. Det är styrelsen som beslutar om detta, men så här kan det se ut:

Nyrenoverat godkänt badrum nyare än 5 år ersätts inköpspris kakel och klinker.

Tex 15 000 kr.

Din Wc, handfat, kranar, dusch mm kan ju återanvändas. Föreningen SLIPPER köpa dessa delar nya till dig. Dessa pengar erhåller du.

Tex 15 000 kr.

Nu ska du få ett standardbadrum + 30 000 kr av föreningen. MEN,

du väljer istället att använda dina 30 000 kr i "tillvalsbutiken" hos entreprenören, och köper där dyrare kakel och klinker än standard, alltså likvärdigt det du har nu.

Då slutar historien med att du får tillbaka ett likvärdigt badrum och kanske 10 000 kr över i näven som plåster på såren.

Man kan sällan "hoppa över" en lgh, ska stambytet genomföras fullt ut, så måste ditt nuvarande rivas lika alla andras. Även ocm det gjordes grundligt för ett år sedan, så måste vatten och avlopp "igenom" ditt badrum och kopplas ihop med de andras.

Fattar inte varför du inte ställt din styrelse mot väggen med dessa frågor från början.
Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 11:43
Duktig medlem

Standard Flera frågor

I går var det årsmöte i föreningen. Det beslutades att den inre reparationsfonden skulle avskaffas och att respektive medlem, vid tillfälle, fick plocka ut innestående medel. Jag frågade de hur man skulle använda de pengar av avgiften som i fortsättningen då inte längre går till inre reparationsfonden. På detta fick jag ett mumlande svar om att det går tillbaka till föreningen. Jag tycker att vi skulle ha fått frågan om detta och gemensamt bestämma eftersom jag nu tycker att det blir en hyreshöjning.
Så var det oenighet kring ett staket som är uppfört på gård nr 3 (det finns sammanlagt 4 gårdar). Det blev sluten omröstning, men bara boende på gård 3 fick rösta. Man kan tycka att det är hela föreningens angelägenhet, eller?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelse medlemmar följer inte reglerna - Andrahandsuthyrning Sommar03 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-02-11 04:37
Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt, men behöver inte göra det Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-05-13 14:23
Valberedning väljer att inte ta med nuvarande styrelse Akva Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-04-08 10:46
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-06-16 23:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare